Gå til innhold

Hvordan sladde med FWD mest kontrollert?

Ranger emnet


tassetasse

Anbefalte innlegg

Det eneste som er moro med fwd er at man kan ha stor fart å skikkeli vinkel inn i svingene, men ut er det egentli bare flaut. Blir ikke fett uansett..

 

Hehe, husker fredric og gutta hadde verdt på isen, kom hjem prata om en gærning i en skoda picup:thumb

Må få deg mk2 igjen snart nå Truls?

 

Men det å sladde med fwd er tafatt, jeg angrer ikke på at jeg fikk meg rwd i vinter, etter 2 vintre med fwd var jeg lei

(Den ene vinteren hadde jeg appåtil forhjulsbrekk:puke:)

Team HS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Selv så jukser jeg med brekket, evnt bare bremser hardt siden jeg ikke har bremser foran akkurat nå..

 

Uansett, min brekketeknikk.... Tar pent ut en vei med brekket, holder til bilen viser tegn til å ville inn igjen, slipper kjapt opp, svinger andre vei, og drar i brekket når bakenden har "glidd" litt forbi "centerposisjon", og fortsetter sånn.... Må innrømme at jeg synes det faktisk var synd at gulvet i 242'en var som nytt..... Ellers hadde jeg brukt den for tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, husker fredric og gutta hadde verdt på isen, kom hjem prata om en gærning i en skoda picup:thumb

Må få deg mk2 igjen snart nå Truls?

 

Men det å sladde med fwd er tafatt, jeg angrer ikke på at jeg fikk meg rwd i vinter, etter 2 vintre med fwd var jeg lei

(Den ene vinteren hadde jeg appåtil forhjulsbrekk:puke:)

 

For å si det sånn: Det er ikke hver dag noen kjøper hydraulisk håndbrekk til en Skoda Pickup. Fyren er jo ikke riktig navla. ;) :D

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og sladde med framhjustrekk er ingen kunst men kunsten er og holde sladden, selv så passer jeg alltid på og ha hjulene altid i bevegelse og helt mest mulig rett for da trekker den framover men du skal jo helst svinge så jeg justerer rattet mot svingen og kaster det fram og tilbake og da har jeg brekket oppe vist det er snø og bruker begge henda og tar brekket ned i gjenn vist det er behov for det, det er bare og teste og teste til du får det til. og venstre bremse er ikke anbefalt pga da vil tryne skli ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn: Det er ikke hver dag noen kjøper hydraulisk håndbrekk til en Skoda Pickup. Fyren er jo ikke riktig navla. ;) :D

Hehe må jo ha ordentli utstyr vøtt:) men nå er det snart kjøring på isen igjen freddie. så da må dere ta turen nedover. Skal prøve å få slengt ur en film fra litt skoda "dori" sommer`n 06. hihi Ps kommet over en rally rigget mk`2 nå så vi for se:)

old volvos never die they only go faster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe må jo ha ordentli utstyr vøtt:) men nå er det snart kjøring på isen igjen freddie. så da må dere ta turen nedover. Skal prøve å få slengt ur en film fra litt skoda "dori" sommer`n 06. hihi Ps kommet over en rally rigget mk`2 nå så vi for se:)

 

Fett! :D Mulig jeg kan ordne pigg, men 16-tom... MSN :)

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis venstrefotsbremsing er vanskelig så tror jeg jeg dropper det. Men hvis man ligger for breit i en sving eller mister kontrollen helt - er det da normalt lurest å hive seg på bremsene eller prøve å få grep med forhjulene ved å ikke spinne med dem etc.?

 

Hvis du kommer for bredt med FWD er vel trikset å gi full gass, så du drar bilen rett. :) Hva som er lurest å gjøre dersom man mister kontrollen kommer helt an på situasjonen, men min favoritt når det går åt skogen er å rope høyt. Can't help it, er vel refleks elns. ;)

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kommer for bredt med FWD er vel trikset å gi full gass, så du drar bilen rett. :) Hva som er lurest å gjøre dersom man mister kontrollen kommer helt an på situasjonen, men min favoritt når det går åt skogen er å rope høyt. Can't help it, er vel refleks elns. ;)

 

Planen er vel egentlig å ikke dra på skogstur med bilen:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mange år med FWD har jeg funnet ut at det er kjempeforskjell på bilene. Hatt noen vintere i diverse Mondeo utgaver, de er mildt sagt håpløse, ender opp i firehjulssladd uansett hva du finner på. Focus går greit, Escort likeså, men morsomst var gamle Ascona C. Nå spiller vel kanskje bilens verdi en viss rolle, men tror nesten ikke jeg har hatt det morsommere med RWD. Stikkordene er bra bremser bak, mye fart og gode dekk foran, samt en passe stiv bil. Venstrebremsing er tingen, mye morsommere enn brekk. Håndbrekk brukes kun i vinkelsvinger og som siste utveg ved understyring. God fart inn, et lite kast feil vei, slipp gassen, liten touch på bremsen, og så er det bare å stabilisere med gass og brems gjennom svingen. En ting er i hvertfall sikkert, du kan ikke ligge så breit med rwd uten å snurre.

 

Har kjørt mye Ascona/Manta B, Taunus og Sierra. Morsomt det også, så lenge man kommer frem.

 

Kjører BMW E 34 nå, fin sladdebil det også, sliter litt med en brå effektøkning på et bestemt turtall, blir litt brei innimellom

 

Blir visst aldri voksen jeg:rules:

 

PS: ABS bremsene har en sikring

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har snøen lagt seg, og jeg med FWD prøver å finne ut hvordan jeg kan ligge best mulig breit med kontrollen i behold. Har dere noen teknikker?

Og er det slik at man har mindre kontroll med en FWD når man ligger breit, enn man har med en RWD?

Forøvrig så funker ikke brekket mitt noe særlig.. Skal fikse det snart :)

 

selg bilen å kjøp rwd heller.....! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen tvil om at du kan ha mye større sleng med FWD uten å snurre enn d du kan med RWD da, med GSi-en ligger jeg jo bortimot 180 grader og enda gasser jeg den inn igjen.

 

Men pass på dere som har liten motor, man er avhengig av nok motorkraft til å greie å dra den inn igjen hvis du skal dra ekstremslenger, har du for liten motor greier du ikke å dra den inn igjen. Snakker nå om godt vinterføre, på is greier vel alle biler å dra seg inn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår