Gå til innhold

Fremgangsmåte ved bilkjøp

Ranger emnet


jenspond

Anbefalte innlegg

Hei,

 

surrer med å finne den eksakte fremgangsmåten for raskt og smertefrtitt bilkjøp.

 

Mitt foreløpig forslag er ca slik:

- Skrive kjøpskontrakt.

- Fylle ut del2 i vognkortet.

- Kjøper ordner forsikring på bilen.

Men så kommer spm?

Når kjøpskontrakt er laget, og bilen forsikra på kjøper. kan man da ta med bilen. (altså hvem sin forsikring gjelder)

- Omregistreringa må jo betales før man får nytt vognkort. Men kan må få giroen/KID på denne før det kommer i posten? For å dra rett til biltilsynet å vise kvittering.

 

Hmm, litt rot rundt disse siste punktene.

Flott om noen lagde en liten smørbrødliste på dette. forhåpentligvis flere enn meg som lurer. :)

BMW 320DAT -01

Citroen Berlingo -05, Mini -71

x Seat Arosa x Mitsubishi Lancer GLX -93

x Golf II 1.8 -85 x Mazda 626 -89

x Rover Mini 1.3 -94 x Golf II 1.6 -85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står vel noe i banen "bruk bilen minst mulig før egen forsikring gjøres gjeldende". Kan se om jeg ikke finner reglen svart på hvitt

 

Hmm, regler er vel sjelden på formen "bruk minst mulig" tanken min er at hvis jeg forsikrer ny bil i mitt navn og det skulle skje noe så vil kjøpskontrakten være ett bevis på at jeg hadde overtatt bilen selv om ikke omregistreringa er fullført.

 

Eller er den tankerekka feil?

BMW 320DAT -01

Citroen Berlingo -05, Mini -71

x Seat Arosa x Mitsubishi Lancer GLX -93

x Golf II 1.8 -85 x Mazda 626 -89

x Rover Mini 1.3 -94 x Golf II 1.6 -85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke levert fra meg en bil som var forsikra på meg. Skulle det skulle skje noe så er det jo min forsikring som må dekke dette. Forsikring får du fikset på dagen, bare å ringe forsikringsselkapet. Omreg er også gjort på null, svisj

Bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan det er med andre forsikringsselskaper jeg, men hos IF er det bare å ringe, døgnet rundt, så starter de forsikringa der og da. Jeg pleier å ringe mens jeg står der med selger (når vi skriver kontrakten), så vet begge at forsikringa er i orden hvertfall.

En ting mindre å tenke på!

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke levert fra meg en bil som var forsikra på meg. Skulle det skulle skje noe så er det jo min forsikring som må dekke dette. Forsikring får du fikset på dagen, bare å ringe forsikringsselkapet. Omreg er også gjort på null, svisj

 

Men hvis kjøper har ordna forsikring i sitt navn også? Hvilken forsikring gjelder da? :)

null, svisj. :) Får man giro for betaling av omregistrering i posten eller kan man bare ringe inn å få KID og konto nr.

 

Er ikke forsikringsbiten jeg lurer på. Men de dagene det tar fra ny eier har fått bilen(med sin forsikring på den) til omregistreringa er registrert betalt inn.

 

Hvis det ikke har noe å si så trenger man jo ikke styre frem å tilbake med kvitteringer på biltilsynet slik jeg gjorde før. Da kan man jo bare vente på omregistreringgiro i posten, betale denne, og så vente på nytt vognkort.

Men da kjører man med vognkortet til tidligere eier en ukes tid da.

BMW 320DAT -01

Citroen Berlingo -05, Mini -71

x Seat Arosa x Mitsubishi Lancer GLX -93

x Golf II 1.8 -85 x Mazda 626 -89

x Rover Mini 1.3 -94 x Golf II 1.6 -85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien skal ikke bilen brukes fra salgsmelding er levert inn, til nytt vognkort foreligger i bilen.

OmregavgiftKID fås hos Biltilsynet, men da må også kvittering vises (i motsetning til om man bruker den KIDen man får i posten).

 

Er du i nærheten av en bank og et Biltilsyn, har du ordna omregistrering på et par minutter, og er absolutt å anbefale.

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien skal ikke bilen brukes fra salgsmelding er levert inn, til nytt vognkort foreligger i bilen.

OmregavgiftKID fås hos Biltilsynet, men da må også kvittering vises (i motsetning til om man bruker den KIDen man får i posten).

 

Er du i nærheten av en bank og et Biltilsyn, har du ordna omregistrering på et par minutter, og er absolutt å anbefale.

 

joda! du får midlertidig vognkort! dette får du i det øyeblikket du har regga om bilen! :)

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klart du kan bruke bilen selv om ikke vognkortet står i ditt navn(siden du nettopp har kjøpt bilen). Du vil jo få din kopi/utgave av kjøpskontrakten.

 

Når det gjelder forsikring, er den i orden fra øyeblikket du har ringt forsikringsselskapet, den gamle eieren vil derimot ikke kunne si opp si forsikring FØR bilen er omregistret i autosyss(dette gjelder ihvertfall hos gjensidige)

 

.

Pure VOLVO pover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda! du får midlertidig vognkort! dette får du i det øyeblikket du har regga om bilen! :)
Nå var midlertidig vognkort inkludert i min bruk av ordet 'nytt vognkort'. Et midlertidig vognkort er fremdeles et vognkort, selv om det har begrensede muligheter. :)

 

klart du kan bruke bilen selv om ikke vognkortet står i ditt navn(siden du nettopp har kjøpt bilen). Du vil jo få din kopi/utgave av kjøpskontrakten.

 

Når det gjelder forsikring, er den i orden fra øyeblikket du har ringt forsikringsselskapet, den gamle eieren vil derimot ikke kunne si opp si forsikring FØR bilen er omregistret i autosyss(dette gjelder ihvertfall hos gjensidige)

 

.

Neste gang du ser en salgsmelding, kan du lese det som står med liten skrift; :)

 

"Etter eierskiftet må kjøretøyet snarest registreres på den nye eier, eller vognkort og kjennemerke leveres ved en av Statens vegvesens trafikkstasjoner eller sendes til et av Statens vegvesens regionvegkontorer (adresser på baksiden). Kjøretøyet må ikke tas i bruk før registrering på den nye eier har funnet sted."

Det er altså det teorien sier, praksisen er selvsagt relativt tøyelig på dette området.

 

Ang forsikring, så skal det gjelde de fleste selskaper, da et kjøretøy ikke skal kunne være registrert uten å ha forsikring.. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammelt vognkort:

-Skriv salgskontrakt og 2 eksemplarer av salgsmelding.

-Lever salgsmelding så fort du kan.

-Kontakt et forsikringselskap og opprett en forsikring.

-Få en betalingsblanketter fra trafikkstasjonen med BÅDE omregistreringsavgift og årsavgift (gitt at den ikke er betalt)

-Betal på posten.

-Stikk tilbake på trafikkstasjonen og få vognkort.

 

Nytt vognkort.

-Samme som over, men det skrives salgsmelding i del 2 av vognkortet og det er selger som må levere dette.

 

Om skiltene er blitt levert så kan disse hentes ut sammen med det nye vognkortet, evt bestilles og betales på trafikkstasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår