Gå til innhold

Hva skal inn på hva på lys rele

Ranger emnet


Kimolaptop

Anbefalte innlegg

Var og kjøpte et rele som jeg skal bruke til tåkelysene mine.

Jeg fikk et med 5 pinner på, selv om dette kanskje ikke var nødvendig (var utsolgt for andre).

 

På pinnene står det følgende:

 

1 - 86

2 - 85

3 - 30

4 - 87a

5 - 87

 

Hvis jeg ikke tar feil, så skal følgende inn på releet:

 

Styrestrøm

Strøm fra batteriet

(jord?)

og strøm ut til lysene. Regner med at tar en ledninger ut fra releet og fordeler den på begge lysene.

 

Noen som vet hva som skal inn på de forskjellige pinnene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så vanskelig :)

 

85 og 86 er tilkoblingene til spolen. Når du setter spenning på spolen så trekker den bryterkontaktene mot hverandre ( fordi spolen er en elektromagnet, eller elektrisk styrt magnet om du vil )

 

 

30, 87 og 87a er tilkoblingene til selve bryterene.

 

30 er fellespunktet.

 

Mellom 30 og 87 bryteren normalt åpen ( normaly open ) når du ikke har spenning på spolen.

 

Mellom 30 og 87a er bryteren normal lukket ( normaly closed ) når du ikke har spenning på spolen.

 

Når du setter spenning på spolen så vil altså elektromagnetet dra til seg bryterkontaktene. Mellom 30 og 87 er det da kortsluttning/kontakt. Mellom 30 og 87a er det ingen kortsluttning/kontakt.

 

 

Du kan koble det slik:

 

Denne koblingen gjør at du kan styre tåkelysene fra en bryter inne i bilen.

 

1. Finn ledningen til ene parkeringslys pæren. Når du vrir om tenningen vil denne få +12V. Koble en strømtyv på denne og legg en ledning fra den inn til tåkelysbryteren inne i bilen.

 

2. Fra tåkelysbryteren inne i bilen går ledningen til 85 på releet. 86 på releet koblet du til jord.

 

3. Når du da vrir om tenningen og aktiverer tåkelysbryteren inne i bilen så skal du høre at releet slår inn/ut. Fungerer det så har du klart å koble opp styrestrømmen til releet. Da er det på tide å gå videre til hovedstrømmen:

 

4. Parallellkoble tåkelys ledningene. Du sitter da igjen med to ledninger. Ene ledningen kobler du til jord/chassis. Andre går til 30 på releet.

 

5. Fra pluss polen på batteriet ditt kobler du en ledning til en sikringsholder. Bruk en sikring på ca 16A. Fra sikringsholderen går du videre og kobler til 87 på releet.

 

Nå kan du forhåpentligvis styre tåkelysene dine ved hjelp av bryteren inne i bilen, når tenningen er på.

 

Koblet tåkelys på bilen til en kompis. Jeg gjorde litt mer avansert: tåkelys kunne bare være innkoblet når kjørelys og langlys var AV. Men dette kunne "overkjøres" ved hjelp av en bryter inne i bilen, slik at han hadde full kontrolll på bruk av tåkelys..

 

På denne måten ble sjangsen for å bruke tåkelys feil minimert ( hvis kona hans skulle kjøre.. )

 

Bruk KUN kabelsko og en god kabelsko tang til koblingene. Husk rett kabelsko til rett ledningsareal. Rød kabelsko til 1.5mm^2 ledning. Blå kabelsko til 2.5mm^2 ledning. Gul....: 6mm^2..

 

Press kabelskoene på plass med kabelsko tangen... en rød kabelsko skal sitte i den rød markerte kjeften i kabelsko tangen osv.. Du kan bruke 1.5mm^2 ledning til ditt bruk.

 

Lykke til :)

=)

post-1008-1380485210984_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for forklaringen hondaen!

 

Men det er en ting jeg lurer på, jeg skjønner ikke hvorfor jeg må bruke en strømtjuv på en parklys ledning, jeg har ikke tenkt og koble slik at jeg må ha ditt og datt på for å få lys i tåkelysene:)

 

(ikke misforstå, jeg har ikke tenkt og misbruke dem).

 

Jeg har ferdig opplagt tåkelys bryter i golfen, der går ledninger fra bryteren som munner ut lett tilgjengelig i motorrommet. (en kontakt). Jeg får strøm fra denne kontakten, (fra tåkelysbryteren) uavhengi av hvilken posisjon hovedlys bryteren står i , ergo får jeg fullt herredømme over tåkelysene mine.

 

Kan ikke jeg da bare bruke den strømmen som styre strøm, det skulle jo funke?

 

Mulig jeg må lese litt nøyere det du skrev:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 years later...

4. Parallellkoble tåkelys ledningene. Du sitter da igjen med to ledninger. Ene ledningen kobler du til jord/chassis. Andre går til 30 på releet.

 

5. Fra pluss polen på batteriet ditt kobler du en ledning til en sikringsholder. Bruk en sikring på ca 16A. Fra sikringsholderen går du videre og kobler til 87 på releet.

 

 

Liten rettelse, 6 år senere:

 

85 jord (ikke negativ pol), kobles f.eks i skrufestet til releet

86 Signal fra bryter (+12V)

87 UT til ekstralys/annet utstyr (+12V)

30 Positiv pol (12V) fra batteriet, via sikring (10A*) til releet

 

I tillegg så kobler du den svarte ledningen til ekstralysene dine til jord.

85 og 86 kan gjerne være av liten dimensjon (0,75mm2), dette er bare for å slå over "bryteren" i releet.

30 Bør være minimum 2,5mm2, jeg bruker alltid 4mm2.

87 Bør være minimum 2,5mm2, jeg bruker alltid 2x4mm2, en til hver lyskaster.

 

Bytter du om 30 og 87 kan releet henge seg opp selv etter at strømmen er tatt.

 

* Vanlige lyspærer er på 55W * 2 = 110W, 12V*10A=120W, mens spenningen ofte ligger på 13,5-14,4V=135-144W på en 10A sikring. Bruk alltid en sikring som ligger nærmest effekten/Ampér som du trenger.

 

Går sikringen så er det noe mystifistisk. Brenner ledningen av, så har du en feil ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

86= Styrestrøm fra batteriet.

85= Styrestrøm til jord

30= Batterispenning

87= Til Forbuker

 

 

87a er når rele er strømløst. eller det kan være 87a /87 nær og fjernlys.

Kjør hardt, kjør stil, det er volvo som er bil!!!!! :) :partyon :boxing

Folk med hjerne,kjører ikke bil med stjerne :P

kjører nissan primera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår