Gå til innhold

Hvor grov kabel til batteriet, om det skal stå i bagesjerommet, 100A dynamo.65ah batt

Ranger emnet

volvo-r-sport

Anbefalte innlegg

• Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Strøm er ikke strøm uansett spenning nei, jo lavere spenning desto mere strøm, høres rart ut men slik er det.

Dette er grunnlegende info man får når man begynner grunnkurs elektro.

Hadde en bil hatt 230v eller 400v hadde alt vært mye billigere og enklere når det gjelder kabler til feks bilstereo og slike ting, trenger bare en brøkdel av tversnittet på kablene.

En vifteovn på 2kw på 230v har skjelden ledning grøvere en 1,5q.

Skulle man fyra opp en vifteovn på 2kw på 12v hadde nok 2x1,5q pr`n blitt myk og fin ja.

I bil må man dimensjonere grove kabler på ting som trekker mye effekt.

Men nok OT og tilbake på spørsmålet.

En 35q flertråda cu kabel holder til dette, en grannere kabel er ikke noe å satse på hvis man ikke har dårlig råd da.

legge opp 2stk granne ledninger er ikke noe vits hvis dem ikke er like lange, da vil den som er kortest ta meste av støyten.

En grom bilstereo kabel kan være lurt da disse ofte har god lederevne.

2004 Dodge RAM SRT-10

1992 Volvo 240GL

1982 Volvo 242T Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

R-Power: En RK har da vel ikke noe DÅRLIGERE lederevne enn en "bilstereokabel"....

Det kommer an på det, en RK er rein cu mens bilstereo/høytalerkabler ofte har et annet materiale i seg som leder bedre for å unnga spenningsfall pga lave spenninger.

En RK har ikke noe i en bil å gjøre, den hører hjemme i tavler og andre instalasjoner, den er bare stiv fæl.

Nesten som å bøye på en TFXP 4x240.

2004 Dodge RAM SRT-10

1992 Volvo 240GL

1982 Volvo 242T Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble det mye ingeniørsnakk gitt... Strøm er ikke strøm osv...

Poenget mitt som jeg kanskje ikke gjorde klart nok:

Ved lavere spenning øker strømmen, for å få samme effekt som ved høy spenning. Logiskt nok når effekt=strøm x spenning (P=UxI).

Men er vel litt begrensa hva som går gjennom kabelen som ligger der originalt også, den er godt under 35 kvadrat.

Men en kabel som skal tåle 100A ved 230V, tåler vel logiskt nok 100A med 12V, selv om det da vil gå mindre effekt gjennom kabelen...

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

R-Power:

Strøm er strøm jo, en kabel som takler 100A klarer det samme ved både 1000V og 10V.

Effekten man kan hente ut blir selvsagt større ved høyere spenning.

En RK er da ikke stiv, men enig i at den ikke er så godt egnet i bil.

Burde ha en som er dobbeltisolert og oljebestandig.

Bedre lederevne får man hovedsakelig ved hjelp av edlere metaller, noe som meget sjeldent blir brukt i strømkabler til bilstereo.

Edit: Hvorfor tar det så jævlig lang tid å poste et innlegg, står jo å venter i 10min noen ganger??

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en sommerbil.... Kan hende at den fyres opp ved rundt 0 grader, men aldri under.. Forsterker(ne) blir jo kobla på polen bak når batteriet sitter i bagasjerommet... Så eneste som går gjennom ledningen er jo ladestrøm og strøm til starteren, resten kan en vel nesten se bort ifra siden det er 35kvadrat...

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fyr opp spenninga så slipper du så tykke kabler :D

Uansett. 50mm2 bør du ha. det kan gå med 35mm2, men om vinteren så kan du få startproblemer pga litt spenningsfall.

Skulle hatt omformere opp til 10 kV :D også nedover igjen da selfølgelig :P

I teorien så skal d jo være mindre spenningsfall ved lavere temperatur.. Men batteriet er jo ødeleggende i denne sammenhengen.. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50mm2 kun for ladestrømmen?

Joda.. for all del! Jeg hadde i allefall ikke giddi å legge så stor kabel når du ikke har mye strømtrekk der!

Jeg har batteri forran og 50mm2 kabel, dette fordi stereoen min, som da ligger baki, er relativt voksen!

LEGG 35mm2!!! Holder i massevis!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50mm2 kun for ladestrømmen?

Joda.. for all del! Jeg hadde i allefall ikke giddi å legge så stor kabel når du ikke har mye strømtrekk der!

Jeg har batteri forran og 50mm2 kabel, dette fordi stereoen min, som da ligger baki, er relativt voksen!

LEGG 35mm2!!! Holder i massevis!!

Noen her som vet hvor grov kabel jeg bør ha til batteriet hvis jeg skal ha det i bagasjen?

Er ikke bare ladestrøm da. Er snakk om all strøm som går i bilen, og det er noen ampere. Legg 50mm2 så er du i allefall sikker på at det er nok :) Både til anlegg og resten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en starter er utrolig strømkrevende i startøyeblikket, opptil 10*normalt trekk, å da vil den få et spenningsfall på grunn av det. Hvis det er en sommerbil så er den sikkert trimmet noe også, hvis du har f.eks økt kompresjonen så blir det værre for starteren å dra rundt.(med tubo så blir det jo lettere)

For stereoen sin del så er det jo bare bra å ha batteriet bak, jeg kjøpte en digital forsterker for ikke så lenge siden å de er veldig spennings-vare. For at jeg skulle få garanti på den så måtte jeg sette inn et ekstra batteri til denne.

Kanskje også noe å tenke på hvis du har en digital forsterker.

Hilsen Jonas.

1983Volvo 244glt(solgt)

1982Volvo 242Sugis http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=158767&highlight=sugis

1996Passat TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider