Gå til innhold

kassebygging!!

Ranger emnet


turbokano

Anbefalte innlegg

javell,fant ut at 1 cu ft,var 28,3 liter,det er for lukka kasse,må jeg+e på volumet fra selve elementet å? her er dataene på elementet,håper noen kan svar på dette.

700 Watts RMS

200 oz. magnet

2” ASV voice coil

SPL 91 dB

Fs: 33.5 Hz

Vas: 1.72 cu.ft.

Qms: 4.66

Qes: 0.55

Qts: 0.4939

Xmax: 0.6"

Sealed box: 1 cu. Ft.

Ported box: 2.2 cu.. Ft.

Tuning: 34 Hz

Port Size: 4”(dia)x10.25”(length)

# of ports:1

Quattro driftsquad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvis du skal bruke kassemål på 28.3 L må du legge til volumet som elementet fortrenger...

 

Men jeg tok og regnet ut kasse for dette elementet, og jeg ser at d optimale for denne suben er en bassreflekskasse på 95 L med røret tunet på 27,5 Hz får du -3 dB på 24 Hz (seff med en god forsterker..) og d burde spille noe inni Helv***!!!!! :D

 

Men klart 95 L var kanskje litt stort, eller?? :rolleyes:

 

 

Edit: leif

-96 Saab 9000 2,3T -Litt futt..

-86 Rekord 2.2i -Masse ville gamp ;-p -Spiker nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ThoooR

Ja hvis du skal bruke kassemål på 28.3 L må du legge til volumet som elementet fortrenger...

 

Men jeg tok og regnet ut kasse for dette elementet, og jeg ser at d optimale for denne suben er en bassreflekskasse på 95 L med røret tunet på 27,5 Hz får du -3 dB på 24 Hz (seff med en god forsterker..) og d burde spille noe inni Helv***!!!!! :D

 

Men klart 95 L var kanskje litt stort, eller?? :rolleyes:

 

 

Edit: leif

forholdvi til stor ja:D er ikke så mange som har plass til så store kasser i bila sine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette gjelder ett element ville jeg annbefalt deg og HVERTFALL 40Liters LUKKET kasse. 10" bass burde være åpen kasse, siden elementet er såpass lite, men du må helt klart ha lukket kasse på 12"! Siden en 12" er såpass stor(30cm) MÅ du bare ha lukekt kasse. En lukekt kasse vil gi dypere og en MYE hurtigere bass. Det kommer også litt ann på bilen din. om det er en sedan, kupe, eller stv. Du kan godt kontakte meg om du trenger nærmere råd, om DITT element.

-Moj0^-

Steinar Bjerke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Audi-RF

Noen som vet om et sted man finner mål for kasser ?

 

Skal lage en kasse på 42,5liter... 12''

 

Veldig enkelt... v=h*b*l

Om du bruker dm som mål, får du svaret i liter. F.eks 3dmx3dmx7dm=63liter

 

Dette funker fint på en firkantet kasse, men kan enkelt fås til å stemme på en med skrå vegg også.

 

L oss si at høyden fortsatt er 3dm, lengden fortsatt 7dm, men dybden er 4dm i bånn og 2dm i topp.

Det første du da gjør, er å finne ut gjennomsnittsdybden. (4+2)/2=3dm.

Da blir det jo 3x3x7=63liter.

 

Alle disse målene du bruker, skal være innvendige mål. Også må du tenke på at elementet stjeler en del av volumet, så det må du legge til.

I ditt tilfelle skal du ha en kasse på 42,5 liter... Om elementet ditt stjeler 3liter, må du bygge en kasse på 45,5liter.

 

Håper du fikk noe fornuftig ut av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Moj0^

Hvis dette gjelder ett element ville jeg annbefalt deg og HVERTFALL 40Liters LUKKET kasse. 10" bass burde være åpen kasse, siden elementet er såpass lite, men du må helt klart ha lukket kasse på 12"! Siden en 12" er såpass stor(30cm) MÅ du bare ha lukekt kasse. En lukekt kasse vil gi dypere og en MYE hurtigere bass. Det kommer også litt ann på bilen din. om det er en sedan, kupe, eller stv. Du kan godt kontakte meg om du trenger nærmere råd, om DITT element.

-Moj0^-

Er du klar over at du kan villede folk med slike rare tommelregler du er blitt hjernetvasket med. Det er ikke enkelt! Men det stemmer at en lukket løsning gjerne går dypere enn bassrefleks, samt at transienter fuckes opp av porten. Derfor er trykkammer ofte den rent lydmessige beste løsningen (til tross for at mange dyre hifi høytalere er bassrefleks). Med bassrefleks kan man tune slik at elementet spillere høyere rundt en viss frekvens; som kan gi følelsen av en "fet" bass. Bassrefleks gjør at det spillere høyere, elementet tåler mer effekt, og man får høyere følsomhet. Minus med "blafreflex" er luftstøy fra porten(e) og tap av detaljen i bassen. Pluss at det er lett å drite seg ut og få riktig dårlig lyd. Det er betydelig vanskeligere å fucke opp en lukket konstruksjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg ikke helt enig med deg mfafa...

Lukket konstruksjon spiller ikke dypere bass enn portet. Men, ja, portet spiller høyere, og lukket spiller renere.

Lukket trenger mer effekt for å spille høyt, og tåler også mer effekt. Kjører du like mye effekt på en portet løsning, kan elementet lettere slå i bunn, og da bli ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by turbokano

tror jeg skal prøve på ei kasse på ca 35 liter ja.du mr.stream,har dere no tilbud på no kraftig monoblock hos dere?

Kraftige monoblokker har vi vel ikke inne nå.Men vi har ståendes en demobrukt Rockford 800A2. Kosta 12000 i 2000 hvis jeg ikke husker helt feil. Den går for 7995,-

Den drar det meste.

Stig Johansson

Min BMW 318i E46 sedan:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=153402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår