v740 Skrevet November 15, 2006 Rapporter Share Skrevet November 15, 2006 Hei! Har skifta topp-pakning nå, men lurer på åssen moment det skal være på boltene til toppen... Kan noen si hvilken rekkefølge de skal strammes også? tusen takk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brukroa-trimning Skrevet November 15, 2006 Rapporter Share Skrevet November 15, 2006 har du 6-kant bolter? hvis du har det så trekk til: 1) 20 Nm 2) 60 Nm 3) 90 grader Rekkefølge: *7 *3 *1 *5 *9 <--mot front *8 *4 *2 *6 *10 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
v740 Skrevet November 15, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 15, 2006 takk! har 6kant bolter ja.. men fant du det i haynes boka? og hvor? :P finner det ikke jeg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
v740 Skrevet November 15, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 15, 2006 Fant det! toppen er montert =) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brukroa-trimning Skrevet November 15, 2006 Rapporter Share Skrevet November 15, 2006 jeg tok det ifra et program vi har på billinja på skolen.. ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Kenneth_ Skrevet November 15, 2006 Rapporter Share Skrevet November 15, 2006 Jeg bruker 30, 60 og 90Nm, men jeg bruker ikke strekkbolter da så.. Er vel forskjell på det så vidt jeg vet.. Og rekkefølgen på tiltrekking skal være i spiral, slik som dette: 8 - 4 - 1 - 5 - 9 --O--O--O--O-- 7 - 3 - 2 - 6 - 10 Siter http://www.team-finsås.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_240_turbo_ Skrevet November 16, 2006 Rapporter Share Skrevet November 16, 2006 Jeg har å byttet topp-pakning å skal sette alt sammen i dag, men når du strammer boltene er det ikke noe som heter at du skal kjøre motoren varm før siste stramming?? Siter -01 V40 1,8i -Bruksbilen- -86 245 -Prosjektbilen- -80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet- Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Kenneth_ Skrevet November 16, 2006 Rapporter Share Skrevet November 16, 2006 Har du original toppakning med strekkbolter, skal ikke det gjøres, da strekkboltene kun tåler en strekking.. Men om du har "skikkelige" bolter, er regelen at du skal stramme til alle bolter, starte motoren å la den gå seg opp til normal temp, løsne alle boltene igjen, for så å stramme opp på nytt.. Husk å tappe av frostvæska før du løser alle boltene, så ikke du får frostvæske i sylindrene og lignende.. Siter http://www.team-finsås.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brukroa-trimning Skrevet November 16, 2006 Rapporter Share Skrevet November 16, 2006 det kommer ann på hvilke bolter du har.. hvis du har Allen bolter så skal du trekke til: 1) 60 Nm 2) 110 Nm 3) Kjør motor til 80 grader 4) vent i 30 min 5) løsn opp boltene 90 grader (motsatt rekkefølge av den du skrur igjen med) 6) 110 Nm det her er da tatt direkte ifra papirene bare så det er sagt.. mye mulig at det finnes bedre metoder.. ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_240_turbo_ Skrevet November 16, 2006 Rapporter Share Skrevet November 16, 2006 Okei men jeg har bare de orginale boltene tror jeg, er det noen måte å se forskjell på dem? Siter -01 V40 1,8i -Bruksbilen- -86 245 -Prosjektbilen- -80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet- Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brukroa-trimning Skrevet November 16, 2006 Rapporter Share Skrevet November 16, 2006 6-kant har vanlig 6 kant hode, mens Allen boltene har umbrako.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_240_turbo_ Skrevet November 16, 2006 Rapporter Share Skrevet November 16, 2006 Da er det helt vanlige bolter jeg har på min topp.. Siter -01 V40 1,8i -Bruksbilen- -86 245 -Prosjektbilen- -80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet- Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Kenneth_ Skrevet November 16, 2006 Rapporter Share Skrevet November 16, 2006 Da er det helt vanlige bolter jeg har på min topp.. Har du kjøpt nye bolter da..?? Gamle strekkbolter har en lei tendens til å knekke når du minst ønsker det.. Min metode for stramming fikk jeg fra KRB, og det er jo folk som vet hva de driver med.. :) Er kun strekkbolter som opererer med grader i stedet for rene moment.. Siter http://www.team-finsås.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_240_turbo_ Skrevet November 16, 2006 Rapporter Share Skrevet November 16, 2006 Nei har ikke det, volvo importøren mente at det var ikke vits å bytte dem da det bare er andre gang de blir strammet (første gang motoren er åpnet) så det skulle gå bra. Men hvis de går av blir det verre.... Siter -01 V40 1,8i -Bruksbilen- -86 245 -Prosjektbilen- -80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet- Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brukroa-trimning Skrevet November 16, 2006 Rapporter Share Skrevet November 16, 2006 jeg var og ganske sikker på at de kunne benyttes flere ganger.. men ble litt usikker nå? er det noen sikker måte å skru på gamle bolter på da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg