knuhen Skrevet November 16, 2006 Rapporter Share Skrevet November 16, 2006 Hei, hviken erfaring har dere med registerkjedet på 1996 og 1997 modellene av Diesel motorene ? (vet de kan ryke og er problem) Måler dere strekket hver 12.000 km ? Hva anbefales de å byttes på ? Hvor lenge har du kjørt uten å bytte ? Andre erfaringer ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbokano Skrevet November 16, 2006 Rapporter Share Skrevet November 16, 2006 kjør på tykk olje så holder det lenge,problemet er for lavt oljetrykk på de på varm motor når en kjører på tynn olje. Siter Quattro driftsquad! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knuhen Skrevet November 16, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 16, 2006 Anbefalinger av olje ? Halvsyntetisk 10W40 ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sharpshoot Skrevet Juli 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 10, 2007 Var inne på en garanti jobb på min Voyager 96 mod 2,5 td da jeg fikk beskjed om å skifte kjede pga at den da var strukket. Da hadde den gått 80 000 km siden siste skifte. Normal intervall var vist 120 000 km. Grunnen i mitt tilfelle var at bunnpanna hadde fått en liten smell sammen med sugesilen, noe som vistnok var en vanlig hendelse. slik at oljetrykket ble for lavt til å holde optimal stramming på registerkjedet. Har nå montert egen måler for oljetrykket slik at jeg har kontroll på det. Har nå helsyntetisk olje fra merkeverksted, men kommer til å gå over til ei tykkere olje for å få opp trykket litt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ian928 Skrevet Juli 11, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 11, 2007 Det finnes et kit for å bygge om til dobbelt kjede. Det koster ca 10.000. Oslo Sylinderservice har det. Har dere sett det originale kjedet? Ser ut som noe jeg ikke ville brukt på en racersykkel... Vi skiftet selv, det er ikke enkelt men det er fullt mulig hvis du har litt erfaring og utstyr. Siter Ian 1998 Range Rover 4,6HSE, 1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S 1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt 1956 Land Rover 86" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dnygaard Skrevet August 8, 2007 Rapporter Share Skrevet August 8, 2007 Hei, hviken erfaring har dere med registerkjedet på 1996 og 1997 modellene av Diesel motorene ? (vet de kan ryke og er problem) Måler dere strekket hver 12.000 km ? Hva anbefales de å byttes på ? Hvor lenge har du kjørt uten å bytte ? Andre erfaringer ? Vi hadde registerras på litt før 100' km. En sen søndag kveld med fullastet feriebil, en 2-åring, 3 hunder av den største typen, rett utenfor Hokksund på vei til Oslo sa det bang. Karen fra NAF Kongsberg ymtet frampå om leiebil i Kongsberg av typen Peugeut 104. Det ble tur på lasteplanet til Drammen, maxitaxi derifra til Oslo med hele feriereisegodset og noe å snakke om siden... Ikke helt uventet nektet Møller å ta det på garantien, det var jo gått nesten 6 måneder over garantitiden. Hadde jeg visst bedre hadde jeg tatt bilen rett til verksted når bilens turbo fusket. Men, siden det var mindre enn en måned siden siste service og jeg var på ferie utsatte jeg besøket... Det er nå gått 80'km og jeg begynner å lytte mer etter ulyder... lykke til! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knuhen Skrevet August 9, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 9, 2007 Joda, men følgende 2 ting er det som tar livet av kjeden: 1. Bunnpannen er skadet, ref det over og det kan Bragstad på Steinkjer bekrefte. 2. Oljetrykket synker på grunn av slitasje i toppen på vippearmer og vippebukker. Min forrige kjede holdt 600 mil ! Bragsta byttet da selfølgelig kjede, og kostet på nye deler i toppen. Kjedebytte koster her på Steinkjer ca 10.000,- mens utbytte av det i toppen koster ca 12.000,- Symtomer på kjedestrekk: Bil starter ikke like enkelt, slår liksom tilbake noen ganger og putrer i vei, men går ok når den starter. Bilen "vandrer" på turtall. Mål kjeden hver 1200 mil og unngå problemet. Havari koster ca 25000,- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matros72 Skrevet August 13, 2007 Rapporter Share Skrevet August 13, 2007 Gode biler dette Siter 96 Audi A6 2,6e Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knuhen Skrevet August 15, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 15, 2007 Har alltid kjørt Volvo, men valgte denne for noen år (om den går så lenge da):violin: Joda bilene er ok, så lenge man passer på dette j. kjede. Kjekk bil med gode kjøreegenskaper, god plass, kan trekke vogn på 1600 kg, går på 0,7 (diesel) Kunne faktisk tenkt meg en 2000 eller nyere, men det blir kanskje V70 neste gang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sharpshoot Skrevet August 19, 2007 Rapporter Share Skrevet August 19, 2007 Skal selv skifte Vipparmer/bukker og støtstenger på min Voyager nå. På Cylmo i Trondheim tar dem ca 5800 kr inkl mva for delene. Det er 3000 billigere en hos merkeverksted. John-A Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knuhen Skrevet November 20, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 20, 2007 I Sverige koster det i Norsk 6.200,- og bytte reg kjede. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sharpshoot Skrevet November 21, 2007 Rapporter Share Skrevet November 21, 2007 Hva blir skiftet da? Kun kjede eller full pakke med strammer, kjedehjul, glideskinne? John-A Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ian928 Skrevet November 23, 2007 Rapporter Share Skrevet November 23, 2007 Hmmm... blir litt skeptisk når jeg leser dette! Jeg har jo byttet til dobbelt kjede, men jeg har satt på en manuell oljetrykksmåler og måler skremmende lavt oljetrykk. Ligger vel på 1,4bar under kjøring og ned mot 0,5bar på tomgang... Vi hadde ennå dårligere oljetrykk opprinnelig, men vi startet bilen med toppdekselet av og fant en vippe som var skikkelig slitt og lakk olje fra akslingen. Vi skiftet vippen med en annen brukt vi hadde liggende og oljetrykket økte en del. Har pusset inn støtstengene i vippene, men her lekker det mye olje fortsatt. Merker nå når det blir kaldere at motoren går ujevnt når jeg starter. Er det doble kjedet i ferd med å bli strekt også? Hva er sammenhengen mellom at kjedet blir strekt og lavt oljetrykk? Har ikke lyst til å bytte vipper uten grunn, men har selvsagt ennå mindre lyst til å oppleve registerkjederas igjen... Siter Ian 1998 Range Rover 4,6HSE, 1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S 1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt 1956 Land Rover 86" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knuhen Skrevet November 23, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 23, 2007 Ja tyder på at regkjedet holder på å bli strekt. Dra straks til verksted å få målt kjeden. Har ikke fått svar fra Sverige enda på om alt inngår i bytte, men deleprisen sansynligjør dette. Ja oljetrykket er svært avhengig av vippebukker o.l Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sharpshoot Skrevet November 23, 2007 Rapporter Share Skrevet November 23, 2007 Har skrevet litt om mine erfaringer med å skifte vipper og støtstenger på Chrysler'n vi hadde. Fra å ligge på drygt 1 bar så kom æ opp på 2,8-2,9 bar (står vel også i en tidligere tråd) Som knuhen skriver så er trykket svert avhengig av støtstengene og bukkene. Snakket selv med flere som ikke hadde den helt store trua på at trykket skulle bli så mye høyere etter bytte men ble gledelig overrasket selv ja. for støtstengene var SLITT, så ingen tvil om at mye oljetrykk forsvant der ja. ian928, skift vippbukkene og støtstengene. ring Cylmo i Trondheim og spør om pris, mye billigere enn å kjøpe på merkeverksted. Tipper du får samme resultat som på min motor når du skifte dem John-A Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.