Gå til innhold

En BMW jeg liker ( K20VTEC )

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kikka du ikke på dynoutskriftene jeg la ut 5 poster over? Du får jo ikke flatere momentkurver over et bredere område.

 

Det er slik skikkelige sugemotorer skal være.

Bikker på rundt 4000 omdreininger da.. Om man ska være helt perfeksjonist.. også maxxe på 6300/4000.. Nei takk..

Liker vtec sjøl, men det er oppskrytt.

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikker på rundt 4000 omdreininger da.. Om man ska være helt perfeksjonist.. også maxxe på 6300/4000.. Nei takk..

Liker vtec sjøl, men det er oppskrytt.

 

Jeg går ut fra at du er særdeles sterkt svaksynt siden du ikke klarer se det som står rett foran nesen på deg?

 

Motorene produserer jo tilnærmet max dreiemoment fra bunnen av og helt opp på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut fra at du er særdeles sterkt svaksynt siden du ikke klarer se det som står rett foran nesen på deg?

 

Motorene produserer jo tilnærmet max dreiemoment fra bunnen av og helt opp på toppen.

men HVORFOR eksplodere sånn på høyt turtall? blir jo bare helt feil.. like greit å ha turbo da.. Får samme effekten, like lite kjørbar.. Men seff mye morro..

EDIT: BAH... så feil dynokurve ;) så på den som var posta lenger opp

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men HVORFOR eksplodere sånn på høyt turtall? blir jo bare helt feil.. like greit å ha turbo da.. Får samme effekten, like lite kjørbar.. Men seff mye morro..

 

Hovedgrunnen til at folk tror vtec motorene "eksploderer" på høyt turtall, er at lyden endrer seg så voldsomt når den store kamprofilen slår inn.

 

Men som du ser av dynutskriftene er dreiemomentkurvene helt flate, og dermed akselerasjonen linær.

 

Honda legger også originalt ofte inn en ørliten dipp i momentkurven rett før kamprofilen endres slik at det skal føles mye mer voldsomt ut. Moro å kjøre da, men ikke det mest effektive.

 

Men som på alle sugemotorer må man jo selvsagt opp i turtall for å hente effekt. Jo lenger opp i turtall man klarer å strekke dreiemomentkurven jo bedre går det. Ikke noe spesielt for Honda det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedgrunnen til at folk tror vtec motorene "eksploderer" på høyt turtall, er at lyden endrer seg så voldsomt når den store kamprofilen slår inn.

 

Men som du ser av dynutskriftene er dreiemomentkurvene helt flate, og dermed akselerasjonen linær.

 

Honda legger også originalt ofte inn en ørliten dipp i momentkurven rett før kamprofilen endres slik at det skal føles mye mer voldsomt ut. Moro å kjøre da, men ikke det mest effektive.

 

Men som på alle sugemotorer må man jo selvsagt opp i turtall for å hente effekt. Ikke noe spesielt for Honda det.

 

EDIT: BAH... så feil dynokurve ;) så på den som var posta lenger opp

 

;)

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye NM var det i disse motorene du la ut link over da? Skriv opp HK/NM. Momentkurven så bedre ut der ja. Det jeg vil fram til er at denne VTEC som alle Hondaeiere går rundt og skryter over, bare er oppskrytt da. Hestene som produseres uten VTEC er jo kanskje til og med bedre plassert og egnet, enn VTEC, som kommer på slutten.

 

Ja, momentet i en annen motor enn VTEC med samme effekt, vil nok være høyere også. Misforstå meg rett!

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye NM var det i disse motorene du la ut link over da? Skriv opp HK/NM. Momentkurven så bedre ut der ja. Det jeg vil fram til er at denne VTEC som alle Hondaeiere går rundt og skryter over, bare er oppskrytt da. Hestene som produseres uten VTEC er jo kanskje til og med bedre plassert og egnet, enn VTEC, som kommer på slutten.

 

Ja, momentet i en annen motor enn VTEC med samme effekt, vil nok være høyere også. Misforstå meg rett!

 

Hvis du sammenligner Honda sugemotorer, jeg gjentar sugemotorer, mot tilsvarende store sugemoterer fra de fleste andre bilmerker, så ser du at Honda motorene som oftest produserere mere dreiemoment siden de er såpass påkostet fra fabrikk og dermed fløder bedre.

 

Takket være vtec så klarer også Hondamotorene å strekke momentkurven mye lengre opp i turtall, som er hele poenget med å lage gromme sugemotorer.

 

Ut av sugemotorer er det ingen som klarer å ut noe særlig mer enn 100nm pr. liter. Noe mer hvis du har en motor som fløder bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår