Gå til innhold

Audi 10vt vs 10v

Ranger emnet


Buurn

Anbefalte innlegg

Topic sier sitt, med visse unntak. Lurer på hva som er forskjell på disse motorene med tanke på det elektriske systemet på dem, og innsprøytning pluss diverse andre ting. Om noen lurer så vet jeg godt at hovedforskjellen på disse er selvsagt turboen.

Og hvordan er tilgjengeligheten på disse motorene? Finnes det mange av disse på markedet?

 

Mvh Ole

Audi Coupe GT 84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veeel, hvor skal jeg begynne.

går ut i fra att du har en 136 hk sugemotor uten kat/lamda osv.

 

Turbomotoren jeg går ut i fra er en MC1 motor :

 

Kjet beninfordeleren er forskjellig.

motoren har lambda

Elektronisk tenning

Turbo

kompressjon

oljekjøler osv men dette vet du vel.

Motoren har ett par sensorer som ikke sugemotoren har.

 

min coupe hadde ikke noe motronic hjerne(som jeg fant i hvertfall) det har MC motoren med map sensor.

 

Så vis du skal bygge om fra sugemotor, ville jeg rådet deg til å kjøpe elnett samtidig, eller bygge om til datasprut med elektroniske dyser.

 

 

Motorene finner man overallt. søk litt på kjøp og salg på forum.vwaudi-club.no

en motor som har gått under 300 000 km ville ikke jeg gitt så mye mer enn 5000 får. da man får 20vt for 10-13000 - som er langt mer trimmingsvennlig vis du har planer om att bilen din skal gå færlt.

 

Noe mer du lurer på ?:)

- Vw bora 1.9tdi 4motion

X 1991 Audi S4 2.2t

X 2000 Passat

X 1993 Audi S4

X 1995 Audi 80 2.8e Quattro X 1985 Audi Coupe Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Takk for svar=)

 

Er grunnen for lavere komp at toppen ville gått i lufta om en hadde hatt lik som på vanlig 10v? Om en hadde flyttet over fra en 10vt til en 10v for å kjøre turbo på denne ville jeg da ha fått mer effekt enn en vanlig 10vt? Da kompen på en 10v er høyere?

Audi Coupe GT 84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bygge turbo på en motor med høy komp må ladetrykket være desto lavere for at motoren ikke skal rase ved første gasspådrag. En enkel måte å senke kompen på noen motorer er å montere dobbel toppakning, men som sagt - turbokonvertering av sugemotor = lavt ladetrykk eller motorhavari så lenge innmaten er normal...

 

Et eksempel, uten sammenligning for øvrig, er turbobygg på C20XE (Opel 2.0i 16v DOCH - 150 hk og 192 Nm) med dobbel toppakning, der bør det lades maks 0,3 bar eller så før alt går til helsike, og dette med vesentlig lavere komp enn vanlig C20XE. Har sett C20XET bygg der det lades 0,2 bar, dette ga vel omkring 220 hk og en drøss dreiemoment (med Lexmaul innsug). Skal man skru opp ladetrykket noe særlig mer enn dette bør man bytte til smidde lavkompstempler f.eks. fra original C20LET (Opel 2.0i 16v DOCH Turbo), sterkere råder osv. På original C20LET lades det vel omkring 0,5-6 bar, og dette gir 204 hk.

 

Konklusjonen blir vel dermed følgende:

Turbokonvertering av sugemotor kan gi mer effekt ved lavere ladetrykk enn en tilsvarende original turbomotor på grunn av høyere kompresjon, men med økt rasfare og mulig kortere holdbarhet på grunn av større belastning på motorens komponenter...

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår