Gå til innhold

Vedlikehold - Hva bruker DU på DIN bil?

Ranger emnet


rs_cr

Anbefalte innlegg

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by boramannen

Kan alle være så snill å liste opp hvile produkter dere bruker når det gjelder vedlikehold av bil. Hadde vært artig å høre om hvilke erfaringer forskjellige har når det gjelder det uendelige utvalge av bilpleieprodukter som er på markedet. Hva bruker dere til

 

1. Vanlig vask av bil?

 

2. på felgene ( noen som har hørt om wheel wax?)?

 

3. polering?

 

4. interiøret?

 

5. skinn ( for de som har det )?

 

takker for alle svar.

 

Hei;

 

Her er mine produkter :

 

1. Turtle shampoo eller Auto Glym sin blå shampoo (husker ikke

navn) Alltid svamp størrelse stor og uten voks!

 

2. Wurth (helt suveren) Men nå som jeg har skiftet til Green Stuff

så blir ikke felgene så skitne

 

3. 3M sin polish, 3M sin voks og 3M sin høyglans polering for

nypolerte eller nylakkerte flater. (Alle 3M produktene får du

kjøpt i halvliters flasker... utrolig bra produkter som er meget

lett å jobbe med) Lahega sine produkter er vel så bra men

dyrt dyrt.

 

4. Støvsuger. Til flekker bruker jeg Turtle flekkfjerner. Skummelt

hvor effektiv disse skumproduktene er! Bruker ALDRI

silikonprodukter på plastdetaljer!!!

 

5. For å fukte skinnet bruker jeg Apotekets parfymefrie håndkrem,

For rens av skinnet bruker jeg Ikea`s skinnrens (SUVEREN og

billig) Er skinnet veldig tørt bruker jeg fett som jeg kjøper i en

sportsbutikk. (silikonfritt)

 

6. For gummilister som knirker så bruker jeg heller aldri silikon

produkter da disse tørker ut listene i lengden. Prøv parafinolje

som du kjøper på apoteket....

 

Vasker bilen 1 gang i uken eller etter behov. Bilen blir lakkbehandlet 1 gang i året og jeg bruker alltid høytrykk. Mild avfetting som ikke er agressiv mot voks bruker jeg også. Ikke snakk om at jeg tar sjansen på å bruke svamp på bilen før jeg er sikker på at bilen er 100% ren først. Bruker alltid minst to bøtter vann på en vask og skylder alltid flate for flate etterhvert som jeg blir ferdig slik at shampoen ikke setter vannflekker.

 

Mvh

BB

Audi A4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1:)Bruker Autoglym bilshampo, og svamp, Spyler av bilen først med hageslange.

2:)Bruker Autosol alu-polish på felgene...bedre glans skal du lete lenge etter.

3:)Autoglym polish og lakkforsegler. Bruker ny liten svamp for påføring, og myke Wipes som man får kjøpt på ESSO stasjoner tror jeg. (Pose)

4:)Engangs-kluter, med silicon-tilsetning for glans og lang varighet på interiøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

leOn: Felgrensen som Turtle selger er også bra! Har også gode erfaringer med felgrensen til Sonax. Skal du bli skikkelig felgrens-proff så bør du kjøpe deg en skånsom felgbørste også. Felgpolish er også veldig bra å ta en gang i blant, så ikke bremsestøvet fester seg så lett. Det mest kresne handler felgrensen hos dekkforhandlerene.

 

Ellers vil jeg komme med et lite innspill til alle som er skeptiske til bilvaskemaskiner: Jeg ser at denne tråden er tre år gammel... Teknologien har kommet veldig langt på den fronten dem siste årene, og det er mange som har investert i nye maskiner med myyye mer skånsomme(og effektive) børster! Pusseskinnsbørster erstatter de gamle nylonbørstene/piskene nå... Det beste er å bruke en 20-kroning på selv-vask først for spyle av den verste møkka, for så å vaske bilen i maskin. De nye washtech maskinene er vel best av de nye har det blitt meg fortalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Kan alle være så snill å liste opp hvile produkter dere bruker når det gjelder vedlikehold av bil. Hadde vært artig å høre om hvilke erfaringer forskjellige har når det gjelder det uendelige utvalge av bilpleieprodukter som er på markedet. Hva bruker dere til

 

1. Vanlig vask av bil?

 

2. på felgene ( noen som har hørt om wheel wax?)?

 

3. polering?

 

4. interiøret?

 

5. skinn ( for de som har det )?

 

takker for alle svar.

 

1 vask: Grit Guard vaskebøtte, ShMitt White/Yellow vaskehanske, NXT tech wash. Tørker med Guzzler (kjempe håndkle til bil) Holder meg laaaaaaaangt unna svamper

 

2 Felger: Meguiars wheel cleaner, Meguiars vaske børste, ShMitt black vaskehanske

 

3 Polering: Mye Meguiars, men også Duragloss, XMT, P21s wax mfl

 

4 Interioret: Vann og Microfiberklut, samt quik detailer fra Meguiars

 

5 Skinn: Har ikke :shake

 

Kjøper en del produkter fra USA (AutoGeek), så det er sikkert mange som ikke kjenner til en del av det som jeg har skrevet, men det er bra saker.

 

EDGE ShMitt og Guzzler er alene verdt en flybilett til USA for å kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 vask: Grit Guard + Gold Class wash mitt + NXT Tech Wash + Gold Class Super Suede til tørking

 

2 felger: Hot Wheels Wheel Cleaner + Gold Class felgbørste + Mothers Powerball

 

3 polering: litt forskjellig men mest brukte våpen er Mirror Glaze M80 samt M07 Showcar Glaze

 

4 Interiør: Meguiars Tech Protect, Carpet cleaner + Gold Class interior brush + slide lock brush

 

5 skinn: Gold Class All leather Wipes conditioner and cleaner

 

Alt dette er Meguiars produkter med unntak av Powerballen og Grit Guarden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker: (håndvask)

1. Bilvaskesåpe fra Sonax,blir også brukt på felgene,fuker bra

2. "Kungs tvattsvamp" til bilen og Feiltema/Chlas Ohlson svamp til felger/hjulkapsler

3. Meguiars Cold class ved vanlig polering og til våren vil det bli handlet inn lakkrens fra samme merke. Autosol blir brukt på chromedeler,eksos osv. Bruker Turtlevax bumpershine til svarte fangere,lister osv.

4. Støvsuger,aktiv ruterens fra Wurth,og en støvfille til dashbord ol. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

vasker å polerer stortsett med Turtle produkter og har kjøpt Autoglym nå som jeg får prøve..

 

Ellers vasker jeg bilen oftere om vinteren og vasker avogtil med Parafin olje for å trekke ned i lister å kriker å kroker..

 

å legger et tynt lag med fett på innsidene av dørbunnene med tanke rust i tilegg til oljebehandling av dører å kanaler osv.

70`144,99`MB 220Cdi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Kan alle være så snill å liste opp hvile produkter dere bruker når det gjelder vedlikehold av bil. Hadde vært artig å høre om hvilke erfaringer forskjellige har når det gjelder det uendelige utvalge av bilpleieprodukter som er på markedet. Hva bruker dere til

 

1. Vanlig vask av bil?

 

2. på felgene ( noen som har hørt om wheel wax?)?

 

3. polering?

 

4. interiøret?

 

5. skinn ( for de som har det )?

1. Til vask av bil bruker jeg:

- Chemical Guys Citrus Wash and Gloss

- Chemical Guys Silk Shine Dressing

- Chemical Guys Grimem Reaper (avfetting) og eller Amazing Roll Off (også avfetting)

- Washmitt

- FoamGun

 

2. På felgene bruker jeg:

- P21s Gel Wheel Cleaner og skrubber av det værste med en Swissvax felgbørste.

- Chemical Guys Silk Shine Dressing og DP Tire Gel til og få dekksidene svarte og blanke.

 

3. Polere og vokse er to forskjellige ting. Nå har jo kanskje disse ordene blitt litt blandet i hverandre rundt om, men polering er altså det middelet man bruker for å rense eller klargjøre lakken for voksing. Polerer er noe man stort sett gjør på biler med såkalte Swirls, som er vaskeriper og små små lakkskader, for å fjerne dette FØR man evt. vokser bilen for og få den blank og for å beskytte lakken.

 

Nå polerer ikke jeg min bil, da jeg enda ikke har noen såkalte swirls eller andre skader av betydning som trenger en polering.

 

Her er produktene jeg bruker for og VOKSE bilen:

- Chemical Guys EZ Cream Glaze (Dette en er såkalt Glaze med ubetydelig lite slipeeffekt. Denne bruker jeg som første steg, for å på en måte klargjøre lakken)

- Chemical Guys Jetseal 109 (en slags lakkforsegler. Denne gir ekstra beskyttelse og glans)

- Chemical Guys 5050 Carnuba Paste Wax (Denne bruker jeg helt til slutt for og gi den siste glansen.)

- Diverse påføringsputer.

 

4. På interiøret bruker jeg:

- Chemical Guys Silk Shine Dressing for en oppfrisking av glansen på dashbord og interiør generelt. Denne gir en veldig ubetydelig og lett glans. Perfekt til nye biler med matt dashbord)

 

Jeg har en del flere produkter enn de jeg har nevnt her som jeg også bruker litt innimellom.

Bla. så har jeg en del fra Pinnacle.

AutoGlym har jeg også en del av (som jeg kjøpte for en stund tilbake) Men disse skal jeg kun ha for og bruke opp for så og ikke kjøpe igjen.)

 

Vel... det var vertfall mitt bidrag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vask: bmw car shampo

lakkrens (ved behov): Meguiars

clay (ved behov): Meguiars

Polering: Swissvax Cleaner Fluid

Voks: Swissvax Shield

 

På felgene bruker jeg bmw car shampo, SV cleaner fluid og SV autobahn voks.

Er det veldig lenge siden sist har jeg en flaske med Autoglym Wheel Cleaner. Ellers holder jeg meg unna Autoglym, syns produktene er tunge å jobbe med.

 

Innvendig bruker jeg bare bmw produkter; leather care, interior cleaner, cockpit spray og window cleaner.

Har også en flaske med bmw insect remover liggende i bilen, kjekt for lange turer med mye motorvei :)

 

Prøver å kjøre en full behandling hver 2. måned sånn ca. Tar rundt 6 timer.

BMW Z4 2003 3.0i

Huyndai Elantra GL 1997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår