Erik Braseth Skrevet Desember 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2006 jeg tolker det dithen at den mekaniske midtdiffen har diffbrems ut fra det som står med fet skrift. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Desember 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2006 Volvo har ikke torsen nei. Det er det vag som har.Torsen er forsåvidt permanent Volvo har Haldex på nyere enn 99 og viskose på eldre mener jeg å huske. Haldex er FWD og suger, viskose er enda værre Tror ikke Volvo fikk Haldex før i 2004. VAG har Haldex på bilene med tverrstilt motor og Torsen på bilene med langsplassert motor (gjelder kun de litt nyere bilene. Før hadde jo blant annet Golf viskose osv) Haldex har elektronisk/elektrisk/elektromekanisk innkobling av bakjulene og skal derfor virke kjappere enn den "viskosemekaniske", men heller ikke Haldex er like godt som et kontinuerlig system. Å si at det suger er imidlertid litt drøyt synes jeg. For ekstra stabilitet og fremkommelighet på røffe vinterveier bør det funke alldeles utmerket. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BossCat Skrevet Desember 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2006 Midtdiffen er vel for å kopple sammen fram og bakaksel, (slik som diffbremsen koppler sammen høyre og venstre hjul) og diffbremsen er vel i bakakselen. Siter Bilforumet.noModerator: Lakk og Karosseri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Desember 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2006 BossCat: en differensial er en differensial, uansett hva den står mellom. Man kan også ha differensialbrems (eller sperre) på hvilke differensialer man vil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr Deej Skrevet Desember 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2006 Tror ikke Volvo fikk Haldex før i 2004. VAG har Haldex på bilene med tverrstilt motor og Torsen på bilene med langsplassert motor (gjelder kun de litt nyere bilene. Før hadde jo blant annet Golf viskose osv) Haldex har elektronisk/elektrisk/elektromekanisk innkobling av bakjulene og skal derfor virke kjappere enn den "viskosemekaniske", men heller ikke Haldex er like godt som et kontinuerlig system. Å si at det suger er imidlertid litt drøyt synes jeg. For ekstra stabilitet og fremkommelighet på røffe vinterveier bør det funke alldeles utmerket. Tja.. Er vel ingen tvil om at det suger.. Må jo være flaut at det funker så dårlig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cadence Skrevet Desember 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2006 http://video.google.com/videoplay?docid=-4999142340359932162 Siter Porsche 911 C2 Subaru Legacy Outback Sommertreff Crew http://www.sommertreff.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Desember 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2006 Har sett liknende filmer tidligere. Ingen tvil om at Subaru har et mye bedre system, men det har vel heller ingen benektet. Skulle forresten bare mangle av selveste Subaru. Når det er sagt så har jeg stått i oppoverbakke med 4 spinnende hjul i en splitter ny Suzuki Grand Vitara med automatgir, og denne skal jo også ha et ganske brukbart 4wd-system... Bruttern har nettopp kjøpt seg en 2005 V70 D5 AWD med automat, og han kan så langt rapportere om en stabil bil med bedre framkommelighet enn en fwd, og det var i grunn akkurat det han var ute etter... Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet Desember 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2006 Reodor: Hvis den spinner på alle 4, er det ikke bilen sin feil vel? :D Man bør vel heller rette kritikken mot dekk eller fører? Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Desember 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2006 Reodor: Hvis den spinner på alle 4, er det ikke bilen sin feil vel? :D Man bør vel heller rette kritikken mot dekk eller fører? Du er inne på noe, men jeg prøvde å illustrere at selv gode 4-hjulstrekkere kan stå fast. Om det spant på alle 4 vet jeg forresten ikke siden jeg satt inne i bilen, men jeg hadde den i lavgir med låst midtdiff. Og automatgir er jo ganske takknemlig å ta igang med uten å få hjulspinn... Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr Deej Skrevet Desember 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2006 4 spinnende hjul er da langt bedre en volvo med 2.. Den XC70'en er så nærme en FWD som en AWD kan komme Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Desember 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2006 Jeg kom opp den samme bakken med min fwd Volvo med nye piggdekk, så jeg hadde forventet at en Suzuki med låst midtdiff og lavgir skulle komme seg opp. Volvos Haldex-system vil aldri gjøre bilen til noe terrengkjøretøy, men vil øke STABILITET og FREMKOMMELIGHET i hverdagssituasjoner. Svaret på trådstarters spørsmål blir dermed at Subarus system er best. Når jeg skal kjøpe meg ny bil skal den ha firehjulstrekk. En Subaru Forester står høyt på lista, men taper litt på at den ikke har dieselmotor. Og om den skulle få dieselmotor så vil den neppe kunne kombineres med automatgir (på typisk arrogant japansk vis). Videre har Subaruen et plastikkpreg innvendig som gjør at den ikke kan måle seg med kvalitetsfølelsen i premiumbiler. Men når det er sagt så tror jeg at Subaru er bedre enn både Volvo og Audi når det gjelder kundetilfredshet. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morty83 Skrevet Desember 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2006 Jeg kom opp den samme bakken med min fwd Volvo med nye piggdekk, så jeg hadde forventet at en Suzuki med låst midtdiff og lavgir skulle komme seg opp. Volvos Haldex-system vil aldri gjøre bilen til noe terrengkjøretøy, men vil øke STABILITET og FREMKOMMELIGHET i hverdagssituasjoner. Svaret på trådstarters spørsmål blir dermed at Subarus system er best. Når jeg skal kjøpe meg ny bil skal den ha firehjulstrekk. En Subaru Forester står høyt på lista, men taper litt på at den ikke har dieselmotor. Og om den skulle få dieselmotor så vil den neppe kunne kombineres med automatgir (på typisk arrogant japansk vis). Videre har Subaruen et plastikkpreg innvendig som gjør at den ikke kan måle seg med kvalitetsfølelsen i premiumbiler. Men når det er sagt så tror jeg at Subaru er bedre enn både Volvo og Audi når det gjelder kundetilfredshet. Subaru kommer med diesel motor... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Desember 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2006 Og om den skulle få dieselmotor så vil den neppe kunne kombineres med automatgir (på typisk arrogant japansk vis). Vi får se da... Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Desember 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2006 Dieselen kommer nok ikke før i 2008, tidligst høsten 2007. 2,0l: 160hk/340nm Da i Legacy og Forester, Tribeca får, ifølge ryktene, en diesel H6 3.0l med 6-trinns automat før 2010. Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glittertind Skrevet Februar 10, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2009 Jeg vet tråden er gammel, men siden jeg selv satt å leste denne før jeg kjøpte bil nylig vil jeg supplere litt for nye lesere. Min tidligere bil var en 2006 subaru legacy automat. Nå har jeg en 2005 Volvo V70 D5 awd manuell. Det jeg krever av et awd system er at jeg skal slippe å legge på kjetting opp glatte bakker på hytta, samt at jeg skal kunne dra meg gjennom litt snø. I tillegg er det fint å slippe hjulspinn når man gir gass, samt at jeg liker hvordan awd påvirker kjøreegenskapene på bilen. Volvo sitt haldex system fungerer helt ok, subaru sitt er litt bedre. For meg er ikke forskjellen stor nok til at det blir avgjørende for bilvalg, da volvoen tar seg godt nok frem etter mitt behov. Subaruen trekker seg litt bedre frem fra snøhauger og er nok litt raskere i responsen. Men med fart på bilen i oppoverbakker har jeg ikke merket særlig forskjell fremkomelighet. Volvoen tar seg frem i snø den og, men jeg må "jobbe" litt mer for å komme løs. Skal man ha terrengbil er nok subaru best, men Volvo awd fungerer helt ok. Hvilket av disse systemene synes dere er best? Også lurer jeg på en ting både Subaru og Volvo bruker betegnelsen AWD på bilene sine, All Wheel Drive som subaru kaller det, men hvem var egentlig først ut med å bruke AWD-navnet? har noen knabba navnet fra den andre her.. hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg