Gå til innhold

Er dette "mulig"?

Ranger emnet


T0mmen

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en 1996 mod B Vectra Sedan 1.7TD. Lurer på om jeg vil merke noen forskjell på f.eks chip og IC på denne bilen? Hvis vi sier 30% effektøkning med chip og 20% effektøkning med IC? Da vil det havne på ca 130hk totalt med et powerfilter på. Er dette mulig å gjøre? Og er det virkelig verdt pengene? Og tåler orginalmotoren det? Eller burde jeg heller skifte til større turbo og chip istede? Lade på hvor mye? Takker for svar..

Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rimelig sikker på dette ja.. er ikke noen ekspert selv. Men har alltid hørt dette. Men ladetrykket kan jo justeres... da får du nok litt ekstra POWER :)

 

Men hør gjerne mer med Fosen Auto for å vite hva de gjør.

Vet du hvor å hvor mye jeg kan justere på motoren da? Hvor finner jeg den justeringsskruen?

Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som må gjøres, er å koble en trykkregulator mellom turboen og aktuatoren (wastegaten). Ved å senke trykket i aktuatoren later vi som om turbotrykket er lavere enn det egentlig er, og wastegaten holder stengt litt til.

 

I bildet under ser vi slangen som trykkregulatoren skal inn på. Det er den tynne slangen til høyre, med slangeklemma litt demontert. Slangen som kommer fra luftfilteret er demontert, for added visibility (hva blir dette på norsk ...).

 

dscn2826ue9.jpg

 

Trykkregulatoren (eng. boost valve) kan kjøpes på E-bay eller et annet sted. Slangen i bildet over kappes i to, og trykkregulatoren settes i midten. Eventuelt kjøper ny, litt lenger slange.

 

Etter det er gjort, kan må skru opp dieselen. Det er en skrue under innsugsmanifolden.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hva er det for no tull med å "må" montere ting og tang når man skrur opp diesel pumpa?

På min bil (96 TD) er det skrudd litt på dieselpumpa av et firma i trondheim. Og jeg har sjekket turboen, og det er absolutt ingen modifikasjoner what so ever der. Og jeg prøvekjørte noen "vanlige" TD'er før jeg kjøpte den jeg har nå, og det var som natt og dag. Så man trenger ikke bekymre seg for å gjøre noe med turboen om man ikke vil. Som mange andre sier: det går ikke an å chippe denne bilen, men det går fint an å _kun_ skru opp dieselpumpa. Men det koster litt, med mindre man vet hva man driver med og vil gjøre det selv. Forrige eier av min bil tror jeg betalte rundt 3-5000 for å få det gjort. Og firmaet sa det var litt Hysj Hysj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår