Jump to content
Bilforumet.no
Sign in to follow this  
bigswede

Lastebil, Snakk & Bilder A/s

Rate this topic

Recommended Posts

På denne tråden blir det lastebil krangling, snakk om kva me synst om lysbøylar og kufangerar samt styling og lakk.. Fyr laust.

 

Eg startr med å skryte av DAF :) HEH

 

dsc00247eu7.th.jpg

 

Her for ikkje lenge sidan på Finnsnes, min gode gamle 95..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Her er det mange fine bilder av svære lastebilar eller trekkbilar. Nicolas Tractomas TR 10x10 har ei eigen vekt på 40 tonn. Motoren er ein Cat 3412 E DITTA, V12, 671kW/900hk. Litt meir info:

http://www.press-n-relations.com/news/news-detail/artikel/tractomas-tr-10x10-d100-the-worlds-biggest-tractor//archiv/2005//cat/3/back/16/liste/2/?L=1&cHash=e5ba9143c9

Og så litt bilder.

http://www.nicolas.fr/en/products/road-transport/tractomas/further-information.html

Litt meir bilder og info om Nicolas og andre store trekkdyr.

http://www.hankstruckpictures.com/d_child_rotran.htm

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kva er normale service interval på nyare lastebilar? Mercedes kjem med ein nye R6 frå 10 til 16 liter, og den skal ha service interval på 150 000 km.

Her er artikkelen frå Norsk Transport. http://www.swiflet.com/pixh/nt/26/52/

 

Ganske vilt med det serviceintervallet ja! Hvordan får de olja til å holde så lenge? Nå er ikke jeg lastebilmann egentlig, men syns longlife-service på personbiler er ganske vilt i seg selv, og der er det bare 30 tusen km. Det blir nok annerledes når det er så store motorer, men skjønner fortsatt ikke hva de gjør for å sikre at oljekvaliteten opprettholdes over så lang tid? Filter og slikt må jo også holde...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Større mengde olje, bedre rensing, bedre utluftning, motor går mye(ikke start/stopp) og ikke minst press fra kundene om minst mulig verkstedtid.

Olja er nok ikke alltid helt bensinstasjonskvalitet heller.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mange gode bilder av Oshkosh lastebilar, brøytebilar og snogo snøfreser drevet av ein store Climax bensinmotor.

http://oldcarandtruckpictures.com/Oshkosh/

Oshokosh Snogo brøytebil. Den har ein to bensinmotorar. Ein til å kjøre med og ein til drive fresen. Den til å drive fresen er ein Climax R6I har ein borring på 6 inces og ein slaglengde på 7 inces. Den som står i Dirdal har to startmotorar og to tennpluggar per sylinder og to enkle forgassarar. Og ein fordelar og magnettenning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.