Gå til innhold

Felger med boltsirkel 4x110.

Ranger emnet


sc0ot

Anbefalte innlegg

Du har 4*110.. Nesten alle gamle (det vil si nesten alt før 82 av bakhjulstrekk mazda) har det. Av andre kan vi blant annet nevne:

 

RX2, RX3, RX4, RX5, 1.gen RX7 opp til 83, 626 (som du har), 323 opp til 81, R100. De som sier noe annet kan kjøpe like mange gamle Mazdaer som jeg har hatt og prøve noe annet. Den hvite som er avbildet har for øvrig 1 gen RX7 felger.

 

Jeg har prøvd slingrebolt med 4*108, det er helt greit, men anbefales ikke i lengden, da konen har en lei tendens til å løsne. i Tillegg skal felgene dine være navsentriske, det vil si at felgen skal være sentrert uten at du har strammet til boltene.

 

Jeg har faktisk et sett 13 toms ATS Classic som har riktig boltsirkel og innpress, men de står på en bil akkurat nå. Mulig at bilen dør under jorderally i helga.. Dersom dette inntreffer kan vi se om det er muligheter!

83 RX7 12A Turbo

89 Ford F-250 XLT Lariat

 

x80 RX7 13B

x82 929 HT Coupe

x89 929 2.2i GLX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble lettet da jeg leste nedover i tråden. Begynte å bli lettere oppgitt over hvor uvitende mange folk faktisk er. Jeg skal ikke si at Viking067 tar feil, for det KAN være samme politikk i Mazdaleiren som i Toyotaleiren på samme tid. Jeg har en Corolla KE20 med 4x110mm. Samme på KE10 (mk1) også mener jeg. Jeg byttelånte felger med svogers '78-81(?) Mazda 626, men det passet ikke den ene vegen pga ulikt senterhull/borring.

 

Så, til det rare.. På TE2x, til dømes TE27 som folk flest eventuelt har hørt om er det plutselig 4x114,3mm. :hvaskjera Hvorfor, spør du.. Aner ikke, men TE2x har en 1.6L istedetfor 1.2L som i KE2x. Gad vite hva politikken var bak de derre 4x110mm greiene. Hvorfor har ikke hele verden 4x100 og 5x100mm?!

 

Hvorfor må Ford og Peugeot holde på 4x108mm og Volvo og Pug på 5x108mm?! Jeg HATER proprietære systemer og tankegang. :deng

Kurositet; Ford og Pug felger går bare om hverandre den ene vegen pga ulik senterborring. Igjen samme driten som med Toyota vs Mazda.

 

Til slutt vil jeg nevne at jeg sitter på et sett slotmags (Wolfrace/Shelby lookalike) i smal 12" med 4x110mm. Jeg bare nevnte disse på toyotaklubben, og flere har mast på meg om å få kjøpe de. Tenker jeg kommer til å beholde de litt til gitt. :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viking: Jeg glemte å utdype det skikkelig, men kan være at 626 1.6L har 4x110mm mens f.eks 2L har 4x114,3mm pga andre nav med større hjullagre og bremser. Sånn det funker på KE20 vs TE20.

 

Scoot: Ta kontakt med Manic Coupe her på forumet. Han kan lage deg finfine spaceradaptere etter mål. Slike finnes ferdige fra 4x4,5"/114,3mm til 4x100 for å bruke golf/opel/bmw felger på Corolla AE86, for å få 5x100mm felger på 4x100mm golf, Porschefelger på boble osv.. :)

Bonus: Du får større sporvidde og tøffere stuk på bilen. :)

 

Alternativ #2)

Få noen med brukbar dreiebenk/søylebor til å borre opp ny boltsirkel i tromler og nav. Har du plass borrer du midt mellom de gamle så du kan bruke org-felgene også. Men hvis det sitter fire andre festebolter der bør du sveise igjen de gamle hullene så du ikke går på akkord med sikkerheten. Jeg har mistet hjul i relativt høy hastighet (pga feil utforming på hjulmuttrene (kulehode vs 60' kon), og at det har gått bra skyldes kun flaks. bremsetrommelen dro i vegen som et prosjektil og smalt i et hagegjerde!

 

Har også vrengt en alufelg av bilen pga feil kon på muttrene som spiste opp godset i felgen etter noen hjulskift.

 

PS! Det finnes INGEN billige, ordentlige metoder hvis du ikke kjenner noen på mekken som gjør det for deg.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår