Gå til innhold

Skal bygge nytt anlegg i bmw'en. Trenger hjelp!

Ranger emnet

Anderslien

Anbefalte innlegg

Jeg driver å skal bygge meg nytt anlegg i bilen. Ble ikke fornøyd med det gamle, og jeg syntes jeg fikk for lite bagasjeplass. Så jeg skal bygge om alt. Jeg skal også bytte elementer. Jeg har nå kjøpt inn en Pioneer TS-306c 12" subwoofer. Også har jeg en Pioneer GM-7100M monoblokk forsterker fra før av. Det er store muligheter for at jeg kjøper inn enda en sånn Pioneer subwoofer, så jeg skal lage til plass til den også. Jeg har tenkt å ha lukket kasse, ettersom det er mest plassbesparende og gir finest bass. Jeg tegnet kjapt noen tegninger på hvordan jeg skal ha det. Hvis noen har lyst, så hadde det vært fint hvis de hadde tegnet litt bedre enn det jeg har gjort (det ble veldig stygt, hehe. Har kun Paint).

Det jeg lurer litt på er hvordan jeg skal bygge basskassa, eller kassene. Jeg skal ha elementene litt vridd i hjørnet innerst i bagasjerommet på begge sider, og ha forsterkeren i midten mellom de (dette går akkurat), eller å ha den felt ned mellom de og ha plexi glass over. Jeg har et lite firkantete hull i gulvet som er disse målene: H: 5cm, B: 87cm, D: 30cm. Så jeg skal bygge kassa litt nedi det rommet der, så jeg bruker mest mulig av den lille plassen inni der. Også har jeg tatt vekk veggene innerst i bagasjerommet og skiposen, så da fikk jeg litt ekstra der. Der ser mål og alt på tegningen. Jeg lurer på om noen kan tegne på et program eller noe hvordan jeg skal bygge basskassa inni der?

Her er bildene:

Tegning1.jpg

Her er målene (jeg skal ikke bygge noe utenfor det "rommet" i gulvet der):

Tegning2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 161
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg driver å skal bygge meg nytt anlegg i bilen. Ble ikke fornøyd med det gamle, og jeg syntes jeg fikk for lite bagasjeplass. Så jeg skal bygge om alt. Jeg skal også bytte elementer. Jeg har nå kjøpt inn en Pioneer TS-306c 12" subwoofer. Også har jeg en Pioneer GM-7100M monoblokk forsterker fra før av. Det er store muligheter for at jeg kjøper inn enda en sånn Pioneer subwoofer, så jeg skal lage til plass til den også. Jeg har tenkt å ha lukket kasse, ettersom det er mest plassbesparende og gir finest bass. Jeg tegnet kjapt noen tegninger på hvordan jeg skal ha det. Hvis noen har lyst, så hadde det vært fint hvis de hadde tegnet litt bedre enn det jeg har gjort (det ble veldig stygt, hehe. Har kun Paint).

Det jeg lurer litt på er hvordan jeg skal bygge basskassa, eller kassene. Jeg skal ha elementene litt vridd i hjørnet innerst i bagasjerommet på begge sider, og ha forsterkeren i midten mellom de (dette går akkurat), eller å ha den felt ned mellom de og ha plexi glass over. Jeg har et lite firkantete hull i gulvet som er disse målene: H: 5cm, B: 87cm, D: 30cm. Så jeg skal bygge kassa litt nedi det rommet der, så jeg bruker mest mulig av den lille plassen inni der. Også har jeg tatt vekk veggene innerst i bagasjerommet og skiposen, så da fikk jeg litt ekstra der. Der ser mål og alt på tegningen. Jeg lurer på om noen kan tegne på et program eller noe hvordan jeg skal bygge basskassa inni der?

Her er bildene:

Tegning1.jpg

Her er målene (jeg skal ikke bygge noe utenfor det "rommet" i gulvet der):

Tegning2.jpg

Sånn til opplysning om ikke du vet det fra før av så tror jeg basserene dine spiller best i 49,5 liters kasser når det er snakk om lukka kasse, tror nemlig TS-306c 12" og TS-306DVC 12" er like på det punktet, bare sånn at det blir tatt med i betraktningen når du skal sette opp måla på kassa.

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn til opplysning om ikke du vet det fra før av så tror jeg basserene dine spiller best i 49,5 liters kasser når det er snakk om lukka kasse, tror nemlig TS-306c 12" og TS-306DVC 12" er like på det punktet, bare sånn at det blir tatt med i betraktningen når du skal sette opp måla på kassa.

Ifølge Pioneer.no, så kan du ha kasse som er på 24l-49l. Også han jeg kjøpte den pioneer subwooferen fra, sa at Pioneer annbefalte 30L kasse til en sånn subwoofer. Jeg skal dele av hver kasse, så jeg skal lage hver kasse på ca. 30L tenker jeg. Er ikke det passe da? Blir jo seendes ut som om jeg har bygd ei veldig stor kasse, ettersom jeg skal ha forsterkeren mellom kassene, så det ser ut som alt er satt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Pioneer.no, så kan du ha kasse som er på 24l-49l. Også han jeg kjøpte den pioneer subwooferen fra, sa at Pioneer annbefalte 30L kasse til en sånn subwoofer. Jeg skal dele av hver kasse, så jeg skal lage hver kasse på ca. 30L tenker jeg. Er ikke det passe da? Blir jo seendes ut som om jeg har bygd ei veldig stor kasse, ettersom jeg skal ha forsterkeren mellom kassene, så det ser ut som alt er satt sammen.

Sorry, bomma litt der, er 35,4 liter (1,25 cu.ft) som er anbefalt Volum på en lukka kasse til TS-W306DVC. Du kan se kurver osv. på baksiden av eska til elementene.

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, bomma litt der, er 35,4 liter (1,25 cu.ft) som er anbefalt Volum på en lukka kasse til TS-W306DVC. Du kan se kurver osv. på baksiden av eska til elementene.

Ja, det kan hende. Skal prøve å få det så nærme det som mulig. Men noen som kan lage basskasser og sånt til meg i sånn program? Jeg har prøvd med BoxBuilder, men der får jeg kun laget vinkel på basskassa bak. Men jeg skal ha vinkel foran og bak. Noen som vet om noen bedre og like enkle program?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg målt ordentlig og laget en papp mal. Lagde den veldig fort, så den ble jo ikke noe fin, men jeg ser hvertfall sånn ca. hvordan jeg skal ha kassa. Jeg har laget den sånn passe ordentlig på den ene siden (malen altså), også åpen på den andre siden så der ser hvordan det er der. Noen som kan lage denne i et sånn basskasse bygge program for meg hvis de får målene? Eller noen som kan si hvor jeg finner disse basskasse bygge programmene?

Jeg tror jeg kommer til å bygge ned forsterkeren med plexi glass over, men må jeg gjøre så den får luft da? Hva må gjøres?

Her er bildet:

Tegning1-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg målt ordentlig og laget en papp mal. Lagde den veldig fort, så den ble jo ikke noe fin, men jeg ser hvertfall sånn ca. hvordan jeg skal ha kassa. Jeg har laget den sånn passe ordentlig på den ene siden (malen altså), også åpen på den andre siden så der ser hvordan det er der. Noen som kan lage denne i et sånn basskasse bygge program for meg hvis de får målene? Eller noen som kan si hvor jeg finner disse basskasse bygge programmene?

Jeg tror jeg kommer til å bygge ned forsterkeren med plexi glass over, men må jeg gjøre så den får luft da? Hva må gjøres?

Her er bildet:

Tegning1-1.jpg

Se der ja, basskassa ferdig allerede?.. hehe. :lol: har samma bilen, og skal bygge inn med samma 2'12 pioneer.. ;) keep it up pal!. .

89 Bmw E34 M50 /// Silverdustmetallic

Vw Passat Highline 1,9TDI

x 94 Bmw E34 525TDS

x 02 Audi A6 1,8T St.

x 89 Bmw E34 520i M20/B20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anderslien: Kunne du eller noen andre med bmw 5-serie E34 gjort meg en tjeneste? Kunne du målt opp bagasjen for meg? :)

Har ikke skaffet meg BMW ennå, men ser litt på stereo og skulle gjerne hatt bagasjemåla slik at jeg kan finne ut hvor stor kasse jeg kan ha. ;)

Ja, jeg kan gjøre det. Vil du ha mål av hele bagasjerommet da altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp :smilbmw:

Og hvor bred bagasjerommet på den smale delen, hvor dyp denne delen er, og det samme på den bredere delen nærmere baken. Pluss høyden. :hondakick

Du ser jo målene på den smale delen litt lenger oppe i posten her på bildene da. Der står målene på den delen som er mot baksetene der. Kan måle den store delen senere når jeg kommer hjem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er målene på resten av delen av bagasjerommet: D: 70cm, B: 130cm, H: 44cm. Husk at du må plusse sammen med de andre målene jeg har lenger oppi posten her for å få mål av hele bagasjerommet.

Har et spørsmål til folk... Klarer min Pioneer GM-7100M monoblokk forsterker å drive Pioneer TS_W306c? Ikke minst, drive to slike (vet ikke om jeg skal ha en eller to enda)? Den er på 250w RMS i 4ohm og 360w RMS i 2ohm (blir 2ohm jeg bruker hvis jeg har to elementer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir veldig svak med 180W rms på et elemnt når det tåler 1000W rms...

Men det er 89 dfb følsomhet, så kanskje det går bra. Men ville annbefalt at du bruker noen kr på ny forsterker.

f.eks: http://www.megabillig.no/index.php?page=produkt&cat1=1&cat2=14&id=1691

2000W rms til 5120 kr ink frakt.

Den forsterkeren skal jeg selv kjøpe om noen måneder, veldig kraftig fra et bra merke og til en ok pris. :)

Takker for måla! :D

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir veldig svak med 180W rms på et elemnt når det tåler 1000W rms...

Men det er 89 dfb følsomhet, så kanskje det går bra. Men ville annbefalt at du bruker noen kr på ny forsterker.

f.eks: http://www.megabillig.no/index.php?page=produkt&cat1=1&cat2=14&id=1691

2000W rms til 5120 kr ink frakt.

Den forsterkeren skal jeg selv kjøpe om noen måneder, veldig kraftig fra et bra merke og til en ok pris. :)

Takker for måla! :D

Tror du tenker på den Pioneer subwooferen som er enda større. TS-W3006c eller noe sånt. Min er på 1000w maks og 400w RMS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider