Gå til innhold

Hva betyr 4x50watt egentlig?

Ranger emnet


halsen89

Anbefalte innlegg

tviler på at det er noen cd-spilleren til bil som i det heletatt klarer 50w max jeg da.. ligger vel på underkant av 20w RMS ved 14.4v..

De aller fleste spillere takler nok ikke og bli brokoblet, som må til for å få til det du snakker om. grunnen til dette er varmgangen som blir, når disse blir brokoblet så ser forsterkeren i cd-spilleren på de som de gikk på 2ohm, fleste spillere takler ikke dette, da de går varm

Do-It-Yourself - DIYstash

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tviler på at det er noen cd-spilleren til bil som i det heletatt klarer 50w max jeg da.. ligger vel på underkant av 20w RMS ved 14.4v..

De aller fleste spillere takler nok ikke og bli brokoblet, som må til for å få til det du snakker om. grunnen til dette er varmgangen som blir, når disse blir brokoblet så ser forsterkeren i cd-spilleren på de som de gikk på 2ohm, fleste spillere takler ikke dette, da de går varm

 

ok. vet ikke hvor mye RMS watt den egentlig er, ser bare at det sto 4x50w på fronten på den..

 

Har det forresten noe mye å si hvilken spiller man har når man skal koble på forsterker og subber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel har bilspillere rundt 4 x 20 watt, og å drive subwoofere med den tror jeg nok bare du kan gi opp først som sist. Det vil nok bli lyd, men ikke mye.

 

Watt er èn ting, men strømressurser er viktigere enn watt-angivelsen. Som regel bruker du ikke mer enn 5-10 watt ved normale lyttenivåer, i diskantnivået ofte langt mindre. Basselementer trenger derimot litt mer futt på å våkne til live, og langt mer dersom du har planer om å spille noe som likner på høyt.

 

Datahøyttalere har ofte effektsvake forsterkere (til tross for hva som står på emballasjen), men de spiller relativt høyt. Det er fordi de skal drive små elementer uten delefilter, og ikke gir fra seg noe lavfrekvekvente lyder. Skal man derimot lengre ned i frekvens øker effektkravet, og skal man ha PRESIS bassgjengivelse øker kravet ennå mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel har bilspillere rundt 4 x 20 watt, og å drive subwoofere med den tror jeg nok bare du kan gi opp først som sist. Det vil nok bli lyd, men ikke mye.

 

Watt er èn ting, men strømressurser er viktigere enn watt-angivelsen.

 

EDIT: billige datahøyttalere er et godt eksempel. Som regel er det ikke mange wattene i dem heller (til tross for det som står oppgitt på emballasjen..), men de kan spille relativt høyt. Og HØYT og BRA er to veldig forskjellige målestokker.

 

ehh, ja..

 

Jeg har en dynabel forsterker på 2500W RMS og 2 pioneer W-TS3004SPL på 1000w RMS hver.

 

Så jeg skal jo da ta å koble signal ledning til fosterkern fra subwoffer utgangen på spillern, så lurte da på om d har noe mye å si hvilke spiller man har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein forsterkar har som oftast ein virkningsgrad på ca 50%, resten går vekk til varme o.l... Når ein tenker på at dei fleste spelarar har ein sikring på 10amp, så betyr dette (10a*12v=120w, eller max 10a*14,4v=144w) maksimalt 144w ut til høgtalarane. 144w/4kanalar = 36w/kanal... Men når forsterkaren berre kan nytte 50% av max effekt, betyr dette at kvar høgtalar kan få maksimalt 18w av ein spelar med 10amp sikring. Og då har eg ikkje rekna med tapet til å drive resten av utstyret i sjølve spelaren.

 

Som ePiFaNT seier, så får du sikkert lyd av ein sub, men eg tvilar på at du får noko volum å skryte av.

 

Men når me er inne på temaet, meinar eg å hugse ein spelar frå pioneer(?) ein gang i tiden som skulle klare å drive 4 høgtalarar + sub. Har aldri verken sett eller høyrt dette dyret, men trur ikkje det kan ha vore så mykje å skryte av.

 

Mitt tips er: skal du ha lyd i bilen som er skikkeleg god, så bør du investere i ein forsterkar, først som sist. Og ikkje gå etter max watt, sjå etter RMS, det er mykje lettare å samanlikne.

 

Og noko å tenke på heilt til slutt: Det er mykje lettare å sprenge ein høgtalar med for lite effekt, enn for mykje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da snakker vi om styrken på signalutgangene, og de har ingenting med watt-oppgivelsen å gjøre :)

 

Som regel er det ønskelig med så mange volt som mulig (4V eller mer), men i bassområdet tviler jeg sterkt på du vil merke noen forskjell på 2 eller 4 V så lenge signalkablene dine har tilstrekkelig skjerming. Og det finner du på selv kabler til 20-30 kr. meteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da snakker vi om styrken på signalutgangene, og de har ingenting med watt-oppgivelsen å gjøre :)

 

Som regel er det ønskelig med så mange volt som mulig (4V eller mer), men i bassområdet tviler jeg sterkt på du vil merke noen forskjell på 2 eller 4 V så lenge signalkablene dine har tilstrekkelig skjerming. Og det finner du på selv kabler til 20-30 kr. meteren.

 

okok :) har kjøpt signal kabler fra dynabel, så de holder vel godt nok :)

Så har jeg lagt strøm å signal kabler på hver sin side i bilen.

 

Var forresten litt "slitsomt" å legge den 50mm2 kabeln under deksler og slikt,men ble da bra tilslutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår