Gå til innhold

Sugekopp's: THREAD OF BULLSHIT og RDL FAN CLUB

Ranger emnet


sugekopp

Anbefalte innlegg

  • Svar 3.4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ut fra Bilsportboka ser det kun ut som diagonalstaget muligens skulle vært fra hovedbøyle og til festepunkt bak. De andre stagene er å betegne som valgfrie -tilleggsstag- og jeg kan ikke se at de er feilplassert, ref s 127-129 i 07 utgaven.

 

Dette blir nok bra skal du se! Grom fremgang i prosjektet:win

 

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei espen. takk!

 

 

Jeg har i grunn bygd det buret der i forhold til hva jeg har sett på en annen bil (bilde) bare at jeg ikke hadde like massivt forran ved a stolpa. han hadde et par tre andre rør der.

 

Jeg kan i grunn ikke skjønne hvorfor dette skal være galt. JA krysset bak går ikke helt ned i hjulbua. men derfor er jo det tverrgående staget der, for å støtte opp samt feste selene i..

 

Den tverrgående mellom B stolpene er jo bare et option rør akkurat som de halvkryssa der.

 

Om noen kan vennligst gi meg et hint til hvor det står en begrunnelse for HVA som er galt og HVORFOR det er galt, eventuelt hva man kan forsterke med istedet for å kappe vekk., for jeg vil helst slippe noen av delene. Bilen er nå lakkert innvendig for 3 strøket. og jeg vil helst sleppe å kappe no mere innvendig nå.

 

så får vi ta sjansen og se hva godkjenninga sier:)

Sperra.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker hva som vil skje ved en kresj når enden på ett rør da vil presse mot midten på ett annet rør så vil det svekke hele buret.

Hvis rørene ender i "rota" så vil det være mye sterkere.

 

Selen festet til det røret som går mellom b stolpene vil resultere i knekt rygg, pga selen vil presse deg nedover når du kresjer, så fest det heller i gulvet 0-30grader vinkel ut ifra setet.

Den streveren som går mellom dempertårnene er en veldig dårlig ide å feste selen i da de rørene som går mot midten av denne streveren mest sannsynlig vil presse streveren bakover..

NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1 og Mk2 register

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg skal tørre å skryte på meg noe kunnskaper, men det er noe som heter triangulering. Det nevner også KristianAE86 såvidt. Alle som har beregnet fagverksbuer og/eller spilt "bridgebuilder" vet at en trekant er sterkere enn en firkant. Stikk og studér ei gammal bru, last ned spillet og bygg nytt bur.

 

Du kan ihvertfall gjøre opp igjen diagonalen fra hovedbøyla for å få de ned til hjulkassene bak. Så setter du tverrstaget "på" de igjen. Istedetfor de verdiløse nesten-horisontale diagonalene fra midt på hovedbøyla og til tverrstaget lager du heller ett par strevere fra hjulkassa og ned til bunnen av hovedbøyla, og ett par strevere til fra hjulkassa og til midten av hovedbøyla der øvre dørstrevern kommer inntil. Triangulering triangulering triangeling!

 

Kurant bur:

chassi5.jpg

 

Ikke fullt så kurant bur:

chassi2.jpg

 

Kilde: En längre tråd tråd om burbygge och lämplig triangulering

Skyddsbursbygge och allt därtill <<=== masse lesestoff for små og store burbyggere. :thumb

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

halla skody. jeg har titta gjennom nå. og jeg kan HELT ÆRLIG ikke skjønne hvor dere faktisk får dette fra at det er farligere enn på en annen måte.

 

Du kan fortelle meg HVA som fakstik skjer, og i hvilket tilfelle.

Påkjøring bakfra?= Fra siden? Taking? og ja.. HVA skjer...?`

jeg har sett nå en del biler med flere av de stagene jeg har på bilene. kanskje ikke kombinert alle på en gang men mye av det samma. senest i foregårs en civic Type R racing bil. som hadde OGSÅ det tverrgåënde bak setene mellom b stolpa. og kryss der.

 

Hvorfor skulle det være mindre farlig å få i bakhuet enn om jeg ikke hadde kryss der?

Du er klar over at HVIS det først skulle smelle så jævli at det er en fare for at det staget skal bøye seg så jævli at den treffer meg i sete ryggen, da har jeg ANDRE ting å bekymre meg for...!

 

Da er mest sannsynlig b-solpa i fanget på meg! Det eneste jeg har gjort her er at jeg har fått en del forsterkning mot sidesmell. mot taking er den like sterk som et helt vanlig bur. samma med påkjørsel bakfra.

 

Så jeg vil at du finner et sted der det faktisk STÅR at det buret jeg har er direkte farlig fremfor noe annet. for de bildene du viser meg er langt i fra det jeg har

Sperra.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forresten. det du sikter til med bridge builde kan du IKKE sammenligne med et bur! En bro skal bære vekt ovenifra og ned. Buret skal ta imot en side smell!

 

Når det gjelder taking er den ikke svekket på noen måte. har faktisk forsterket top krysset med "flaps"

 

Hpim2066.jpg?t=1173333891

Sperra.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som er chasen her er det bakerste krysset ditt, der bunnen på krysset slutter på "c" stolpe delen av buret.

Det burde heller ha sluttet nede i karroseriet.

 

Det er altså ved RULLING\TAKING at buret ditt ikke vil være helt i orden. Men som du sier, er en del andre bekymringer som kommer først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med Bridgebuilder var bare for å poengtere det med triangulering. Et kvadrat/rektangel vil kunne kollapse til et paralellogram |_| -> /_/ ved belastning. En trekant vil ikke kunne kollapse på samme måten. :)

 

Det tverrgående staget rett bak setene er jo bare finfint at du har. Og alle de andre streverne du har sveist inn gjør vel ikke buret direkte FARLIG, de er bare ikke optimalt plassert. Nei, ta med bilen til NBF til vognlisensieringen så får du alltids høre det om det ikke er godt nok.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang burbygging er det vel 2 ting som er målet, sikkerhet og å øke stabiliteten på karosseriet(holde hjulvinkler konstante).

 

Om man tar utgangspunkt i et 6-10 pkt bur etter bilsportboka, så er dette i de fleste tilfeller sikkert nok for banebruk. Da er sikkerheten ivaretatt, og om man da kjenner til -svakheter- hvor ting gir seg på egen bil, så er det lurt å sette inn stag for å kontrollere dette. Det er ikke i alle tilfeller det er hensiktsmessig/praktisk med -ende i ende- konstruksjon, så selv om en tenkt trekant gir større styrke, kan et annet valg eliminere den flex'en man vil ta bort.

 

Også en fare å se etter ferdige bur, byggd av FIA godkjente, disse har andre krav til innfestninger ol enn om man bygger selv.

 

Du har jo alle de obligatoriske stagene, så dette går nok veien(el banen mente jeg he he)

 

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er dashen inne og kabler teipet opp igjen på fører siden.

 

på venstre siden av bilen går det 2 hurtigkoblinger med ca 15 kabler til en hjerne i bagasjen. jeg klarte fint å starte bilen uten at de var koblet til. noen som vet hva dette er til? kan det være hjerne til ABS ellerno= for da vil jeg gjerne spare meg den feite kabelen gjennom bilen.

 

Noen som har kjennskap til det?

Sperra.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jippi! Ser ut til at jeg å er kvitt ca 22 ledninger til..

 

Hele bunten på venstresia som går gjenom hele bilen og bak i bagasjen til en Hjerne er tydlivis ABS styring! alt dette blir da revet ut i dag.

 

Dvs at jeg har totalt 7 kabler som går bak gjennom bilen. digg med lite elektronikk altså:)

Har fått rulla bilen ut av garasjen i lyset. så skal se om jeg rekker å få tatt no innvendige bilder etterpå!

Sperra.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes virkelig du burde ta opp det buret igjen selv om det tar noen timer, så ser det orntelig shady ut.. synd at slikt skal dra ned "overall" inntrykket.. om det er godt nok, tviler jeg ikke på.. men det er ikke optimalt etter mitt hode.

 

stå på, dette blir kung uansett =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår