Gå til innhold

trenger litt hjelp her..

Ranger emnet


crimar

Anbefalte innlegg

Hmm..dette forsto jeg ikke helt.

Du skriver "Her skal jeg ha en subwoofer, en sub, og to bilhøyttalere". Da 'sub' og 'subwoofer' er det samme, så antar jeg du mener du skal ha følgende:

1xSubwoofer

2xBilhøyttalere

Alt koblet på en 4-kanals forsterker.

 

I tillegg lurer du på om du kan koble på "to vanlige høyttalere" på forsterkeren. Med det antar jeg du mener hus-høyttalere/stue-høyttalere.

 

1. Mye av dette kommer an på størrelsen på forsterkeren og høyttalerene. Har du type/modell? Eller ihvertfall størrelse (Watt og/el. tommer) på den/de?

 

2. Hus-høyttalere har "ofte" høyere motstand, samt lager et helt annet lydbilde enn høyttalere beregnet for bil. Dette er IKKE å anbefale, men skal du på død og pine tulle slikt inn i vogna, ja så sørg i alle fall for at ingenting blir ødelagt av det. Dvs riktig motstand, og at ikke forsterkeren blir overbelastet.

Mvh

Dan

 

"Never underestimate the power of dumb people in large groups"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innehøyttalere har som oftest en høyere impedanse enn bilhøyttalere. En vanlig forsterker yter _som regel_ kun halvparten så mye effekt i 8 ohm som i 4 ohm. Ulempen blir derfor at du vil miste 3 db, men det tror jeg ikke du vil merke noe til uansett. Ihvertfall ikke om forsterkeren er nogenlunde kraftig. På den positive siden vil 8 ohm utgjøre en lettere last for forsterkeren, forsterkeren vil bli mindre varm og komponentene inni vil leve lenger :)

 

Hva tilkobling angår tror jeg nok jeg ville holdt meg til to høyttalere og sub.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår