opel freak Skrevet Desember 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2006 Jeg har gått og lurt på en ting: Hvist kan man få datasprut på en bensin motor men, jeg har aldri hørt det på en moderne diesel motor. Kan man bruke eksisterende data sprut på markedet til den oppgaven? Er hjernen som følger med nye diesel motorer så pass programmerbar at en ny ecu er unødvendig? Jeg har ikke satt meg så mye inni datasprut enda men jeg regner med at variabel turbogeometri osv ikke er noe problem og få på de beste sprutene? Siter K.I.S.S Keep It Simple Stupid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel freak Skrevet Desember 5, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 5, 2006 Ingen? Siter K.I.S.S Keep It Simple Stupid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dyttekassa Skrevet Desember 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 Du kan vel bruke bruke det. Vitsen er noe annet. I og med at dataspurt brukes i hovedsak til og regulere tenning. Siter Bruksbil: Golf 5 TDI 4-motion Banebil: Audi 90q (x-audisentrum) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ben are Skrevet Desember 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 Selføgelig brukes ikke datasprut i hovedsak til tenning! Du får jo sprut som kun har innsprøytnings styring. Dette burde jo være ideelt til disel bil! Må jo d være en diselmotor med injektorer. Og comon rail. Trigger systemet vil være likt, sensorene like. Største forsjellen vil nok være TPS som du kan ha på gasspedalen! Org diselstyringer er satt opp HELT likt som insprøytninga på bensinmotor. Samme prinsippet for styringskomponentene. Siter Takk til Team Turbo Tromsø og PST performance Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel freak Skrevet Desember 10, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 Nei se her, det har jo ramlet inn noen svar siden sist jeg tittet :) Dysene er jo samme opplegget med commonrail motorer, man må hvertfall kunne kjøre sekvensielt innsprut og det går jo fint på skikkelige datasprut etter det jeg vet. Siter K.I.S.S Keep It Simple Stupid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ben are Skrevet Desember 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2006 Ja sekvensielt er du NØDT til å kjøre! Men er ikke mange systemer som ikke har det! E usikker på ka åpningstida diselmotoran kjøre med! og ka motstand dysan har! Men det går jo å finj ut av! Siter Takk til Team Turbo Tromsø og PST performance Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bertone Skrevet Januar 5, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2007 Et vanlig datasprut kan ikke kobles rett på en diesel. Det må være spesielt laget for dette. Dagens sprut beregna på bensin er ikke nøyaktig nok iht. når bensinen blir spruta inn. Dette er nødt til å være pinlig nøyaktig på en dieselmotor. Det finnes løsninger, men det er fryktelig dyrt. Siter x Opel Lotus Omega, prosjekt x Opel Zafira OPC x Opel Combo 2.0 16v turbo x Opel C20LET 684hk (dragracemotor under videre bygging) x BMW S38B38 (turbobygging pågår) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tjekk Skrevet Januar 5, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2007 Et vanlig datasprut kan ikke kobles rett på en diesel. Det må være spesielt laget for dette. Dagens sprut beregna på bensin er ikke nøyaktig nok iht. når bensinen blir spruta inn. Dette er nødt til å være pinlig nøyaktig på en dieselmotor. Det finnes løsninger, men det er fryktelig dyrt. Heller tvilsomt at datasprutene ikke er nøyaktig nok. det er ikke plass for unøyaktighet på f.eks en 700 hesters 2,2 liter! så tror nok det er nøyaktig nokk Siter Imprezan SOLGT. Ny bil søkes RASKT! Helst cosworth Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NM-Performance Skrevet Januar 5, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2007 Med tanke på at triggersystemet på f.eks Volvos (lastebil) EI motorer er akkurat likt med hva du kan bruke på f.eks Autronic så skjønner jeg ikke hvordan det ikke skal være nøyaktig nok. Kan til og med gå uten synk pulsen. Så det vil nok fungere.... Med tanke på at en bensinmotor kan kjøres ekvensielt opp til 16000omd (om jeg ikke hukser feil) på f.eks SM2. Så skjønner jeg ikke hvorfor det skulle bli så unøyaktig på en dieselmotor som ikke en gang går på halve turtallet! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s90r Skrevet Januar 5, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2007 Største problemet ligger i at et datasprut ikke regulerer drivstofftrykket. På et Commonrail- system øker railtrykket i takt med turtall og ladetrykk og dette styrer den orginale ECUn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tjekk Skrevet Januar 5, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2007 Største problemet ligger i at et datasprut ikke regulerer drivstofftrykket.På et Commonrail- system øker railtrykket i takt med turtall og ladetrykk og dette styrer den orginale ECUn Tull..... alt dette kan du regulere med data spruten..... å ladde trykket kan du regulere med boostcontroller. og! trykket er konstant også på comonrail.... det er åpningstiden som regulerer mengden akkurat som på bensinmotor..... LIKER ikke at folk sier slikt uten at de VEIT DET Siter Imprezan SOLGT. Ny bil søkes RASKT! Helst cosworth Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Rønningen- Skrevet Januar 5, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2007 for jeg spørre hva dere tenker om hva et datasprut vil gjøre med en diesel motor? øke effekten? vil nå si det at commonrail er så å si ganske nærme datasprut da! tror ikke et datasprut vil klare nøyaktigere innsprut enn det har fra før.. eller? ville heller godt for og programmere oppigjen styreenheten til commonrailen. Siter "Vorsprung Durch Technik" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tjekk Skrevet Januar 5, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2007 for jeg spørre hva dere tenker om hva et datasprut vil gjøre med en diesel motor? øke effekten? vil nå si det at commonrail er så å si ganske nærme datasprut da! tror ikke et datasprut vil klare nøyaktigere innsprut enn det har fra før.. eller? ville heller godt for og programmere oppigjen styreenheten til commonrailen. Om du skal se det slik så trenger du ikke datasprut på noen biler med elektronisk innsprut da.... Siter Imprezan SOLGT. Ny bil søkes RASKT! Helst cosworth Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s90r Skrevet Januar 5, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2007 Tull..... alt dette kan du regulere med data spruten..... å ladde trykket kan du regulere med boostcontroller.og! trykket er konstant også på comonrail.... det er åpningstiden som regulerer mengden akkurat som på bensinmotor..... Nå synes jeg at du skal tenke deg om LITT før du skriver her. Jeg bruker nå Volvo sitt system på D5 motorene som eksempel, fordi jeg har noen års erfaring med disse. Her sitter det et Bosch Commonrail system. Trykket på fuelrailen varierer mellom 30 MPa på tomgang og 160 MPa ved fullast og over 2700 o/min. Åssen vil du styre dette? Autronic f.eks. kan IKKE styre dette. LIKER ikke at folk sier slikt uten at de VEIT DET Da veit jeg mere enn deg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet Januar 6, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2007 ja akkurat som s90r skriver lurte jeg også på hvordan de skulle få styrt.. må da være mye lettere å programere opp de spruta som sitter der orginalt. finnes jo utstyr til det Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.