Gå til innhold

Regler for senking?

Ranger emnet


markoolio

Anbefalte innlegg

Hei. (e30-318i.)

 

Etter eu kontrol må jeg skifte bakfjærene (begge),

bmw skulle ha 2300,- for begge.

 

Så jeg tenker et billig senkesett like greit gjør susen.

Var innpå schmiedmann http://norway.schmiedmann.com

og fant et flott et som ville passe bra, til 3500,- eller no.

 

Hva er reglene på senking?

Hva er TUV og hva har det å si?

 

Takker for svar

Mvh Jonas

bmw 318i e30 89 touring :scared

 

Jøss så rød....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brunerune

TUV papirer er papirer fra et firma (TÜV Rheinland Group) som godkjenner produkter til bruk, til bl.a kjøretøy. Dette er noe biltilsynet krever at du har på f.eks senkesett, da det ikke er orginalt til bilen. Disse dokumentene skal være på enten tysk, dansk, svensk, engelsk eller norsk. Til tider krever de at de skal være på norsk, om de skal være vanskelige.

 

Da det kommer til regler rundt dette, er det ikke så mange jeg kommer på. Du må ha spissings kontroll (4 hjuls kontroll) på kjøretøyet etter senk, og dette må du vise frem dokumentasjon på. TUV godkjente senkesett er som oftes ikke så lave at det går utover bilens sikkerhet. Et senkesett til E30 (60/40mm) f.eks, TUV godkjent, er supert.

 

Det var det jeg kunne bidra med, men er det noen som sier jeg tar feil, eller har noe mer å tilføye, fyr ivei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjellig praksis på dette fra region til region i Statens Vegvesen.

Jeg måtte godkjenne et senkesett for litt siden og måtte da kun ha med bevis på utført 4 hjulskontroll fra et verksted utenom TÜV papirene som medfølger senkesettet. Det er viktig at nummerne som står i papirene også står på fjærene ellers vil de ikke godkjenne dem.

Jeg godkjente forøvrig bilen min i Oslo.

 

Ang dempere så mener jeg å ha hørt at senking inntil 40 mm ikke krever at du bytter dempere, men at lavere senking gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang dempere så mener jeg å ha hørt at senking inntil 40 mm ikke krever at du bytter dempere, men at lavere senking gjør det.

 

40 er vel i grunn bare sagt for senking utover dette ofte (men ikkje alltid)

gjør at fjæra mangler forspennet når demperen er i ytterst posisjon.

 

Løse ting, liker dem ikkje og godkjenne! :D

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår