Gå til innhold

Skifting av hjullager

Ranger emnet


lulle

Anbefalte innlegg

Hvis du har hjullager som sitter montert på stikkakslene så er det normalt en borg warner aksling, også kjent som 9-bolt aksling... 10-bolten har jo vanligvis lagrene presset inn i akslingshuset i stedenfor. To temmelig forskjellige konstruksjoner.. 10-bolteren er glad i c-clips mens borg warneren har festet ute ved hjulet. (det er sikkert andre kreative kombinasjoner også, men)

 

Har selv lite erfaring med 9-bolteren (har en i camaroen, men har ikke startet å grave den i biter ennå.) 10-bolt har man lekt med, og ja, de lagrene kan være et skikkelig sant helvete å få ut, spesielt siden de fleste avdragere naturlig nok spenner fra i senter, og der har du jo akkurat fjernet stikkakselen.. Løsningen her er oftest isspray i plagsomme mengder. funker, men som sagt, ikke lett.

 

Ta en titt under bilen, tell bolter, eventuelt, identifiser akselen på skikkelig vis og forsk litt, slik at noen med erfaring fra akkurat DEN akselen kan svare... GM har hatt endel forskjellig etterhvert, også på samme bil :)

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har hjullager som sitter montert på stikkakslene så er det normalt en borg warner aksling, også kjent som 9-bolt aksling... 10-bolten har jo vanligvis lagrene presset inn i akslingshuset i stedenfor. To temmelig forskjellige konstruksjoner.. 10-bolteren er glad i c-clips mens borg warneren har festet ute ved hjulet. (det er sikkert andre kreative kombinasjoner også, men)

 

Har selv lite erfaring med 9-bolteren (har en i camaroen, men har ikke startet å grave den i biter ennå.) 10-bolt har man lekt med, og ja, de lagrene kan være et skikkelig sant helvete å få ut, spesielt siden de fleste avdragere naturlig nok spenner fra i senter, og der har du jo akkurat fjernet stikkakselen.. Løsningen her er oftest isspray i plagsomme mengder. funker, men som sagt, ikke lett.

 

Ta en titt under bilen, tell bolter, eventuelt, identifiser akselen på skikkelig vis og forsk litt, slik at noen med erfaring fra akkurat DEN akselen kan svare... GM har hatt endel forskjellig etterhvert, også på samme bil :)

 

-Camarogeddon

 

det er 10 bolt , sitter lagret i hylsen er det bare å bruke ett slaghjern for å slå lagret ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en lang aksling og stapp inn fra andre siden av akslingen og slå det ut, slå litt oppe og nede og på begge sidene slik at ikke slår det ut skeivt å skader lagerbanen.

 

Eller du kan lage en avtrekker til en sleidehammer som spenner innveding på to steder samtidigt, slik som jeg gjorde.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en lang aksling og stapp inn fra andre siden av akslingen og slå det ut, slå litt oppe og nede og på begge sidene slik at ikke slår det ut skeivt å skader lagerbanen.

 

Eller du kan lage en avtrekker til en sleidehammer som spenner innveding på to steder samtidigt, slik som jeg gjorde.

 

jo det var sleidehammer jeg mente, men hva mente du med at man kunne stikke en lang aksling fra andre siden? da må men man jo tømme hele diffen førr å få det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhhh, pokker jeg tenkte at det var en du skulle overhale, men kom på nå at du kun skulle skifte lager, sorry.

 

Varm opp skiten, kun fra utsiden og så lite som mulig på selve lageret.

 

Det trekke verktøyet jeg laga når jeg skifta på Cutlas`en skulle du hatt, tok 2 stk flattjern av type KRAFTIG (ca 30x10mm) og bøyde endene på disse 90grader, la så flattjerna inntil hverandre med et 5mm flattjern i mellom så de så ut som en T, borra 2 hull i den nedre delen av T`engjennom alla flattjerna og satte M10 skruer gjennom og skrudde til. Tok så å slipa øvre delen at T`en slik at når du så T`en ovenfor så det slik ut: (II) , akuratt slik at jeg kunne putte de inni lageret så tok jeg å shimsa ut flattjerna med stoppskiverså mangen jeg bare fikk plass til imellom flattjerna, og laga en sleide hammer mekanisme av det 5mm tykke flattjernet jeg hadde i midten av de 2 flattjerna jeg slipa til.

 

Ja forstod du det jeg skrev der er du god ;-)

 

Funka ihvertfall gull........

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhhh, pokker jeg tenkte at det var en du skulle overhale, men kom på nå at du kun skulle skifte lager, sorry.

 

Varm opp skiten, kun fra utsiden og så lite som mulig på selve lageret.

 

Det trekke verktøyet jeg laga når jeg skifta på Cutlas`en skulle du hatt, tok 2 stk flattjern av type KRAFTIG (ca 30x10mm) og bøyde endene på disse 90grader, la så flattjerna inntil hverandre med et 5mm flattjern i mellom så de så ut som en T, borra 2 hull i den nedre delen av T`engjennom alla flattjerna og satte M10 skruer gjennom og skrudde til. Tok så å slipa øvre delen at T`en slik at når du så T`en ovenfor så det slik ut: (II) , akuratt slik at jeg kunne putte de inni lageret så tok jeg å shimsa ut flattjerna med stoppskiverså mangen jeg bare fikk plass til imellom flattjerna, og laga en sleide hammer mekanisme av det 5mm tykke flattjernet jeg hadde i midten av de 2 flattjerna jeg slipa til.

 

Ja forstod du det jeg skrev der er du god ;-)

 

Funka ihvertfall gull........

ååjada skjønte d, blir det problem har æ fremmedordbok.. ha ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår