Gå til innhold

valg av kammer til turbomotor

Ranger emnet


fredrikl

Anbefalte innlegg

hei!

kan noen forklare meg hvordan trimkammer man burde velge til en turbomotor? skal man bruke kammer med høyt løft? det er snakk om en toyota 4age topp med 4agze blokk..

 

Ehh?...

 

"4A, er blokka, "G" er toppen og "Z" er betydningen på kompressor..."

 

altså en såkalt "4age" topp er hele motoren du snakker om.

"4agze" er også en hel motor du snakker om..

( )Volvo 940 turbo

- Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." -

- La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjerpings kenito! Han har sikkert henta topp fra en annen 4age motor.. mens bunnen er fra en 4agze.. 4agze har som kjent lavere kompresjon..

 

Så hold dere ONtopic folkens!

 

Pga stempla ja, og det er ikke blokka det?..

( )Volvo 940 turbo

- Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." -

- La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjerpings kenito! Han har sikkert henta topp fra en annen 4age motor.. mens bunnen er fra en 4agze.. 4agze har som kjent lavere kompresjon..

 

Så hold dere ONtopic folkens!

 

det stemmer bra.. ikke SÅ vanskelig å forstå det jeg skrev vel?

 

tilbake til topic.. disse kammene er vel ubrukelige? ;as u can see the lobes are big, i didnt measure the duration but i think they are 304 and 288 degree. both have distributor drive gears so both can be intake or exhaust cams, the lift is 0.410" (10.41mm) and 0.400" (10.16), your stock cams are 240 degrees and 0.2976" (7.56mm)

 

mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor mye turtall du har tenkt å bruke. Store kammer kombinert med et godt flowende oppsett gir ofte bra med saus på topp, men med dårlig flow er det stor fare for reversjon ved overlap og man får eksos blanda inn med den nye air/fuel-blandinga på vei inn i kammeret (les: lettere å få tenningsbank/pre-ignition/detonasjon). Justerbare kamdrev kan også være en fordel; dette finner man ut av på dynoen etter prøve-feile-metoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret må bli noe i retning av "det kommer an på". Uten å være det minste sikker i min sak synes jeg kanskje de kammene kan være bittelitt i overkant; iallefall på en 4A-G som ikke akkurat flower som ei elv i standard stand (og hva med utstyret rundt? Innsug/eksos/manifoilder; hvordan flower de?). Stikkordet her tror jeg kan være "balanse" - å kombinére de rette delene i oppsettet mot den karakteristikken man vil ha på motoren. Har du forresten skikkelige ventilfjærer til de kammene? Coil-bind er noe man for en hver pris vil unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en topp som er portet en del på innsugssiden.tenkte jeg skulle porte eksosen litt også. ellers har jeg kjøpt justerbare kamdrev. lurte på om jeg skulle kjøpe 1mm oversize ventiler, men søker råd angående dette også. eksosmanifold vil ha relativt lange rør med svakest mulig bøy, t25/t28 turbo.. kjøper også inn hks ventil fjærer og hks registerreim ved kjøp av kammer. hva tror du om dette? ingen ting er bestemt bare undrer og søker råd og veiledning.. har allerede kjøpt inn hks f-con og hks grafic control(stiller inn bensin etter turtall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg langtifra noen autoritet på 4A-G, men det oppsettet der høres ikke så verst ut. Men er det én ting jeg har lært i min lange læretid som fanatisk Honda-fanboy er det at porting av topper er best overlatt til profesjonelle. Her er det lett å gjøre mere skade enn godt hvis man fjerner materiale på feil steder, og for enkle bygge' er det beste ofte forsiktig portmatching, bruke original ventilstørrelse (B-, H-, og K-serie DOHC VTEC = svære ventiler allerede originalt), la kanalene være urørte og heller konsentrére seg om ventilsetejobben (som er svært kritisk for god flowmengde og -kvalitet). Igjen, jeg kan svært lite om 4A-G-toppene og hvordan den beste prosedyren er med disse, så ta mine to cents for hva de er verdt - USD $0.02.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;as u can see the lobes are big, i didnt measure the duration but i think they are 304 and 288 degree. both have distributor drive gears so both can be intake or exhaust cams, the lift is 0.410" (10.41mm) and 0.400" (10.16), your stock cams are 240 degrees and 0.2976" (7.56mm)

 

"I think they are"... man ser ikke effektiv durasjon med øyemål. Er sånt man måler ut kammer for...har målt nok kammer til å vite at f.eks,to "like" kammer å se på skilte 42 grader i durasjon og 2 mm i løft.

 

Er kammene så lange i realiteten,sete-til-sete,samtidig med at de har rask økning i løft,henger de med til 9500 eller litt mer,avhengig av innsugslengder og flow. Problemet for deg er det at hvis de løfter litt snillere,så er de fremdeles 304/288 i full durasjon,men effektivt sett er de kanskje 284/268 eller noe og helt greie til litt mer normale turtall. Det vet du ikke uten å vite durasjonen på et løft,yankee'ene oppgir ofte løft på 0.050" også,har du det tallet også sammen med det andre vet du mye mer om kammen. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en topp som er portet en del på innsugssiden.tenkte jeg skulle porte eksosen litt også.
Porte eksosen,spesielt hvis det er i den hentydning å vide den ut,er ikke alltid gunstig. Viktigere å få opp flødet med det tverrsnittet du har.
eksosmanifold vil ha relativt lange rør med svakest mulig bøy
Svake bøyer er bra,men ikke på bekostning av riktig rørdiameter og lengde avpasset til rpm... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår