Gå til innhold

1994 Golf 2,0 GL starter, men slokner med en gang... Hjelp

Ranger emnet


kfk_sorenso

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en 1994 Golf 2,0 GL stasjonsvogn i høst. Nå har jeg fått en problem med den.

 

Den vil ikke gå. Motor starter, men slokner med en gang. starteren er helt fin. Har sjekket sikring for bensinpumpe, den er hel.

 

Hva kan det være for noe tull?

---------------------------------------------------

1994 VW Golf 3 2,0 GL stasjonsvogn

(x) 1988 VW Golf 2

(x) 1984 VW Passat

(x) 1986 VW Golf 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har seg slik at denne bilen har ikke noen startsperre. Det er jeg sikker på. Motoren tenner, og går et sekund eller to, og så slokner den.

 

Kan det være at bensintilførselen har fryst?.

 

Prøvde å ha oppi kondensfjerner i bensintanken uten å lykkes med det.

---------------------------------------------------

1994 VW Golf 3 2,0 GL stasjonsvogn

(x) 1988 VW Golf 2

(x) 1984 VW Passat

(x) 1986 VW Golf 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, faktisk så prøvde jeg i sta og fyre den opp, men den tenner og så slokner den med en gang. Den går ikke et sekund en gang.

 

Har sjekket og er 100% sikker på at det ikke er startsperre på bilen.

 

Har du andre forslag?

---------------------------------------------------

1994 VW Golf 3 2,0 GL stasjonsvogn

(x) 1988 VW Golf 2

(x) 1984 VW Passat

(x) 1986 VW Golf 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strange. Har kanskje en ide....er ikke bakstykket til tenninga di? Er en liten sykdom på VW. Prøv å ikke slippe nøkkelen helt tilbake etter at den har startet (om du skjønner hva jeg mener).

Skal forklare det litt nærmere....på baksiden av tenningslåsen sitter det en slags bryter, og denne blir ofte slitt på VW. Så når du vrir nøkkelen til starteren, bilen starter opp, og du slipper nøkkelen tilbake så bryter du kretsen som om du skrur av motoren.

Det er mange utganger på denne "bryteren", så ikke la deg lure av at f.eks lysene fortsatt står på etter at motoren har stoppet.

 

Altså, prøv å "herje litt" med tenningslåsen, og "lure" den litt....mulig det hjelper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fortsatt være tenninga......men ikke nødvendigvis. Hvis du har prøvelampe, så start opp bilen, når den stopper, ikke rør tenninga. I motorrommet tar du av f.eks ledningen til luftmasseføleren og sjekker om du får spenning i noen av ledningene i kontakten. Hvis du gjør det, så betyr det at motorstyringsmodulen fortsatt står med spenning.....-> du kan nesten utelukke tenningsbakstykket. Sjekk dette, og legg inn nytt svar til meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fått målt ut at det er spenning på luftmassemåleren. Motor stopper med en gang, så den går ikke vil jeg si etter at den tenner. Kan det være at det har fryst noe i injection/spjeldhuset?.

 

Hvordan sjekker jeg at bensinpumpa går?.

 

Tenkte litt på om denne kan ha kvelda, da har man vel slike symtomer som jeg har her?.

---------------------------------------------------

1994 VW Golf 3 2,0 GL stasjonsvogn

(x) 1988 VW Golf 2

(x) 1984 VW Passat

(x) 1986 VW Golf 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan enklest sjekke besintilførselen ved at en står å sprayer startgass ned i innsuget/gasspjeldhuset (demonter luftfilterboksen) mens du starter opp bilen. -> viktig at du tråkker ned gasspedalen, slik at motoren får suget til seg startgassen.

 

Bensinpumpa har 1 stk sikring som du må sjekke. Videre har den ett relè som "styrer" pumpa. Når du skrur på tenningen, vil relèet "klikke"/slå inn, og gi spenning i ca 2 sek til pumpa. Dette er for at det skal være bra trykk når du skal starte. Finn ut hvilket relè som går til pumpa (tror det er ett stort svart ett, plassert nede til høyre i sikringsboksen) og sjekk at dette "klikker" når du setter på tenningen. Hvis den IKKE gjør det, kan den ENTEN magle styrestrøm fra ECU eller være defekt. Du eliminerer defekt relè ved å koble en ledning der hvor relèet sitter i sikringsboksen. ->se bakpå relèet...der er det to store stikkere og to små. De to store er det som skal kobles sammen i sikringsboksen.

 

Hvis du tar vekk trekket i bagasjerommet, vil du se ett lite svart lokk festet med tre stjerne-skruer. Under lokket ser du tankuniten (kall det gjerne pumpa. Det er pumpa og tankmåleren) montert i toppen av tanken. Ta av kontakten, og få noen til å sette tenningen av og på for deg. Du vil få "+"-signal i to ledninger. Det er fordi en krets går til pumpa og en til tankmåleren. Som du leste over, så kommer "+"-signalet til pumpa i bare noen få sekunder når tenningen settes på (ikke prøv å starte bilen).

 

Når du har funnet "+"-signalet til pumpa (kommer på noen få sekunder i det tenningen settes på), og hvis du har funnet ut at bilen starter på startgass, så vet du med stor sansynlighet at pumpa er defekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensinpumpe relet slår inn når jeg setter på tenning. men det er bare ett klikk, skal ikke være to?.

 

i det motor slokner, så blinker oljelampa. har sjekket at jeg har riktig oljenivå.

---------------------------------------------------

1994 VW Golf 3 2,0 GL stasjonsvogn

(x) 1988 VW Golf 2

(x) 1984 VW Passat

(x) 1986 VW Golf 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bry deg om oljelampa. Oljepumpa er drevet av motoren, så når motoren stopper, så slutter oljepumpa å gå ->da har du ikke oljetrykk lenger ->det fine er at det trenger du ikke heller, for motoren går jo ikke.

 

Relèet klikker? -> det er bra. Få noen til å måle spenningen som skal være på kontakten ved pumpa i to-tre sekunder fra tenningen settes på.

Men prøv å få startet bilen med startgass først.

 

Hvis du ikke har noen som kan hjelpe deg, så finn bensinslangen som går inn på siden av gasspjeldet på innsuget. (Tilførselslangen er merket med en pil inn mot gassjeldet, returen er selvsagt merket motsatt). Finn en tom flaske å legg slangen nedi oppi motorrommet (pass på at den står sånn passe stødig, men du trenger ikke overdrive) :) Så går du å prøver å starte bilen i noen sekunder, og ser om det har kommet noe bensin i flasken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår