Gå til innhold

Lover og regler ved øvelseskjøring

Ranger emnet


afen

Anbefalte innlegg

Jeg ble 16 i mars, og siden gubben er lite lysten på å la meg øvelseskjøre i a6'n tenkte jeg at jeg skulle overtale han med noe. Tidligere i sommer maste de om at jeg måtte ha det kurset for de som skal øvelseskjøre.

 

Jeg er usikker på om dette har blitt innført, isåfall var det ikke kun for de som er født etter 1. juni 1987?

 

Ellers hadde det vært kjekt å få vite hva man trenger ved øvelseskjøring. Vet at man trenger en l bakom, men hva annet trengs?

 

Edit: noen som vet hvor jeg kan få kjøpt biler for vrakpanten i trondheimsområdet? :D

1987 Audi 90 Quattro

1969 Volvo Amazon

Low class, low budget, high octane!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 1. Juli ble en del nye lover og regler innført, bl.a. at alle som er født ETTER 1. Juli skal ha et 16 timers teorikurs. Har selv tatt det, var ganske gøy da... mye morro :)

 

Dette medfører også at det blir MYE hyppigere kontroll av folk som øvelseskjører, og hvis jeg hadde vært dine foreldre hadde jeg absolutt brukt både L og speil... hvis man blir stoppa uten får nemlig dine foreldre en saftig bot. Samme gjelder hvis DU bryter reglene, for selvom du øvelseskjører er det fortsatt ledsager (personen du kjører med) som er fører av bilen...

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble stoppet av politiet i sommer da jeg øvelsekjørte (Teknisk kontroll). L`en satt på, men speilet hadde vi ikke fordi det bare datt av.

"L`en var grei, men skal jeg være pirkete så skal dere ha et ekstra speil også", sa politi. Vi sa at det bare datt av hele tiden så det fjerna vi. Så kjørte vi videre. Skal mye til for å få bot hvis du ikke har speil. Spørs hvem du treffer på da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VR6

Ble stoppet av politiet i sommer da jeg øvelsekjørte (Teknisk kontroll). L`en satt på, men speilet hadde vi ikke fordi det bare datt av.

"L`en var grei, men skal jeg være pirkete så skal dere ha et ekstra speil også", sa politi. Vi sa at det bare datt av hele tiden så det fjerna vi. Så kjørte vi videre. Skal mye til for å få bot hvis du ikke har speil. Spørs hvem du treffer på da.

 

Hadda samma greia sjøl med speilet .. hjalp ikke at mutters knakk det andre gangen hu skulle feste det .. (kjærringer og praktiske ting:D)

 

 

btw .. du kan da umulig ha blitt stoppa i elverum for teknisk kontroll ... da er du isåfall FLINK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by @lpher

...også må 'ansvarlig fører' (han MED gyldig sertifikat) såvidt jeg husker ha tilgang til håndbrekket....som en nødløsning antar jeg jeg ;-)

 

Gamle Volvo 140'er, samt masse nyere biler med fotbrekk, er med andre ord utelukket å bruke ;-)

 

 

 

@lpher

brekket er vel en nødløsning ja, men i 90 km/t. hadde det blitt en pen sladd :D

2001 Audi RS4 2.7 Biturbo

2011 VW Transporter TDI (firmabil)

2007 VW Transporter TDI 4Motion

2004 VW Transporter TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 years later...
Etter 1. Juli ble en del nye lover og regler innført, bl.a. at alle som er født ETTER 1. Juli skal ha et 16 timers teorikurs. Har selv tatt det, var ganske gøy da... mye morro :)

 

Dette medfører også at det blir MYE hyppigere kontroll av folk som øvelseskjører, og hvis jeg hadde vært dine foreldre hadde jeg absolutt brukt både L og speil... hvis man blir stoppa uten får nemlig dine foreldre en saftig bot. Samme gjelder hvis DU bryter reglene, for selvom du øvelseskjører er det fortsatt ledsager (personen du kjører med) som er fører av bilen...

hvilket år ble det regel om det må vite om eg skall ha ett drit langt kurs igen har nettop tatt det i sverige kanske eg slipper da :S tacksam for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår