Gå til innhold

*HASTER* Startproblemer på Ford Scorpio, noen som kan hjelpe?

Ranger emnet


ovlov86

Anbefalte innlegg

:helpme:

 

Halloen. Min far har en 93/94 modell Ford Scorpio sedan, som har stått i ca 3 mnd.

 

Nå skal bilen bort, men den nekter å starte. Ble sist startet og kjørt for ca 1 mnd siden.

Tanken er halvfull med ny bensin, og batteriet er nytt. Motoren går rundt når jeg prøver å starte den, men vil ikke starte. Samtidig som jeg "kinner" motoren går turtelleren bananas, men den legger seg ned igjen som normalt når tenningen er av.

 

Hører også en rar fresende lyd framme på motoren, muligens fordeleren?

 

Er gnist på pluggene. Kan bensinpumpen være gåen? Har også sjekket alt av releer og sikringer, og de er OK.

 

Har prøvd med startgass men ingen antydning til å starte. :violin:

 

Motoren er en 2,0 DOCH med innsprøytning.

 

Har veldig lite peiling på Ford, så håper noen kan hjelpe meg, så jeg får bilen vekk fra gårdsplassen min før snøen kommer! :pray

[x] 2 x 1984 Volvo 240GL [x] 1987 Toyota Camry 2,0 XLi [x] 1980 Volvo 245 L [x] 1994 Ford Scorpio CLX

[x] 1995 Honda Accord 2,0iLS [o] 1991 Volvo 740 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensinpumpa skal du høre går om du vrir til hakk to på tenninga.. dvs hakket før du kinner.

Ellers er vel turteller som regel kobla på coilen, men aner ikke på Scorpio egentlig. I og med du får gnist, kan det virke som coil er iorden.

Har du prøvd å taue den igang da?

Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten ser du jo fort på pluggene om det kommer frem bensin.

Gnist + luft + bensin er ganske nærme en start da.. Tenner den i det hele tatt?

Har du sjekka at ikke noen udyr har laga reir i luftinntak eller lignende? Også kan det gå an å prøve med startgass.. om den starter og går på startgassen er det som regel bensin den ikke får. Det kan også være en idè å helle litt kondensfjerner rett i forgasseren for å eliminere evnt fare for at det kan være vann som stenger for bensina..

 

Blei mye på en gang dette her, men jeg bare legger fram mine teorier og erfaringer fra tidligere biler ;) Håper det ordner seg!

Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten ser du jo fort på pluggene om det kommer frem bensin.

Gnist + luft + bensin er ganske nærme en start da.. Tenner den i det hele tatt?

Har du sjekka at ikke noen udyr har laga reir i luftinntak eller lignende? Også kan det gå an å prøve med startgass.. om den starter og går på startgassen er det som regel bensin den ikke får. Det kan også være en idè å helle litt kondensfjerner rett i forgasseren for å eliminere evnt fare for at det kan være vann som stenger for bensina..

 

Blei mye på en gang dette her, men jeg bare legger fram mine teorier og erfaringer fra tidligere biler ;) Håper det ordner seg!

 

Takker for mange bra tips! :)

 

Har prøvd med startgass, og den var til og ville starte kunne det høres ut som, men så var det som at lufta kom ut igjen gjennom luftfilteret, nesten som et tilbakeslag.

 

Hvor ligger bensinpumpa på denne kjerra? Kondensfjerner i gasseren er litt vanskelig da det er innsprut-motor. Har tappet av all gammel bensin og fylt på ny, med kondensfjerner i...

[x] 2 x 1984 Volvo 240GL [x] 1987 Toyota Camry 2,0 XLi [x] 1980 Volvo 245 L [x] 1994 Ford Scorpio CLX

[x] 1995 Honda Accord 2,0iLS [o] 1991 Volvo 740 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørest rart ut.. Nermeste jeg har vært borti på jobb med en Scorpio som ikke ville starte, så å si samme årsmodel, bare at den var STV, der var det en ettermontert alarm/startsperre som sperret og fucket det slik at den noen ganger ikke startet, og noen ganger startet. Det den gjorde, var å sperre slik at bensinpumpa ikke får strøm, og ikke startet å pumpe bensin.

 

Hører du pumpa surre? Om, ta av bensin slangen forran i motorommet, kjinn, kommer det bensin? Ingenting? Sjekk filter, eller så er pumpa passe defekt.

 

Hva slags 'kjinnelyd' er det? 'Slår' den mens du kjinner, eller bare 'surrer' den?

 

Skal være registerkjede på denne, hvis den er av den 'siste' typen. Men om det er reim, kan reima ha hoppa av, så når du kjinner, drar du bare rundt veiva;) Da kan du få tilbakeslag ut av filteret. Veldig tvilsomt at det er dette, men hvem vet..

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har en som står å sprayer startgass i lmm om du har det, mens du kinner, skal den starte hvis pumpa er gåen.. Ta av bensinslangen, kinn å se om det kommer bensin, hvis ikke, er pumpa/filteret defekt.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har en som står å sprayer startgass i lmm om du har det, mens du kinner, skal den starte hvis pumpa er gåen.. Ta av bensinslangen, kinn å se om det kommer bensin, hvis ikke, er pumpa/filteret defekt.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tregner ikke kjøre bilen på starteren for å få fram bensin. Når du vrir på tenninga skal pumpa gå. Den ligger i tanken. Den stopper etter noen sekunder, så bare skur av og på tenninga noen ganger. Bensinen pumpes fram til motoren og overskuddet forsvinner tilbake i tanken.

 

Dersom du har gnist og det kommer bensin til fuelrailen og ikke har haugevis med vakumlekkasjer så skal det jo i teorien starte da, dersom du har kompresjon.

 

alle dohc har regkjede

 

turtelleren trenger ikke bety noe, da min turteller spratt villt rundt før den ble bytta. Signalet går fra coilen og gjennom hjernen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår