Gå til innhold

Hvordan turbokonvertere?

Ranger emnet


VeilSide

Anbefalte innlegg

Sikkert ikke komplett, var bare noe jeg heiv i sammen nå.. Blir oppdatert etterhvert som jeg finner feil..

 

Utstyr:

 

Stort og lite skrallesett

Stor skiftenøkkel

Vinkelsliper

Kniv

wd40

Umbrakosett

Drill og borr

 

 

Materialer:

 

Turbo\grenrør

Dyser

Oljeslanger

Dumpventil

Silikonslanger \ trykkrør til gate

Eksosanlegg

Ledninger og skjøteutstyr til lamdba og lmm

Vakuumslanger

Skottgjennomgang til retur

Pakning til innsug og eksosmanifold

 

 

Å gjøre:

 

Opp med bilen og av med fanger

Demontere lambda

Skru av flexkobling ved lambda

Av med grenrøret

Dynke oljeumbrako med wd40

Demontere radiatorvifte

Demontere bunnpanne

Borre hull i bunnpanne til oljeretur

Montere skottgjennomgang til retur

Montere bunnpanne med ny pakning

Ny olje (filter)

Skru av fuelrail

Skifte dyser

Skjøte lmm

Skru ut umbrako til olje for turbo

Montere turbo og ic

Olje tur og retur

Trykkrør og dump

Vakuum til dump og trykkmåler

Eksosanlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av med fanger??

Demontere lambda?? er jo forgasser bil ;)

 

Lag en overgang fra orginal manifoilen til turbo, og monter turbo`n, skru ut olje føleren i blokka, og monter et t-stykke der for olje til turbo, returen skal ned i bunnpanna.

Så må du ha rør fra turbo til forgasser, gjerne via en intercooler... hvis forgasseren din ikke tåler trykk, så må du lage en trykkboks... videre så må du selvfølgelig ha på eksosen...

Da skal det i teorien bare være å starte opp, og kjøre på ca 0,3bar trykk...

Men det er MYE mere som bør gjøres for at det skal bli noe morro ut av det... Du kan feks få laget til en topp pakkning i kobber som er tykkere en orginal pakkningen, så kan du kanskje øke trykket til 0,5bar, men da begynner det å bli lite bensin regner jeg med, så da må du finne på noe der, det enkleste er en dyse i trykkboksen, som styres av en trykkbryter som feks slår inn ved 0,4bar trykk... Skal du ha noe mere trykk en dette, så bør hele motoren overhales...

 

Dette er den "rimelige" løsningen, og er sjelden holdbar i lengden, skal du ha noe skikkelig, så glem 1,2 motoren ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså ... forstå at jeg gjør dette for å lære. Jeg kan ikke så masse om motorer og denne motoren er såpass "simpel" at dette ser jeg på som ett overkommelig prosjekt.

 

Eneste problem av grei størrelse vil bli å få laget til manifoilen. Men det går sikkert på en eller annen måte det også.

"Camry Turbo"

Why try to fit in when you where born to stand out?

 

Sandnes & Stavanger Gatebilklubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser manifolden ut da? Om den er laget med en flens litt langt oppe så er de jo bare å lage en overgang.

Et større problem blir vel heller å få gasseren til å funke. Beste er vel å finne en R5 GTT gasser som tidligere nevnt, men den er ikke så lett å få tak i. Og da må du lage overgang til den også og bare håpe at den er dyset ca riktig.

 

Men du kan jo montere gasseren du har før turbo da. Da kan du ikke bruke IC men du kan bruke vanninnsprut. Tror KRB har et sett til 1500 kr. Om du gjør dette så passer det jo bra om du har liggende gasser. Skal jo ha plass til alt.

 

Men håper du finner en billig 200sx delebil og finner ut at du vil mose den motoren nedi:)

Biler:

 

-Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår