Gå til innhold

ustabil tomgang, kraftløs motor

Ranger emnet


spk

Anbefalte innlegg

heisann, bilen er en 94 seat cordoba 1.8i motor (samme motor som i golf 1.8 rundt samme årsmodellen)

 

bilen er helt normal når den er kald, men når den blir varm jukser den på tomgang og noen ganger dør helt. jukser når jeg drar på og er totalt kraftløs, så vidt den greier og dra ut andregiret. sjekka pluggene, de var grå/brun sotede. så byttet dem, testa også og kjøre uten luftfilter for og se om det var noe forskjell. ingenting har hjulpet.

 

kan legge inn film av åssen motoren oppfører seg hvis det er nødvendig. har en liten følelse av at det kan være noe med eksosen, katalysatoren e.l. som er nesten tett, men vet ikke. hele eksosanlegget er 4mnd'r gammelt ca. Så under at sveisen på røret inn til katalysatoren hadde rustet opp (allerede?!). fikk fiksa det sånn midlertidig, hang det opp med noe patentbånd. men er ikke sveisa på igjen enda.

 

 

noen med kunnskapen i orden som vet hva dette kan være? på forhånd takk for svar :D

00 Nissan Primera 2.0 SRI

93 Mercedes W202 C180 (solgt), 94 Nissan Primera 1.6(solgt), 94 Seat Cordoba 1.8i GLX(solgt), 89 Chrysler Grand Voyager 3.3 v6(spiker),

86 Ford Escort 1.6 CLX (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt være katalysatoren som er tett ja. Hadde dette problemet jeg også for en tid tilbake. Bilen var helt håpløs å bruke,ble bare værre og verre. Enkel måte å sjekke dette er å borre et lite hull på eksosen før katten. Blir den bra etter dette vet du feilen. Hullet sveiser du bare igjenn etterpå. Litt rart at du bare har symtomene når bilen er varm da....

Audi A4 1.8t Quattro go`biln

Peugeot 406 arbeidsbil`n

Tidligere: Volvo 740,Datsun picup,2x ascona,boble,BMW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøvde og koble ut lambasonden, det hjalp ikkeno.gikk over litt andre ting eks, pluggledninger. de var irra inni. så spraya dem med kontaktspray.

 

men merka en annenting nå, som den ikke har gjort før. den er mye mere ustabil på tomgang. turtallet synker til nedi kanskje 500 også opp på 1500 og sånn holder den på..

00 Nissan Primera 2.0 SRI

93 Mercedes W202 C180 (solgt), 94 Nissan Primera 1.6(solgt), 94 Seat Cordoba 1.8i GLX(solgt), 89 Chrysler Grand Voyager 3.3 v6(spiker),

86 Ford Escort 1.6 CLX (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker helt feil har VW hatt problemer med at endel motor sensorer og div annet elektrisk dør (presset underlevrandørene for hardt på pris kanskje)

I ditt tilfelle høres det ut som om motortemp føleren din har tatt kvelden

Styreenheten tror da at motoren er kald og gir bensin for en kald motor

noe som gir normal gange når motoren virkelig er kald men skaper problemer når motoren blir varm.

Om jeg har rett er dette lett å fikse og koster heller ikke så mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du luftmassemåler rett etter filteret?? Innsprøytning??

 

om LMM kødder, vil den ikke dra, fusker som ei F%¤¤e og jager opp/ned på turtallet(dauer somregel)

 

Derfor man bør prøve å koble ut LMM(dersom det er, enkelte biler har såkalt manifoldtrykksføler i stedetfor) først. Fungerer ikke ting da er det nok noe annet som er feil ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker helt feil har VW hatt problemer med at endel motor sensorer og div annet elektrisk dør (presset underlevrandørene for hardt på pris kanskje)

I ditt tilfelle høres det ut som om motortemp føleren din har tatt kvelden

Styreenheten tror da at motoren er kald og gir bensin for en kald motor

noe som gir normal gange når motoren virkelig er kald men skaper problemer når motoren blir varm.

Om jeg har rett er dette lett å fikse og koster heller ikke så mye

 

 

 

 

det der kan høres veldig riktig ut, skal se litt på det ja :D

00 Nissan Primera 2.0 SRI

93 Mercedes W202 C180 (solgt), 94 Nissan Primera 1.6(solgt), 94 Seat Cordoba 1.8i GLX(solgt), 89 Chrysler Grand Voyager 3.3 v6(spiker),

86 Ford Escort 1.6 CLX (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe fant det ut her om dagen :P gikk over alle kontaktene i motoren tørka dem og spraya med kontaktspray. nå går den så fint igjen så :D

 

hihi. tenker alltid det værste først. :P

00 Nissan Primera 2.0 SRI

93 Mercedes W202 C180 (solgt), 94 Nissan Primera 1.6(solgt), 94 Seat Cordoba 1.8i GLX(solgt), 89 Chrysler Grand Voyager 3.3 v6(spiker),

86 Ford Escort 1.6 CLX (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår