Gå til innhold

clubcam

Bruker
  • Innholdsteller

    11
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om clubcam

  • Bursdag 06/03/1960

Contact Methods

  • Bosted
    Vestfold

clubcam's Achievements

  1. Det er mulig å kjøpe litt sprekere dysespisser fra http://www.kermatdi.com/servlet/StoreFront I Audi heter motoren AEL
  2. clubcam

    Kjøpsråd BMW

    Min 2000 Passat 1,9 PD 4 motion har gått 456tkm, og nærmer seg utskifting. Jeg kjører 50-60tkm/år til alle døgnets tider, hele året over hele Norge. Hittil har jeg ansett firehjulstrekk som en fordel, men kanskje ikke en nødvendighet. Jeg holder behovet for automat høyere enn behovet for firehjulstrekk. Jeg har ikke tenkt å bruke mer enn 200 000 på bil, og jeg er skeptisk til VAG-produkter med kombinasjonen automat og diesel. Hvordan vil en BMW 5 serie være til mitt bruk? Jeg tviler lite på komfort og kjøre-egenskaper, men hvordan er det med pålitelighet/holdbarhet, og hvordan funker bakhjulstrekken på vinterføre? Er det noen indikasjoner på antatt totaløkonomi dersom jeg skulle finne på å kjøre den til omtrent det samme som passaten, dvs 400tkm+ Holder motorene og gearkassene? Forlenges levetiden på kassene ved flushing og eller hyppig oljeskift? Alle erfaringer og innspill mottas med takk
  3. Jeg har nettopp kjøpt en 98 Saab 9-5 sedan, og synes det er litt mye veistøy. Er det noen som har erfaring med, eller tips til demping av denne bilen?
  4. Jeg har begynt å vurdere bensinbil på gassdrift som alternativ til min dieselbil (som går 50 000/år) Er det som som har efaring med, eller vet noe om dette som jeg burde vite?
  5. Jeg kjører 50 000km/år, og leter hele tia etter bil som kan gi meg et trygt, pålitelig, komfortabelt og økonomisk bilhold. Jeg kjører p.t. Passat 2000 Tdi (440 000km), men har i det siste begynt å lure på om jeg ikke burde kjøre på gass/propan. (jeg lager en egen tråd om det)Det åpner en del muligheter, og en av dem er Volvo, som jeg ikke har noen erfaring med. Jeg ser for meg å kjøpe 2001-2004 modell, og p.t. holder jeg V70 som mest aktuell. Jeg bør ha litt bunndrag for ikke å savne Passatens 305Nm for mye, og lurer på om jeg skal unne meg automat pga tidvis køkjøring til Oslo. Jeg tror jeg kommer til å kjøpe bil som har gått 100 000-150 000km, og kjøre den så langt som mulig Vil en V70 2,0T være et godt alternativ? Er det andre jeg bør vurdere? Hvor godt holder en automatkasse? Vil den slites mindre på min langkjøring enn f.eks taxikjøring. Er de rimelige å vedlikeholde? Delepriser?Tilgang til brukte deler? Er 2,0T femsylindret? Alle tips og innspill mottas med takk.
  6. Gratulerer. Har du et godt vedlikeholdt eksemplar og følger godt opp, har du mange hundre tusen km foran deg. Jeg har også sett at det er oppgitt at den er mer sparsom enn D5. Et gammelt datablad sier 0,49 på landevei på en audu A6 quattro. Jeg har kjørt min (a6 quattro- 330 000km) på 0,53l/mil (kerma dyser) Det er tilfelle at denne ikke har noen av de feilene som V6 har. Det er bare feil vedlikehold som tar dem. Den lokale taxibussen hadde, sist jeg hørte om den, over 800 000km uten overhaling av motor
  7. "Audiraklet" som satt i før D5 er ikke så stillegående eller har bunndrag som nyere common rail, men med riktig vedlikehold, så må du omtrent skyte den for å bli kvitt den. Hvis du ser på VW/Audiforum, så er det en gjennomgående holdning at dette er en meget bra motor. Jeg er ikke så sikker på at D5 slår den på forbruk. Kjøper du dyser fra kerma Tdi får du 25 hk/50Nm mer og lavere forbruk.
  8. Jeg har conti contact 3 205/60X16 (tror jeg). Samme som jeg har på en 2000 Passat som er helt OK- ikke veldig stille, men helt OK Disse er bedre enn sommerdekk; Conti "energy" et eller annet", som romla fælt
  9. Jeg har en 1995 audi A6 som jeg bruker i jobben. Dette medfører ca 50 000km i året. Jeg synes det er vel mye veistøy/dekkstøy i bilen, og lurer på om jeg ikke bør gjøre noe med det. Jeg har dekket bagasjerommet med ett lag Noisekillermatte, men synes ikke det hjelp mye. På vei med liten slitasje er det ikke noe problem, men ved slitt veibane er det mye lavfrekvent romling. Jeg har problemer med å finne ut hva det er som "spiller med", men jeg kjenner vibrasjoner både i sete og ratt. Jeg har lurt på å fjerne alt i gulvet og isolere med "second skin" eller lignende butylmatter. Imidlertid så er det jo allerede en del isolering i form av matter i gulvet sammenlignet med f.eks taket. Kan det være taket som er opphavet til den meste rumlingen, eller vil det hjelpe mest å isolere gulv? Siden det er lavfrekvent støy det dreier seg om, så er det vel det å legge på masse på stålplater som er medisinen? Noen som har erfaring med dette?
  10. Hjertelig takk for bra tips. Da vet jeg det finnes bra alternativer. Jeg hadde håpet å slippe å gjøre for mye inngrep, men det ser ut til at jeg må kutte litt for å få 6,5" inn, men det får jeg ofre for lyden når jeg først er i gang Jeg tror også at jeg må finne meg i at jeg må ha utvendige deksel istedet for å bruke de hullene som er originalt. Dette er fordi det orginale hullet er 12,5 cm i diameter, og det blir vel ikke bra dersom jeg bruker 6,5" elementer? Det er et lite rom bak der høyttalerne skal stå. Hvor mye demper jeg det? Jeg har flytende Noisekiller, 12 mm sandwichmatte, 3mm barrierematte og dempemateriale til høyttalere. (Jeg har totalt 7,2 m2 matte og 5l noisekiller, så jeg håper på at det vil hysje ned en cummins diesel noe) Jeg ser at det er flere her hjemme som selger Earthquake, men må jeg hente edesignaudio fra statene om jeg skulle gå for dem?
  11. 5-6" subwoofer? -------------------------------------------------------------------------------- Jeg har en amerikansk pickup med lite baksete. Originalt er det et infinity anlegg med 6 høyttalere (og dårlig lyd) Jeg holder nå på å lydisolere bilen, og det er en bra anledning til å bytte ut høyttalere. I dørene står det 6x9, og i siden nede bak, står det 14 cm to-veis høyttalere. Jeg innbiller meg at det er lite diskant/mellomtone som når førerplassen fra høyttalerne. Det jeg håper på, er å bytte ut disse høyttalerne med noen som kunne gitt litt mer bass. Det sier seg selv at jeg ikke får den helt store jordskjelvbassen, men det bør finnes noe som er bedre enn det jeg har nå. Det er dårlig med plass til høyttalere andre plasser Hullet til høyttalerne er 13 cm i diameter, og det er ca 8 cm dypt. Er det noen som vet om noen så små subwoofer-elementer? Jeg har sett at noen på et annet forum mener de har plass til både 6" og 6,5" i disse hullene, men er selv ikke sikker. Jeg kommer til å bytte ut alt i bilen, også høyttalerne i dørene. Burde jeg fortsette med 6x9, eller bytte til noe annet? Jeg er takknemlig for alle innspill
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår