Gå til innhold

Lakkering av bil

Ranger emnet

lars-frr

Anbefalte innlegg

Er keen på å lakkere bilen min selv , men jeg har aldri gjort det før så jeg trenger noen tips .

Det jeg ihvertfall må gjøre er å :

1. Fjerne rust o.l , trenger vel da en slipemaskin , sparkel .. hva mer ??

2. Når jeg så kommer til lakkeringen , hva trenger jeg av lakk , utstyr , kunnskap ol :)

Er keen på å lære meg det slik at det ikke ser helt for jø..ø.lig ut..

89 Golf 2 - lowrider Solgt

86 Golf 2 - Daily winter driver Tha Shitbox RIP

86 Golf 2 - SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

1: sparkel fjerner IKKE rust.

2: har du mye rust, sandblåsings utstyr (pistol, beholder, kompressor, sand, plass å stå)

3: før lakk må bilen slipes ned, enten helt eller mattes.. samt alle bulker bør rettes og sparkles, etc etc..

4: lakksprøye, kompressor, lakk (herder, tynner, etc), støvfri og varm plass å stå

5: å fjerne rust klarer de fleste med riktig utstyr.. å lakke en bil for første gang (med riktig utstyr) er ikke alle som klarer.. fordi hele lakkjobben ligger alltid i forarbeidet.

om du virkelig vil lakke den sjøl, begynn å tren med lakksprøyta og sparkel.. :)

grønn og hvit, hva er jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så må du bestemme deg for hvilken lakk du skal bruke. Skal du ha vannbasertlakk (mest vanlige) eller skal du bruke konvensjonellakk? Det er opp deg selv.

Det er viktig at du holder deg til èt bestemt lakkleverandør for å få et best mulig resultat, slik at du ungår problemer underveis. (koking, skjolder osv).

Det er mange som tror at det er bare å slipe ned og legge på lakk.Slik er det ikke. Det er mange prosesser man skal igjennom som f.eks vaske-slipe-vaske-sparkle-slipe-vaske-grunning-fyller-eventuelt slipe-baselakk-klarlakk. Så det er mye som skal gjøres. :D

Før i tiden var det 90% med sliping, 7% tildekning av bilen og 3% lakkering. I dag er det ca 60% sliping, ca 30% rengjøring, 7% tildekning og 3% sprøytning, så det du skal tenke på er at du holder utstyret ditt reint når du jobber.

Hva har du av utstyr fra før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by projektRUST

1: sparkel fjerner IKKE rust.

2: har du mye rust, sandblåsings utstyr (pistol, beholder, kompressor, sand, plass å stå)

om du virkelig vil lakke den sjøl, begynn å tren med lakksprøyta og sparkel.. :)

Har hørt at det ikke er noe særlig å sandblåse hvis man ikke har skikkelig vannutskiller på kompressoren...

noe med at man blåser fuktig luft inn i stålet...

Stemmer det?

"I'm so smart I'm practically retarded"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lakkere en bil for første gang ville jeg ikke anbefallt.Jeg går selv VK1 billakkerer og vet hvor mye trening det trengs med sprøytepistolen for at resultatet skal bli bra. Skal ikke si at du IKKE skal gjøre det, men ville ikke ha hellakkert en bil selv,utenlitt trening. Kjenner du noen som er billakkerer så hør med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VR6

Å lakkere en bil for første gang ville jeg ikke anbefallt.Jeg går selv VK1 billakkerer og vet hvor mye trening det trengs med sprøytepistolen for at resultatet skal bli bra. Skal ikke si at du IKKE skal gjøre det, men ville ikke ha hellakkert en bil selv,utenlitt trening. Kjenner du noen som er billakkerer så hør med de.

det er derfor dere under-utdanning og nyutdannede billakkerere er så ettertraktede.. hehe :]

selger dere for en billig peng, da blir det mye ny lakk rundt om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er derfor dere under-utdanning og nyutdannede billakkerere er så ettertraktede.. hehe :]

selger dere for en billig peng, da blir det mye ny lakk rundt om!

hehe, billakkerere er jo ganske så ettertraktet nå i dag. Det er jo, og blir et håndarbeid. Bra betalt er det også. Rundt 5-600000kr hvis du jobber i oslo og har fagbrev.

Har akkurat lakkert en framskjerm som jeg er ferdig med. Blå metallic :D Skal fikse bilder til uka som jeg kommer tilbake til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VR6

hehe, billakkerere er jo ganske så ettertraktet nå i dag. Det er jo, og blir et håndarbeid. Bra betalt er det også. Rundt 5-600000kr hvis du jobber i oslo og har fagbrev.

Har akkurat lakkert en framskjerm som jeg er ferdig med. Blå metallic :D Skal fikse bilder til uka som jeg kommer tilbake til.

bare å si fra om du har lyst å ta gtien min også. der er det ca 299% grunnarbeid som må gjøres først.. he he :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm , det virket stress , trur faktisk at jeg bare skal begynne med panseret å lakere det i samme farge som resten av bilen (panseret ser jævligt ut)

Fra før av har jeg intet utstyr bortsett fra sparkel og et par små ting .

Men må man ha en sånn lakkeringsboksmaskin , det går ikke ann å bare bruke tuten ?

Hvis jeg gjør det meste av forarbeid selv, hvor mye sånn ca koster det da ps : har ikke mye rust , men et par små flekker , må jeg da bruke en sandblåser ??

89 Golf 2 - lowrider Solgt

86 Golf 2 - Daily winter driver Tha Shitbox RIP

86 Golf 2 - SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare å si fra om du har lyst å ta gtien min også. der er det ca 299% grunnarbeid som må gjøres først.. he he :)

299% grunnarbeid? Ikke mere? hehe :D Kan ikke du ta grunnarbeidet så kan jeg ta lakkeringa? :D

Vi har allerede en golf 2 inne på verksted som vi driver å sandblåser på. Utrolig mye rust rundt frontruta. Sikkert vært skiftet rute før så har dem gjort ALT for dårlig grunnarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VR6

299% grunnarbeid? Ikke mere? hehe :D Kan ikke du ta grunnarbeidet så kan jeg ta lakkeringa? :D

Vi har allerede en golf 2 inne på verksted som vi driver å sandblåser på. Utrolig mye rust rundt frontruta. Sikkert vært skiftet rute før så har dem gjort ALT for dårlig grunnarbeid.

det var et ca tall :)

er nok mange golfer det har blitt gjort dårlig forarbeid og etterarbeid og litt av hvert på er jeg redd.

men grunnarbeidet er jo en liten kunst det også.. det er hvertfall kjekt å ha hjelp fra en som kan det om man skal gjøre det for første gang, ellers kan det bli mye rot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by lars-frr

Hmmm , det virket stress , trur faktisk at jeg bare skal begynne med panseret å lakere det i samme farge som resten av bilen (panseret ser jævligt ut)

Fra før av har jeg intet utstyr bortsett fra sparkel og et par små ting .

Men må man ha en sånn lakkeringsboksmaskin , det går ikke ann å bare bruke tuten ?

Hvis jeg gjør det meste av forarbeid selv, hvor mye sånn ca koster det da ps : har ikke mye rust , men et par små flekker , må jeg da bruke en sandblåser ??

Hvis jeg hadde vært deg så ville jeg lånt meg en lakkboks med det utstyret jeg trenger. Skal du kjøpe deg alt utstyret du trenger, blir det mange tusen kroner. Ei lakksprøyte som vi bruker ligger på 5000 spenn.

Ikke lakker bilen ute. Du vil få støv i lakken din. Da er det bedre å bruke lakkboksen og heller få et sig som du kan pusse og polere bort.

Er ikke helt sikker hvor mye det kommer på når du tar grunnarbeidet selv, men en hellakkering med grunnarbeid på et verksted i dag ligger på mellom 25-30000kr. Så det lønner seg å gjøre mest mulig selv.

Men husk at grunnarbeidet er det viktigste når du skal lakkere en bil. Grunninga er viktigere enn lakken for å si det sånn.

Har rusta kommet langt ned i plata kan du sandblåse eller bruker negerkusa. Du har sikkert steinsprut på panseret ditt. Dette sliper du HELT ned til plata. For under en steinsprut kan det være rust du ikke ser. Mange verksteder i dag som slurver med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider