Gå til innhold

Bomringen kan bli dobbelt så dyr

Ranger emnet


vw-vegard

Anbefalte innlegg

Jeg tar buss til og fra jobb hver eneste dag. Hater å stå i kø, og vil heller sitte og sove og høre på musikk. Slipper også parkeringshelvete.

 

Men jeg har en ekstra jobb på kveldstid i tillegg til dagjobben, og på kvelden må jeg kjøre gjennom byen og ut til Lysaker. Deretter må jeg inn til sentrum igjen og besøke diverse bygninger, så tilbake til Lysaker og så gjennom byen og hjem. Kollektiv transport er intet alternativ da dessverre :(

 

Blir straks mer interessant å lete etter hull i bomringen igjen nå ja.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dere har det alt for godt nede i oslo området, kunn bommring som ikke koster alt for mye penger. Ta dere en tur til vestlandet, å prøv å bo her en stund.

 

Exempel 1: For at jeg skal komme meg på butikken, så må jeg over en bro som har bompenger til en pris av kr 31 hver vei, totalt 62kr for begge veier.

 

Exempel 2: Der jeg kommer ved å kjøre bomvei er det kun noen få utvalgte butikker(liten bygd). For å finne for exempel bilverksted så må jeg litt lenger. Da må jeg først over broa for 31kr hver vei, så må jeg ta ferge for 56kr hver vei. Totalt blir det 174kr for å komme meg til og fra.

 

Skulle jeg i Ex2 bomme litt på fergetidene, så må jeg i tillegg vente kansje så mye som et par timer på fergen ettersom de ikke går hele tiden.

 

Når det gjelder kollektivtraffikk så kan jeg kansje ta bussen til butikken viss jeg treffer rette tid på dagen, men det er liten mulighet for å finne en buss som går tilbake før neste dag.

 

MERK FØLGENDE!!!

Dette er bare ett lite exempel på hva jeg må betale for akkurat å komme meg på butikken eller til for ex en bilmekaniker, som da er den rimeligste plassen å dra. Viss jeg skal en annen vei, så treffer jeg ferger med andre fergetakster som er vesentlig høyere en det som er nevnt her, og også bomstasjoner som er vesentlig høyere enn her. Og dette gjelder ikke bare min bygd, men de fleste byer og bygder her i Møre og Romsdal. Veien i ex2 er faktisk en veldig traffikert vei med den mest traffikerte fergen i Møre og Romsdal, som veldig mange bruker til og fra jobb hver dag.

 

 

Jeg regner med at enkelte vil kritisere meg, og komme med stygge komentarer til inlegget mitt. Dette skal jeg akseptere ettersom jeg også synest det er feil med økte priser på bomringer, vil bare med mitt inlegg vise at der er plasser i landet som er verre enn bomringen i oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel matte tilsier at hvis politikerene hadde brukt hue litt isteden for å kakle som demente høns,så ville de sett at kollektivt er dødfødt i mange situasjoner,også økonomisk hvis man ser an tidsperspektivet for hver enkelt person. Tid er potensielle penger.. Hvis du må dra en time og 20 minutter før til jobb kollektivt for¨å rekke den;til si 100kr hver vei,og det tar 20 min med personlig transport til jobb,til si 50kr i drivstoff etc. hver vei,så har man spart 100 kr allerede der. Og så kan man regne de 2 timene man sparte som 2 timer man kunne vært på jobb,og tjent 100+kr netto per time. Da tjener man 300 kroner dagen på å ta bilen..og jeg vet ikke om mange i det lavere lønnsskiktet med normale utgifter som ikke med glede har 20 sånne dager i måneden,dvs 6000 kroner i ekstra reèll-inntekt..isteden for å vente ute,frysende,i en mølje folk,for å fylle stinkende dieselbusser nedi sentrum som har et forbruk på 15 liter på mila,med minimal rensing.. og sløse bort tid som en barnefamilie allerede har ALT for lite av. Kollektiv persontransport til så forskjellige reisemål som norges befolkning tatt over ett drar til hver dag er like holdbart som Nullvisjonen. Og like tafatt. Og har like stor sannsynlighet for at det vil funke knirkefritt,billig for brukerene/operatørene og 100% miljøvennlig som at Gud/Allah/Ra/Zuul skulle legge landet øde om 2 sek.

 

 

Og jeg sitter fremdeles her og skriver,5 sek etterpå. I rest my case.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel matte tilsier at hvis politikerene hadde brukt hue litt isteden for å kakle som demente høns,så ville de sett at kollektivt er dødfødt i mange situasjoner,også økonomisk hvis man ser an tidsperspektivet for hver enkelt person. Tid er potensielle penger.. Hvis du må dra en time og 20 minutter før til jobb kollektivt for¨å rekke den;til si 100kr hver vei,og det tar 20 min med personlig transport til jobb,til si 50kr i drivstoff etc. hver vei,så har man spart 100 kr allerede der. Og så kan man regne de 2 timene man sparte som 2 timer man kunne vært på jobb,og tjent 100+kr netto per time. Da tjener man 300 kroner dagen på å ta bilen..og jeg vet ikke om mange i det lavere lønnsskiktet med normale utgifter som ikke med glede har 20 sånne dager i måneden,dvs 6000 kroner i ekstra reèll-inntekt..isteden for å vente ute,frysende,i en mølje folk,for å fylle stinkende dieselbusser nedi sentrum som har et forbruk på 15 liter på mila,med minimal rensing.. og sløse bort tid som en barnefamilie allerede har ALT for lite av. Kollektiv persontransport til så forskjellige reisemål som norges befolkning tatt over ett drar til hver dag er like holdbart som Nullvisjonen. Og like tafatt. Og har like stor sannsynlighet for at det vil funke knirkefritt,billig for brukerene/operatørene og 100% miljøvennlig som at Gud/Allah/Ra/Zuul skulle legge landet øde om 2 sek.

 

 

Og jeg sitter fremdeles her og skriver,5 sek etterpå. I rest my case.

 

jæla bra skrivi, er jo sånn det er i realiteten så... halve Stortinget er jo eks-narkomaner så, vi kan jo ikke forvente all tingen. Er så lei broilere...

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har det alt for godt nede i oslo området, kunn bommring som ikke koster alt for mye penger. Ta dere en tur til vestlandet, å prøv å bo her en stund.

 

Exempel 1: For at jeg skal komme meg på butikken, så må jeg over en bro som har bompenger til en pris av kr 31 hver vei, totalt 62kr for begge veier.

 

Exempel 2: Der jeg kommer ved å kjøre bomvei er det kun noen få utvalgte butikker(liten bygd). For å finne for exempel bilverksted så må jeg litt lenger. Da må jeg først over broa for 31kr hver vei, så må jeg ta ferge for 56kr hver vei. Totalt blir det 174kr for å komme meg til og fra.

 

Skulle jeg i Ex2 bomme litt på fergetidene, så må jeg i tillegg vente kansje så mye som et par timer på fergen ettersom de ikke går hele tiden.

 

Når det gjelder kollektivtraffikk så kan jeg kansje ta bussen til butikken viss jeg treffer rette tid på dagen, men det er liten mulighet for å finne en buss som går tilbake før neste dag.

 

MERK FØLGENDE!!!

Dette er bare ett lite exempel på hva jeg må betale for akkurat å komme meg på butikken eller til for ex en bilmekaniker, som da er den rimeligste plassen å dra. Viss jeg skal en annen vei, så treffer jeg ferger med andre fergetakster som er vesentlig høyere en det som er nevnt her, og også bomstasjoner som er vesentlig høyere enn her. Og dette gjelder ikke bare min bygd, men de fleste byer og bygder her i Møre og Romsdal. Veien i ex2 er faktisk en veldig traffikert vei med den mest traffikerte fergen i Møre og Romsdal, som veldig mange bruker til og fra jobb hver dag.

 

 

Jeg regner med at enkelte vil kritisere meg, og komme med stygge komentarer til inlegget mitt. Dette skal jeg akseptere ettersom jeg også synest det er feil med økte priser på bomringer, vil bare med mitt inlegg vise at der er plasser i landet som er verre enn bomringen i oslo.

 

Ok, de følgende argumentene er kanskje en smule overdrevne, men belyser kjernen i problemet.

 

Dere som bor på steder der "en ikkje skulle tru at nokon kunne bu" må bare være glad for de veiene dere har. At det bygges broer til milliarder av kroner der det knapt bor folk må nødvendigvis bety at det blir dyrt for dem som bor der. Selv om brukerne aldri i livet vil være i nærheten av å betale kostnaden, er det dette vi ser at blir fokus blandt annet i Oslo.

 

Misforstå meg rett, jeg synes naturen på vestlandet er fantastisk, og har blandt annet kjørt atlanterhavsveien flere ganger. Det er flott at det finnes greit utbygd veinett der, men bygger man bro til halvannen milliard (slik som Navarsete har fått gjennom!) ut på en øy hvor det bor 1000 personer, gitt en pris per passering på 20,- er broen nedbetalt når hver innbygger har passert 75.000 ganger. Og det er uten vedlikehold.....

Passerer man en gang hver dag er broen nedbetalt om litt over 200 år....

 

I Oslo er situasjonen en annen. Ja prisene for veiutbygging er langt høyere, men det er også mengden biler. De stakkarene som er avhengig av tung bil eller å bruke bilen i jobben i Oslo og omegn får kjenne et vanvittig paradigmeskifte hva gjelder prissetting av veibruken i Oslo. Jeg mener den ikke henger på greip.

 

Et annet poeng er at varen ikke skal betales før den er levert iht. EUs lover, og Norge er allerede under granskning for brudd på dette.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt simpel matte så fant jeg ut at det er billigere å kjøpe og kjøre moped til og fra jobb enn å ta buss/T-bane her i Oslo.

 

Satt senest for et par uker og vurderte scooter/lettsykkel. Da kan jeg parkere utenfor kontoret midt i Oslo sentrum, og nærmest slippe køen. Hadde det bare ikke vært snø og drittvær halve året hadde jeg kjøpt for lengst.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt senest for et par uker og vurderte scooter/lettsykkel. Da kan jeg parkere utenfor kontoret midt i Oslo sentrum, og nærmest slippe køen. Hadde det bare ikke vært snø og drittvær halve året hadde jeg kjøpt for lengst.

 

parkeringsplasser er noe for seg selv her nede:p

Må selv gå rundt 15min hver dag hver vei for å finne gratis plass:S

VW Polo 1996 1.4SOLGT

Audi A6 2001 2,5QTDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår