Gå til innhold

lambda sonde

Ranger emnet


ona

Anbefalte innlegg

Lambda sonden måler avgassene fra bilen (eller oksygen nivået) og sender et signal til en styreenhet, som da regner ut om den må justere på mengen bensin som sprutes inn.

Men det er ikke nødvendigvis lambda sonden det er no trøbbel med.

Den lampa lyser også om f.eks. tomgangsregulatoren er defekt. Tror jeg hvertfall.

Men, om bilen går like fint på tomgang som på turtall, så tror jeg ikke det er noe galt med tomgangsregulatoren.

Men, hva som KAN være galt tør jeg ikke å si.

 

Men når vi er inne på lysende lambda lamper.

Har selv et problem med at bilen en skjelden gang i blandt fusker på tomgang mens den lampa lyser.

Lar jeg den stå, så hender det at den tar seg opp, hvis ikke kan jeg ruse bare bittelitt, så går det over.

Det jeg syntes er rart er at han av og til også fusker ved gasspådrag, gjerne fra lavere turtall. Men, det gir seg etter litt. Jeg er LITT usikker, men jeg mener å huske at den lambda lampa blinker og lyser da og.

Noen som vet hva det kan være?

-'12 Citroën DS3 Sport

X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt) ,X -'95 Citroën ZX 2.0 16v (Solgt), X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt), X -'93 Audi 100 Avant 2.8 Quattro (Solgt), X -'90 Volvo 240 2.3GL Sedan (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann

 

har en lampe for lambda sonde som lyser konstant? hva gjør denne lambda sonden og er det noe jeg bør fikse? skal ha bilen på eu kontroll i morgen. er dette noe jeg kan få feil på?

 

det er ikke sikkert at det er lambda-sonden din som er deffekt. lampa betyr at det er en feilkode på motoren din. på min så var det LMM'en som var ødelagt. går motoren din ujevnt?? gir seg på bånn gass osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er usikker men vil tro at den gir 1.0 i lambda om den feiler, så den får fet blanding.

Men sjekk feilkodesystemet før du gjør noe annet.

Hvis det var lambda sonden du prata om nå, så stemmer ikke det helt, siden da ikke vet hvordan verdien er, og den er nødt til å gjette blandingen utifra gassspjeld åpning og lmm verdi og turtall. Om jeg ikke tar helt feil da.

-'12 Citroën DS3 Sport

X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt) ,X -'95 Citroën ZX 2.0 16v (Solgt), X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt), X -'93 Audi 100 Avant 2.8 Quattro (Solgt), X -'90 Volvo 240 2.3GL Sedan (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår