Berz 240 Skrevet Januar 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2007 Hei. Jeg går med planer om å bygge opp en heftig 240 turbo bil til sommeren, angående dett har jeg en del spørsmål? Hvilken blokk/motor bør jeg begynne med, med tanke på underspyling og er det nødvendig med underspyling? Hvilken topp er best egnet til turbolading? Og hva er forsjellen på de forsjellige toppen? 16 ventiler er vel et must? Hvilke motor modeller har de forskjellige toppene? Jeg har god tilgang til marine (volvo penta) blokker, veiver, topper og div. god saker. Håper det er noe brukende der. Takk for innspill? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo240v8 Skrevet Januar 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2007 er så mange som spør om det samme. søk litt rundt ;) Siter Navn: Ole Andre Roer Volvo 240 V8-1985 mitt prosjekt :) er det noe dere lurer på så spør :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oeb Skrevet Januar 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2007 Underspyling er ikke ett must, men det er levert på B230FT/FK/F fra 92-93 oppover. B23E har 405 topp, B23ET også? B230ET fra 740 har 531 topp, B230FX i 240 Classic har 531 topp. 531 har svanehals innsug. Sånn ellers har du 160, 398 og 530 toppene som er standardtopper. Nå skal det også sies at 531 ei heller er ett must, var en svenske som bremsa 347 hk med (original) 530 topp, B21ET bunndel, Motronic sprut, T3/T4 turbo og en VX3 kam. 16V er såklart ikke ett must. B234F fra 7/940 GLT har 16V toppen som er 'ettertraktet'. Men ville søkt rundt på turboperformanceclub.com evt savarturbo.se da det er mye mer artikler om trimming av Volvomotorer der. Edit: http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?t=67661 Her er motorn som bremsa 343 hk... vad lär vi oss av detta jo prtning spelar mindre roll än vad många tror på en turbo bil vad är då viktigt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Berz 240 Skrevet Januar 18, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2007 Underspyling er ikke ett must, men det er levert på B230FT/FK/F fra 92-93 oppover. B23E har 405 topp, B23ET også? B230ET fra 740 har 531 topp, B230FX i 240 Classic har 531 topp. 531 har svanehals innsug. Sånn ellers har du 160, 398 og 530 toppene som er standardtopper. Nå skal det også sies at 531 ei heller er ett must, var en svenske som bremsa 347 hk med (original) 530 topp, B21ET bunndel, Motronic sprut, T3/T4 turbo og en VX3 kam. 16V er såklart ikke ett must. B234F fra 7/940 GLT har 16V toppen som er 'ettertraktet'. Men ville søkt rundt på turboperformanceclub.com evt savarturbo.se da det er mye mer artikler om trimming av Volvomotorer der. Edit: http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?t=67661 Her er motorn som bremsa 343 hk... vad lär vi oss av detta jo prtning spelar mindre roll än vad många tror på en turbo bil vad är då viktigt? Hva mener du med svanehals innsug? Skal jo ikke ha innsuget.... Hva med disse marine veivene på 2,5l? Er de noe å ha på? Har ikke noen marine blokker underspyling? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shorty85 Skrevet Januar 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2007 Det som egentlig er det store spørsmålet er hvor mye hk du skal ha.. skal du ha 200-300hk holder det lenge med en ft/fk motor med chip og ny turbo.. Skal du ha mer enn det så begynner og bli mere du trenger... http://www.stenparnermotor.se Han selger nye blokker med ny innmat tror det var rundt 15.000 de kosta 531/530 topp er lette å få tak i. Siter http://www.bilforumet.no/kjopsalg/showproduct.php?product=5559&cat=500 http://www.bilforumet.no/kjopsalg/showproduct.php?product=5533&cat=500 Noen som har en pall med arbiedslyst?? Begynner og bli tomt:( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Berz 240 Skrevet Januar 18, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2007 Det som egentlig er det store spørsmålet er hvor mye hk du skal ha..skal du ha 200-300hk holder det lenge med en ft/fk motor med chip og ny turbo.. Skal du ha mer enn det så begynner og bli mere du trenger... http://www.stenparnermotor.se Han selger nye blokker med ny innmat tror det var rundt 15.000 de kosta 531/530 topp er lette å få tak i. Nei, jeg hadde satt meg som mål 600 hk og ca 500-600nm. Pris er ikke så nøye ennå?... :fingers: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shorty85 Skrevet Januar 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2007 Da er det jo bare og begynne og bygge da. 16v er vel ikke et must, men det gjør jo saken mye lettere.. det er mange prosjekt tråder her på forumet om nettopp 500-600hk motorer... bare å begynne lese der... Siter http://www.bilforumet.no/kjopsalg/showproduct.php?product=5559&cat=500 http://www.bilforumet.no/kjopsalg/showproduct.php?product=5533&cat=500 Noen som har en pall med arbiedslyst?? Begynner og bli tomt:( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shorty85 Skrevet Januar 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2007 Husk at med en slik motor følger det også med mange andre oppgraderinger som er et must, Girkasse driverk bremser understell... Siter http://www.bilforumet.no/kjopsalg/showproduct.php?product=5559&cat=500 http://www.bilforumet.no/kjopsalg/showproduct.php?product=5533&cat=500 Noen som har en pall med arbiedslyst?? Begynner og bli tomt:( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Berz 240 Skrevet Januar 18, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2007 Ja drivverk, bremser og understell for vente. Dette er et kose prsjekt, har ikke hasverk med noe. Takk for linken Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gulbrandsen_Racing Skrevet Januar 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2007 Det kan jo ikke vente, med 3-350 hester river du i filler alt av drivverk, og med gammelt understell og gamle orginale bremser blir det vel ett helvete å "temme" kreftene.. Siter Volvo - Før en drøm, nå en livsstil! JRRacing 240'n min - Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Berz 240 Skrevet Januar 18, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2007 Det kan jo ikke vente, med 3-350 hester river du i filler alt av drivverk, og med gammelt understell og gamle orginale bremser blir det vel ett helvete å "temme" kreftene.. Jo for meg kan det vente. Har kun motor. kke bil lenger. Den gikk på knoksen for en stund siden. Men tror jeg kjøper en ny motor til. Den jeg har er nokk ikke brukene til stort tror jeg. (B21A) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gulbrandsen_Racing Skrevet Januar 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2007 Det er ikke stor forskjell på 2.1 og 2.3 liter, såsant du ikke skal bruke marineveiva da. 2.5 liter turbo.. Siter Volvo - Før en drøm, nå en livsstil! JRRacing 240'n min - Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Berz 240 Skrevet Januar 18, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2007 Det er ikke stor forskjell på 2.1 og 2.3 liter, såsant du ikke skal bruke marineveiva da. 2.5 liter turbo.. Hadde liksom tengt å bruke marineveiva siden jeg for tak i de nye og billige. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gulbrandsen_Racing Skrevet Januar 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2007 nye? Hvorifra? Trodde denne produksjonen var over for flere 10år siden jeg, og at Parner fikk det siste som var igjen...? Siter Volvo - Før en drøm, nå en livsstil! JRRacing 240'n min - Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Berz 240 Skrevet Januar 18, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2007 nye? Hvorifra? Trodde denne produksjonen var over for flere 10år siden jeg, og at Parner fikk det siste som var igjen...? Når du sier d blir jeg usikker, men jeg jobber hos volvo penta forhandler som mekaniker, og på dele lageret sier de at de kan skaffe de. Må skjekke dette opp imorgen eller iløpet av helgen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.