Gå til innhold

Hvordan turbokonvertere?

Ranger emnet


VeilSide

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på dette her. Jeg vet jo at det ikke er sånn 1-2-3 lego å turbokonvertere en motor men hva trengs egentlig og hva må gjøres og eventuelt hva bør gjøres utenom?

 

Kan lite om dette her selv men ting som jeg kommer på i farten er at punkter jeg må tenke på er montering av turbo på manifoil, få orden på oljen og øke kompen på motoren.

"Camry Turbo"

Why try to fit in when you where born to stand out?

 

Sandnes & Stavanger Gatebilklubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minske komp. ikke øke. ;)

Spørs jo hvor mye du skal lade og hvilken motor.

F.eks omega motoren min skal jeg lade rundt 0,7 bar.

Da trengs det ikke å gjøres noe med innmaten da den tåler påkjenningene, kun bytte til større dyser, da får den ca 170-190hk (115hk org.)

Grenrøret kan du sveise selv eller få noen kamerater til å sveise det for deg. Ta en titt på forskjellige grenrør på internett. :)¨

Skal du lade litt så bør du ha lav komp stempler, tykkere toppakning osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det kommer jo som -Supraguy- sier helt an på hvilken effekt du er ute etter.

Hvis du skal ha høy effekt, burde du bytte eksosventilene til natriumfylte ventiler, eller rustrie, for at dem ikke skal bli for varme. Kompresjonen må senkes, krafitigere råder, større dyser, (større lmm), oljetilførsel til turbo og retur, osv osv.

Lista er lang, og det blir vanligvis dyrt hvis det skal gjøres skikkelig.

 

En annen ting, å sveise i den originale manifolden er sjeldent bra, da de vanligvis er i støpegods..

Man skal være dyktig for å få sveisen bra/holdbar.

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_240_turbo : Jeg har søkt men fant ingen tråder (jeg gjor iallefall ikke) som traff "mitt tema". Jeg vet jo egentlig ikke helt hva jeg lurer på heller. Ting dukker jo opp etterhvert og en plass må jeg jo starte. Tenk så kjedelig forum om alle bare hadde søkt etterhvert og ikke diskutert noe da :P

 

Jeg skal ikke lade allverden. Målet her er bare å få turbokonvertert min litt Datsun. Er tross alt bare snakk om en liten uskyldig 1,2 liter.

 

Jeg kommer ikke til å sveise grenrøret selv men får andre til å ta dette for meg. Tenkte å begynne på dette i morgen og tenkte det kunne være litt greit å vite hva jeg egentlig skal gjøre. Stempel og toppakning skal nok kunne gå greit men jeg tenkte litt mere på om det er andre ting jeg må tenke på. Eller er det egentligt "lett" med ett par modifikasjoner?

 

Hva med f.eks ventiler, toppen oljepumpe? Holder slikt standar eller vil jeg trenge å gjøre noe her?

 

Hvordan er en "optimal" plassering av en turbo? Må jeg tenke noe på tenningen og forholdet luft/bensin?

"Camry Turbo"

Why try to fit in when you where born to stand out?

 

Sandnes & Stavanger Gatebilklubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det kommer jo som -Supraguy- sier helt an på hvilken effekt du er ute etter.

Hvis du skal ha høy effekt, burde du bytte eksosventilene til natriumfylte ventiler, eller rustrie, for at dem ikke skal bli for varme. Kompresjonen må senkes, krafitigere råder, større dyser, (større lmm), oljetilførsel til turbo og retur, osv osv.

Lista er lang, og det blir vanligvis dyrt hvis det skal gjøres skikkelig.

 

En annen ting, å sveise i den originale manifolden er sjeldent bra, da de vanligvis er i støpegods..

Man skal være dyktig for å få sveisen bra/holdbar.

 

Takker for svaret :)

 

Målet her er i utgangspunktet bare å få gjort denne konverteringen. Vil kjøre det på lite ladetrykk bare for å se om det funker. Men selvfølgelig så regner jeg med å kjøre opp trykket til hele greia tar kvelden så har jeg en god unskyldning for å finne en bedre motor å sette i :P

"Camry Turbo"

Why try to fit in when you where born to stand out?

 

Sandnes & Stavanger Gatebilklubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med f.eks ventiler, toppen oljepumpe? Holder slikt standar eller vil jeg trenge å gjøre noe her?
Kommer helt an på hvor bra det originale er. Turboen krever også litt olje,så hvis pumpa er marginell som den er så må du enten modifisere trykkregulatoren eller skaffe en som flytter litt mer. Trykket kan være lavt pga store klaringer i i veiv/rådelagre også,så det er sunt å vite at alt inni mølla er friskt. Hvis ikke blir det fort kortlivet moro.

 

Hvordan er en "optimal" plassering av en turbo? Må jeg tenke noe på tenningen og forholdet luft/bensin?
Et eller annet sted som den kan:

1: henge vannrett +- noen grader.

2: Hvor den henger over oljenivået i motoren.

3: Som det er mulig å få litt lengde på rørene i manifolden.

4: Hvor det er plass til downpipe,innløpsrør/filter,etc... Ganske logisk. :)

 

Under trykk må du nok flytte frem noe mer bensin ja...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å lage skår i gleden, men... Er det ikke bedre å skippe ekstrakostnaden for midlertidig moro og gå rett på en litt større motor og så evt. turbokonvertere den så får du permanent moro? ;)

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår