Gå til innhold

Klage på parkeringsbot

Ranger emnet


CorvetteC3

Anbefalte innlegg

Jeg fikk bota etter jeg parkerte på Rema1000 på Lund i Kr.sand søndags kveld. Det var snøstorm og det var ingen andre parkeringsplasser i nærheten (Veien hvor jeg bor var engang ikke brøytet). Så jeg parkerte der, det sto mange andre biler der og. Og dagen etter ringte de fra Rema1000 og sa at jeg måtte flytte bilen før kvelden - for da skulle de brøyte. Men da jeg kom bort til bilen rundt klokken 15, så hadde jeg fått parkeringsbot. De sa heller ingenting om at det var max 2 timers parkering.

 

Derfor lurer jeg på hvem jeg skal klage til, parkeringsselskapet eller kommunen. Har sendt en klage til parkeringsselskapet - men de har jo på en måte ikke gjort noe galt. Og kommunen har fortsatt ikke brøytet parkeringsplasser i gata vår - selv om det er rimelig lite snø igjen.

Det gikk mange dager før de fikk brøyta andre steder enn butikkene som det gikk ann å parkere på - og enda har de ikke brøyta gata jeg bor i!

Corvette 4 ever

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT i tråden din, jeg fikk parkeringsbot i oslo for litt siden, jeg hadde betalt og stod 10 meter unna automaten. Når jeg kom tilbake etter det jeg skulle som var ca 20 min, så stod det en fyr og tok bilder av bilen min og skulle skrive lapp på ruta, så jeg spurte om det var noen spesielle grunner til at han tok bilder av bilen min. Og joda det var det, jeg skulle få bot. Men jeg har jo betalt for å stå her sier jeg da.

 

Da får jeg som svar :

 

"Er du virkelig så dum at du ikke forstår forskjellen på Parkerings-bevis, og parkerings-billett" så skulle han vise meg hvordan et p-bevis så ut. Spurte han så hva ansattnummeret hans var, og det fikk jeg, så sa jeg at jeg skulle ringe å klage på både han og bota. "Ja det må du bare gjøre" sier han da.

 

Når jeg så var på vei tilbake til bilen min for å dra, forbanna som et uvær, så starta han å ta bilder av MEG.

 

Da var det like før jeg tok cameraet hans og knuste i veggen pga så forbanna jeg var.

 

Ringte med en gang til kundesenteret dems og fortalte dem hva som hadde skjedd, men han på¨kundesenteret kunne ikke gjøre annet enn å beklage oppførselen til han vakta og be meg skrive mail til dem å klage!

 

Det gjorde jeg og venter nå på svar! Ansattnummer 412 hos carpark kan ryke og reise dit pepperen gror!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd å høre om avgiften din.. Det har desverre blitt slik at parkeringsselskaper nermest kan drive driften sin som de selv ønsker. Klagegangen er også en vanskelig prosess..

Hvilket selskap var det?

Mange selskaper er medlem av norpark (fellesorganisasjon) eller parkeringsklagenembden. Sjekk om "ditt" selskap er dette.. Dersom dette er tilfelle kan saken bli noe lettere..

 

Desverre så spiller det nok ingen rolle om veien var brøytet eller ikke.. Hvis skiltene var synlige har du nok ikke noe du skulle sagt..

 

Du får ha lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, har ikke fått svar på klagen jeg sendte enda.

Bør de ikke si noe? Kan jeg klage på at de ikke svarer på klagen min? :P

 

Tar vel opp til 2 uker før du får svar på klagen din, så du må bare smøre deg med tolmodighet.

 

Sjansen for at du får medhold i klagen er vel relativt liten, parkeringsselskaper er utrolig vanskelige å ha med å gjøre. Har fått bot før selv med gyldig P-bevis og selv da var de ikke særlig villige til å slette bota.

 

Men ta å send klage til kommunen og krev at de dekker bota di siden de ikke hadde klart å måke parkeringsplasser! Lykke til i allefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Private selskaper kan du bare kaste bøtene fra. De må bevise hvem som har kjørt bilen på det tidspunkt den sto parkert. Ikke vits i å klage, men skriv et brev der du sier at du var ikke sjåfør den dagen. Det er p-selskapet som har bevisbyrden når det er privatrettslig, de kan ikke hevde Vegtrafikkloven slik f.eks Trafikketaten i kommunene kan.

De skal også ha bilder av bilen din, noe de fleste idag tar.

EuroPark har tapt 3 saker jeg vet om i retten pga de ikke kan bevise hvem som var FØRER :)

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Private selskaper kan du bare kaste bøtene fra. De må bevise hvem som har kjørt bilen på det tidspunkt den sto parkert. Ikke vits i å klage, men skriv et brev der du sier at du var ikke sjåfør den dagen. Det er p-selskapet som har bevisbyrden når det er privatrettslig, de kan ikke hevde Vegtrafikkloven slik f.eks Trafikketaten i kommunene kan.

De skal også ha bilder av bilen din, noe de fleste idag tar.

EuroPark har tapt 3 saker jeg vet om i retten pga de ikke kan bevise hvem som var FØRER :)

 

 

Jaja, men ikke send klage før purringa kommer. Skriver ikke at man har fått p-bot og ikke har kjørt :D

03 V70 D5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde sende en klage til parkeringsselskapet.

 

Jeg fikk bot for parkering uten bilett for to år siden. Da sendte jeg inn en klage om at jeg syntes det var litt dårlig skiltet at det var avgiftsbelagt parkering i området. Hørte ikke noe fra selskapet, men fikk en purring med ekstra gebyr en mnd senere. Siden jeg hadde sendt inn klage uten å få svar på den, så jeg bare bort fra purringen. Har fortsatt ikke hørt noe mer om den saken! :happyhappy:

Go your own way!

87 Pontiac Firebird Trans Am

91 Chrysler Saratoga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Sånn reint bortsett fra at parkeringsvakta kanskje var litt eplekjekk (det aner meg at vi bare får din variant av historien her), har du vel ingenting å klage for.

 

En parkeringsbillett er en sånn liten lapp du får ut av parkeringsautomaten etter å ha puttet på penger.

 

Et parkeringsbevis er noe ganske annet, som ofte utstedes av f.eks. et borettslag eller er bedrift som "eier" et visst antall parkeringsplasser.

 

Dette tror jeg nok at du skjønner, hvis du bare tenker deg om. Les skiltene bedre neste gang, så skjønner du hvor du kan parkere. Life's a bitch og så videre, men du kommer ingen vei med å skryte av at du flyr i taket over dine egne blemmer :-)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har selv noe erfaring med å klage på parkeringsbot fra Autoco (var vel Carpark som stod for utstedingen). De sendte purring og nektet å svare på spørsmål. Sendte selvfølgelig klage, som ble avslått. Tilslutt sendte jeg et ganske hissig brev hvor jeg sa at jeg aldri vil betale boten, og dersom de vil ha penger får de kjøre sak gjennom forliksrådet. Var nøye med å legge ved utdrag fra lovdata hvor jeg henviste til paragrafer de hadde brutt osv (for tidlig purring og for korte betalingsfrister osv). Hørte aldri noe mer.

 

Dine alternativer er:

 

-Å klage direkte til selskapet som krever penger. Dette står vel på boten, altså hvor du skal betale til.

 

-Dersom parkeringsselskapet er på denne listen kan du klage til Parkeringsklagenemnda.

 

-Dersom du fikk bot av offentlig instans (eller hva det så fint heter) må du først betale boten for så å klage innen 3 uker eller hva det er. Det skal isåfall stå forklart i botens vedlegg.

 

Om du velger å skrive et brev kan du bruke denne veilederen: http://forbrukerportalen.no/klageveiledersider/291

1992 Audi 80 2.0S

[www.torpify.net]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår