lulle Skrevet November 12, 2006 Rapporter Share Skrevet November 12, 2006 Er det mye jobb å skifte bakhjullagrene "på stikkakslingen" til en pontiac t/a 80? har hørt at de kan sitte en del, hva må til hvis de sitter gått fast? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet November 13, 2006 Rapporter Share Skrevet November 13, 2006 Skal du bytte de, kan du med forsiktighet skjære de av med vinkelsliper.... pang med meisel og de detter av.... På igjen er det lurt å hive de i fryseboksen over natta og så lonke lagrene til 80-100 grader.... Inn ipressa og shvop, så er det på! :D Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
umek Skrevet November 13, 2006 Rapporter Share Skrevet November 13, 2006 Sitter ikke di igjen inne i husa når du drar ut stikk akslingene da? Mulig jeg tenker på en annen GM 10bolter. Siter - Pontiac Firebird Formula 400 1973 - 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22" http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049 - 2000 Peugeot 406 stv (konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chevy8 Skrevet November 13, 2006 Rapporter Share Skrevet November 13, 2006 noen som har bilde av et hjullager på en chevy bakaksling? hadde vert greit å se hvordan det ser ut der:D er jo rimelig ny i faget så håper dere ikke har noe i mot mine kanskje litt rare spørsmål??:) mvh chevy8 Siter min prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/prosjektforum/204371-chevy8-camaro-nova-prosjekt.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Camarogeddon Skrevet November 13, 2006 Rapporter Share Skrevet November 13, 2006 Hvis du har hjullager som sitter montert på stikkakslene så er det normalt en borg warner aksling, også kjent som 9-bolt aksling... 10-bolten har jo vanligvis lagrene presset inn i akslingshuset i stedenfor. To temmelig forskjellige konstruksjoner.. 10-bolteren er glad i c-clips mens borg warneren har festet ute ved hjulet. (det er sikkert andre kreative kombinasjoner også, men) Har selv lite erfaring med 9-bolteren (har en i camaroen, men har ikke startet å grave den i biter ennå.) 10-bolt har man lekt med, og ja, de lagrene kan være et skikkelig sant helvete å få ut, spesielt siden de fleste avdragere naturlig nok spenner fra i senter, og der har du jo akkurat fjernet stikkakselen.. Løsningen her er oftest isspray i plagsomme mengder. funker, men som sagt, ikke lett. Ta en titt under bilen, tell bolter, eventuelt, identifiser akselen på skikkelig vis og forsk litt, slik at noen med erfaring fra akkurat DEN akselen kan svare... GM har hatt endel forskjellig etterhvert, også på samme bil :) -Camarogeddon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lulle Skrevet November 14, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 14, 2006 Hvis du har hjullager som sitter montert på stikkakslene så er det normalt en borg warner aksling, også kjent som 9-bolt aksling... 10-bolten har jo vanligvis lagrene presset inn i akslingshuset i stedenfor. To temmelig forskjellige konstruksjoner.. 10-bolteren er glad i c-clips mens borg warneren har festet ute ved hjulet. (det er sikkert andre kreative kombinasjoner også, men) Har selv lite erfaring med 9-bolteren (har en i camaroen, men har ikke startet å grave den i biter ennå.) 10-bolt har man lekt med, og ja, de lagrene kan være et skikkelig sant helvete å få ut, spesielt siden de fleste avdragere naturlig nok spenner fra i senter, og der har du jo akkurat fjernet stikkakselen.. Løsningen her er oftest isspray i plagsomme mengder. funker, men som sagt, ikke lett. Ta en titt under bilen, tell bolter, eventuelt, identifiser akselen på skikkelig vis og forsk litt, slik at noen med erfaring fra akkurat DEN akselen kan svare... GM har hatt endel forskjellig etterhvert, også på samme bil :) -Camarogeddon det er 10 bolt , sitter lagret i hylsen er det bare å bruke ett slaghjern for å slå lagret ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Camarogeddon Skrevet November 14, 2006 Rapporter Share Skrevet November 14, 2006 Antar her at du tenker på en sleidhammer, joa, du kan bruke det, men jeg hadde problemer med at lageret ble slått i biter før det slapp, slik at selve banen ble sittendes igjen i hylsa.. noe som gjorde operasjonen litt mere klønete. Men godt mulig det bare var jeg som har hatt en dårlig dag :) -Camarogeddon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
umek Skrevet November 14, 2006 Rapporter Share Skrevet November 14, 2006 Ta en lang aksling og stapp inn fra andre siden av akslingen og slå det ut, slå litt oppe og nede og på begge sidene slik at ikke slår det ut skeivt å skader lagerbanen. Eller du kan lage en avtrekker til en sleidehammer som spenner innveding på to steder samtidigt, slik som jeg gjorde. Siter - Pontiac Firebird Formula 400 1973 - 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22" http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049 - 2000 Peugeot 406 stv (konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
umek Skrevet November 14, 2006 Rapporter Share Skrevet November 14, 2006 Eller varme aksel huset med en skjærebrenner og lageret burde komme ut som ingenting. Siter - Pontiac Firebird Formula 400 1973 - 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22" http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049 - 2000 Peugeot 406 stv (konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lulle Skrevet November 15, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 15, 2006 Ta en lang aksling og stapp inn fra andre siden av akslingen og slå det ut, slå litt oppe og nede og på begge sidene slik at ikke slår det ut skeivt å skader lagerbanen. Eller du kan lage en avtrekker til en sleidehammer som spenner innveding på to steder samtidigt, slik som jeg gjorde. jo det var sleidehammer jeg mente, men hva mente du med at man kunne stikke en lang aksling fra andre siden? da må men man jo tømme hele diffen førr å få det til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
umek Skrevet November 15, 2006 Rapporter Share Skrevet November 15, 2006 Ahhhh, pokker jeg tenkte at det var en du skulle overhale, men kom på nå at du kun skulle skifte lager, sorry. Varm opp skiten, kun fra utsiden og så lite som mulig på selve lageret. Det trekke verktøyet jeg laga når jeg skifta på Cutlas`en skulle du hatt, tok 2 stk flattjern av type KRAFTIG (ca 30x10mm) og bøyde endene på disse 90grader, la så flattjerna inntil hverandre med et 5mm flattjern i mellom så de så ut som en T, borra 2 hull i den nedre delen av T`engjennom alla flattjerna og satte M10 skruer gjennom og skrudde til. Tok så å slipa øvre delen at T`en slik at når du så T`en ovenfor så det slik ut: (II) , akuratt slik at jeg kunne putte de inni lageret så tok jeg å shimsa ut flattjerna med stoppskiverså mangen jeg bare fikk plass til imellom flattjerna, og laga en sleide hammer mekanisme av det 5mm tykke flattjernet jeg hadde i midten av de 2 flattjerna jeg slipa til. Ja forstod du det jeg skrev der er du god ;-) Funka ihvertfall gull........ Siter - Pontiac Firebird Formula 400 1973 - 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22" http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049 - 2000 Peugeot 406 stv (konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lulle Skrevet November 15, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 15, 2006 Ahhhh, pokker jeg tenkte at det var en du skulle overhale, men kom på nå at du kun skulle skifte lager, sorry. Varm opp skiten, kun fra utsiden og så lite som mulig på selve lageret. Det trekke verktøyet jeg laga når jeg skifta på Cutlas`en skulle du hatt, tok 2 stk flattjern av type KRAFTIG (ca 30x10mm) og bøyde endene på disse 90grader, la så flattjerna inntil hverandre med et 5mm flattjern i mellom så de så ut som en T, borra 2 hull i den nedre delen av T`engjennom alla flattjerna og satte M10 skruer gjennom og skrudde til. Tok så å slipa øvre delen at T`en slik at når du så T`en ovenfor så det slik ut: (II) , akuratt slik at jeg kunne putte de inni lageret så tok jeg å shimsa ut flattjerna med stoppskiverså mangen jeg bare fikk plass til imellom flattjerna, og laga en sleide hammer mekanisme av det 5mm tykke flattjernet jeg hadde i midten av de 2 flattjerna jeg slipa til. Ja forstod du det jeg skrev der er du god ;-) Funka ihvertfall gull........ ååjada skjønte d, blir det problem har æ fremmedordbok.. ha ha Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg