esbandos Skrevet November 27, 2006 Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 Hei.. Har en Ford Taunus 1.6GL... Har et alvorlig problem den motoren der som jeg ikke finner noen løsning på. Problemet er det at når bilen f.eks står over kvelden og jeg skal ut å starte opp dagen etter, må jeg av med luftfiltret og fylle forgasseren med bensin for at motoren skal tenne.... Når jeg har fylt gasseren med bensin, må jeg kjinne i ei god stund før den tar etter.... Virker som om den ikke får gnist, men har sjekket at den får det, så den er i orden på den siden.. Bensin får den også, men tydeligvis ikke nok? Den går som ei klokke når jeg først har fått start, eneste er at den hopper litt når jeg gir på i enkelte gir. Har sterk mistanke om kondens i bensinen. Hva kan være galt? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet November 27, 2006 Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 Er forgasseren slitt? Det kan være det, men da har bilen som oftest gått LANGT. Hadde det vært kondens hadde den ikke startet. Med sjenking i forgasser vil den starte, men stoppe når den har brukt opp den bensinen du har sjenka med. Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trollet_ Skrevet November 27, 2006 Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 hmmm ville byttet ut fordelerlokk, plugger, pluggledninger og rotor.... eller ville jeg sjekket bensinpumpe og vakumslanger!!:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet November 27, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 Forgasseren er neppe slitt, da bilen bare har gått 154.000km.. Det med bensinpumpen har jeg liten tro for, da bilen sviver som en klokke når jeg har fått start. Er kun på kald motor det er sånn. Er motoren varm, starter den på første forsøk. Men jeg skal sjekke ut tenningsanlegget ja. :) Takk for tips. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet November 27, 2006 Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 5 spenn på en ikke-fungerende eller for lavt stilt choke... Prøvd å bare pumpe på gassen en 8-10 ganger før du vrir om nøkkelen? Da pumper aks-pumpa inn suppe... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet November 27, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 Choken funker den.. Går høyt på tomgang når jeg først har fått start.. ligger vel på rundt 1400rpm. Åsså daler den ned til 900-1000rpm når motoren blir varm, så vil tro at choken fungerer. Må sitte å pumpe på pedalen hele tiden etter jeg har fylt gasseren med bensin og skal starte.. Skjer ingenting om jeg holder flat fjøl eller ingenting. MÅ pumpe.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet November 27, 2006 Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 Ikke sikkert. Hurtig-tomgangen og choken er to forskjellige systemer,den kan fint gå høyt på tomgang uten at choken virker... er spjella stengt når bilen er kald? Hvis ikke,så mådu pumpe (sånn at akspumpa leverer) helt til den er varm... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet November 27, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 Ja, skjønner hva du mener. Spjeldene er stengt når motoren er kald ja. Åpner seg sakte men sikkert når jeg har fått start. Men bilen skal vel ikke være helt tullete å starte selv om choken er rar? Har motorvarmer etc. Kan jo være at gasseren fryser..? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet November 27, 2006 Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 Du har ikke en vakuumlekkasje eller noe da..? Sånn at suget er spesielt dårlig mens motoren er kald... sleit litt med et sånt problem på min 2.0 GL '77.. På den så dro den falskluft gjennom fortenningsmembranen på fordeleren..var en bitch å starte,gikk greit når den var varm. Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet November 27, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 Hmm.. Hvordan fikset du det? Byttet fordeler eller byttet du bare fortenningsmembranen? Mener at fordeleren jeg har på er byttet nylig.. Skal sjekke opp det du sa der, var egentlig ikke så dumt.. :) Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet November 27, 2006 Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 Byttet bare huset den sitter i. Lett å sjekke da... bare å huke på en slange på membranhuset der hvor vakuumen går inn normalt og blåse.. ingen motstand = død membran. Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Opelkiller Skrevet November 28, 2006 Rapporter Share Skrevet November 28, 2006 Hvis Taunusen er fra 79 eller nyere sitter det en Solex med "variabel venturi" på den, disse forgasserene var mildt sagt meget lunefulle selv på enkelte nye biler. Vil anbefale deg å få tak i en Weber erstatningsforgasser, eller kjøpe en orginalforgasser av gammel type hos hugger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet November 28, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 28, 2006 Hvis Taunusen er fra 79 eller nyere sitter det en Solex med "variabel venturi" på den, disse forgasserene var mildt sagt meget lunefulle selv på enkelte nye biler.Vil anbefale deg å få tak i en Weber erstatningsforgasser, eller kjøpe en orginalforgasser av gammel type hos hugger. Så du mener at forgasseren er "gåen"? Derfor den er sånn? Idag ville den ikke starte i det hele tatt forresten.. Bare kjinna å kjinna.. Pluggene er våte, så mistenker at pluggene muligens er gåen...? Evt plugledninger.. Så at den ene pluggledninga var smelta litt pga varmen fra eksos. Har dette noe spes å si? Den skal vel uans tenne på 3 sylindere? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet November 28, 2006 Rapporter Share Skrevet November 28, 2006 Hvis pluggene er våte kan det være en fordel å gå til innkjøp av plugger, evt også ledninger, fordelerlokk og rotor. Det er jo ikke mange kronene om å gjøre Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet November 28, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 28, 2006 Ja, er klar over det.. Pluggene var ikke direkte våt, men dem var fuktig og sotete... Skal bytte dette senere idag.. :) Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.