Gå til innhold

5-6" subwoofer?

Ranger emnet


clubcam

Anbefalte innlegg

5-6" subwoofer?

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Jeg har en amerikansk pickup med lite baksete. Originalt er det et infinity anlegg med 6 høyttalere (og dårlig lyd)

 

Jeg holder nå på å lydisolere bilen, og det er en bra anledning til å bytte ut høyttalere. I dørene står det 6x9, og i siden nede bak, står det 14 cm to-veis høyttalere. Jeg innbiller meg at det er lite diskant/mellomtone som når førerplassen fra høyttalerne. Det jeg håper på, er å bytte ut disse høyttalerne med noen som kunne gitt litt mer bass. Det sier seg selv at jeg ikke får den helt store jordskjelvbassen, men det bør finnes noe som er bedre enn det jeg har nå. Det er dårlig med plass til høyttalere andre plasser

 

Hullet til høyttalerne er 13 cm i diameter, og det er ca 8 cm dypt.

 

Er det noen som vet om noen så små subwoofer-elementer? Jeg har sett at noen på et annet forum mener de har plass til både 6" og 6,5" i disse hullene, men er selv ikke sikker.

 

Jeg kommer til å bytte ut alt i bilen, også høyttalerne i dørene. Burde jeg fortsette med 6x9, eller bytte til noe annet?

 

Jeg er takknemlig for alle innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting galt med å bruke en god 6x9" i dørene foran, men gjerne prøve å få vinklet de litt mer opp om de står langt ned i dørene. Soundstream SST69 spiller meget pent og med godt trykk. Hvis du får plass til 16cm bass i panelene bak så kan du se på Earthquake SWS65, dette er et basselement beregnet for å erstatte orginalhøyttalere og spiller utrolig dypt og pent, trass i sin lille størrelse. Har de selv i konebilen, så du må gjerne ta en tur å lytte:)

 

edit: Dag kom meg i forkjøpet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for bra tips.

 

Da vet jeg det finnes bra alternativer. Jeg hadde håpet å slippe å gjøre for mye inngrep, men det ser ut til at jeg må kutte litt for å få 6,5" inn, men det får jeg ofre for lyden når jeg først er i gang

 

Jeg tror også at jeg må finne meg i at jeg må ha utvendige deksel istedet for å bruke de hullene som er originalt. Dette er fordi det orginale hullet er 12,5 cm i diameter, og det blir vel ikke bra dersom jeg bruker 6,5" elementer?

 

Det er et lite rom bak der høyttalerne skal stå. Hvor mye demper jeg det? Jeg har flytende Noisekiller, 12 mm sandwichmatte, 3mm barrierematte og dempemateriale til høyttalere. (Jeg har totalt 7,2 m2 matte og 5l noisekiller, så jeg håper på at det vil hysje ned en cummins diesel noe)

 

Jeg ser at det er flere her hjemme som selger Earthquake, men må jeg hente edesignaudio fra statene om jeg skulle gå for dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår