Gå til innhold

Chipping av TDI

Ranger emnet


DarkFame

Anbefalte innlegg

Jeg går snart over til en 2003 mod. Golf IV TDI og har i den forbindelse noen spørsmål rundt chipping. Dette er en 1,9 TDI PD 101hk.

 

Jeg har noen spørsmål rundt hvilke fordeler og ulemper du har rundt chipping av en TDI motor. Først og fremst (kanskje det viktigste), hva sier forsikringsselskapet hvis du er ute for en ulykke og det viser seg at bilen er chippet/modifisert? Har noen erfaring med dette? Kan du lovlig chippe motoren til å yte +15hk/+50nm uten noe forbehold? Vil forbruket øke noe særlig ved normal kjøring? Vil slitedeler slites hurtigere enn uten modifisering, og hvilke snakker vi om (girkasse osv.)? Er TS-Racing i Lørenskog et godt valg for å gjøre en slik modifisering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare positive ting å komme med eg etter om mapping av tdi til dama, dette er en 2002 modell med med sine 100 originale. dette er også en 4motion, Denne fikk da 40 hk med denne om mappen, eg kalle det om mapp da det ikkje er en chip de bytter, men kobler seg på og justere ecuen med data, gjorde det hos ts racing på gatebil i september. Diesel forbruket er omtrent det samme, bare mye bedre dreiemoment,

http://www.bilforumet.no/faq.php

Maks 5 linjer i signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS Racing er absolutt å anbefale, de gutta vet hva de driver med og du får toppservice !!!!

Dersom du kjører normalt bør ikke slitedelen slite mer enn normalt, men du BØR absolutt bytte olje litt oftere !! Bilen går mye kvikkere noe du merker med en gang !!! Forbruket vil øke litte gran ved bykjøring, men vil være ganske lik på langveiskjøringer...

Forsikring vil ikke like dette, ved en større ulykke og høye hastigheter har forekommet vil bilen din sannsynlig bli grundig igjennomgått, ikke glemm at forsikring vil helst slippe billig unda ;) Så du kan stå for store erstatningskrav så den risikoen må du ta !! Men så må du jo tenke hvor ofte er man innblanda i en stor ulykke !!! En annen ting er at du kan bli oppdaget av biltilsynet ved en kontroll og kan få en bot på 50K +/- Men slike tilfeller er minimale !! Har kjørt bare chippet biler så lenge jeg har hatt førerkort , har aldri blitt tatt med det !!! Bare pass på å ikke fortelle til alle i bygda at du chippet bilen så skulle vel det gå bra .. Og en ting til som er bra hos TS-Racing, de chipper opp bilen på en bra måte slik at merkeverksted aldri vil finne ut om bilen har vært chippet eller om den er chippet, umulig å se på bilen ;););)

Håper du fikk litt svar ;););)

Signaturregler: www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting til som er bra hos TS-Racing, de chipper opp bilen på en bra måte slik at merkeverksted aldri vil finne ut om bilen har vært chippet eller om den er chippet, umulig å se på bilen ;););)

Håper du fikk litt svar ;););)

 

Hmm.. Må korrigere deg litt der, for syns nok at den er chippet.. De bruker gjerne sokkel som chip'n settes i, og hvis de ikke gjør det, så ser man nok at det sitter en annen type chip i styre-enheten.. Vil nok kunne se det litt på loddingene også..

92 Civic: Remux Exhaust, Green Air Filter, MOMO Tornado ratt & Momo pedaler.

 

..:: Honda Power ::..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar.

 

La meg omdefinere spørsmålet litt:

Noen som har hatt problemer med biltilsynet eller forsikringsselskapet pga. chipping? Jeg vil tro de fleste er enige med meg at chippen blir mye dyrere hvis forsikringsselskapet setter seg på bakbeina og du blir sittende igjen med en betydelig sum i gjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er som følger:

Ved bytte av chip (synlig på hjernen) og "powerbokser" er det synlige spor som setter både biltilsyn og forsikringsselskaper i "modus for nærmere undersøkelser".

Ved flash av ny software over diagnoseport vil IKKE hverken biltilsyn eller forsikringsselskap se noe som helst, og derav ikke ha noen grunn til å gå i "undersøkelses modus".

Har selv diskutert lenge og vel med en bilskade-takstmann som måtte innrømme at de IKKE har mulighet til å sjekke om softwaren er byttet på en skadet bil. Det eneste de sjekket er om bilen har fått montert en ekstern "powerboks" eller om det er spor som tyder på at ecu'en er blitt åpnet.

Mao. gå for flash av hjernen hos noen som har flash verktøy for dette.

Speed is FUN!!

---------------

WEB: http://www.optican.net

BLOGG: http://optican.blogspot.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sjekke om bilen er chippet er ekstremt enkelt... de leser bare luftmengden som har gått gjennom din LMM... og har du chippet, går det mer mye mer luft enn org.

De sjekker også maks turbo trykk du har hatt. Dette økes også ved chip, de kan også lese av mengden (i dette tilfellet) diesel som blir tilført...

Så de bruker vel ca 5 min å fine ut om bilen chipet. Og har du ikke dette godkjent i vognkortet ditt blir det da en liten bot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår