Gå til innhold

Moment på toppen. B230A

Ranger emnet

v740

Anbefalte innlegg

Jeg har å byttet topp-pakning å skal sette alt sammen i dag, men når du strammer boltene er det ikke noe som heter at du skal kjøre motoren varm før siste stramming??

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du original toppakning med strekkbolter, skal ikke det gjøres, da strekkboltene kun tåler en strekking.. Men om du har "skikkelige" bolter, er regelen at du skal stramme til alle bolter, starte motoren å la den gå seg opp til normal temp, løsne alle boltene igjen, for så å stramme opp på nytt.. Husk å tappe av frostvæska før du løser alle boltene, så ikke du får frostvæske i sylindrene og lignende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kommer ann på hvilke bolter du har.. hvis du har Allen bolter så skal du trekke til:

1) 60 Nm

2) 110 Nm

3) Kjør motor til 80 grader

4) vent i 30 min

5) løsn opp boltene 90 grader (motsatt rekkefølge av den du skrur igjen med)

6) 110 Nm

det her er da tatt direkte ifra papirene bare så det er sagt.. mye mulig at det finnes bedre metoder.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det helt vanlige bolter jeg har på min topp..

Har du kjøpt nye bolter da..?? Gamle strekkbolter har en lei tendens til å knekke når du minst ønsker det.. Min metode for stramming fikk jeg fra KRB, og det er jo folk som vet hva de driver med.. :) Er kun strekkbolter som opererer med grader i stedet for rene moment..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei har ikke det, volvo importøren mente at det var ikke vits å bytte dem da det bare er andre gang de blir strammet (første gang motoren er åpnet) så det skulle gå bra. Men hvis de går av blir det verre....

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider