Gå til innhold

Til "Forhandlerene" : Komp.Sett: 4x6,5" + diskanter og delefilter. Hvem leverer ?

Ranger emnet


CoaSlip

Anbefalte innlegg

Jepp, Madisound er stedet. De sender i utgangspunktet ikke til Norge, men jeg har en hyggelig og pålitelig kar der borte (EDIT: i USA, ikke hos Madisound) som sender meg elementer om jeg vil ha. Må du ha dem kjapt blir det nok endel dyrere, men om du har tid til å vente to-tre uker vil jeg tro du kan slippe unna en god del billigere. Jeg betalte $32 i frakt for Xtanten, og Excelene er ikke SÅ mye større eller tyngre.

 

Og om du er redd for 8-ohms elementer kan du lese her: The "Real Deal" with 8 ohm drivers ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det, men jeg tror ikke noen av diskantene jeg foreslo skal ha noe problem med å takle delefrekvenser ned mot 2,5 khz og kanskje til og med lavere. Men frekvensgang er en ting, forvrengningskarakteristikk, spreding og faseforløp er også en del av det hele.. Skal man dra det langt nok tror jeg ofte man ville endt opp med forskjellig delefrekvens og/eller filtersteilhet på høyre og venstre side. Riktignok hovedsaklig på "one-seat-wonders", men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener nå jeg delte utopia diskantene mine rundt der 3,1 - 2,5kHz. Trodde 3,5 var ganske høyt jeg. Mener dynaudio hadde noen beist som delte på 1,8khz :) Det er ikke det viktigste egentlig , men vil ikke at midbassen skal jobbe for langt opp i og med jeg bare skal ha 2 veis sett. Meeeen , det er noen år siden jeg var helt "inni" bilstereo...

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange gode og interesante forslag her men "tang-pongen" til epifant bruker desverre en del plass :) men som sagt en meget interesant element til prisen.

 

Ang nedre delefrekvense som diskantene kan tåle er jo avhengi av steilheten... først og fremst og de fleste tekstil menbraner tåler mer enn metal menbraner, så metal diskanter er det bare å se bort ifra.

 

Personlig har jeg ikke prøvd Focal eller Hertz men som de fleste vet bruker jeg selv Morel Supremo Competition og disse tåler helt ned i 800Hz med 36dB steilhet (til opplysning) men lyden endrer karakter til det negative når den skal spille så lav og det skyldes utformingen på menbranen. Så jeg ville tro at du trenger bare å dele ned til 2000Hz isåfall, og mitt anbefaling er faktisk Morel da de fleste diskantene dems bygger på samme platform som Supremo dog størrelsen på kaloten og magnet styrken er mindre, mellomtone elementene er også beregnet til å spille dypt uten noe form for kasse bak menbranen. :) bruker selv 2xElate 6 som subb foran i dashen uten noe kasse bak ;)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår