Gå til innhold

Oppkjøring

Ranger emnet


TurboTony

Anbefalte innlegg

Så lenge du har b sertifikat, så kan du ta C..

 

Du kan kjøre før du er 20 (20 er alderen, ikke 21), men ikke under kjøre og hviletid.. Evnt hvis du søker så kan du få tillatelse...

 

 

Ergo, en på 18 som har tatt seg c lappen, kan bruke den privat evnt på kjøring som ikke er underlagt kjøre og hviletid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

gratulerer da turbotony =)

 

Stealth: begynnte i løyvepliktig transport som 18åring jeg, men det fikk jeg igjennom at jeg gikk vk1 Transportfag. Men har hørt om at du kan ta lappen før nå, men at du ikke kan kjøre i det hele tatt før du er 21... mye regler. for egentlig heter det seg at du ikke har lov til å ta oppkjøringa før du er gammel nok...

 

hehe takker!!! har lappen nå jeg har akkurat fylt 19, men de på biltilsyne sa jeg kunne kjøre nå vis jeg ville, en i klassen driver å kjører får faren sin i dag, :)

-- Har 242 med V8-- Prosjekt

-- volvo 242L --

--X volvo 240 Turbo--

--X volvo 142--

*Member of Volvo Skrensar Lag*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man går VK1 Transportfag --> VK2 Yrkessjåfør så får man spesiell tillatelse (i form bl. a. et bevis vi må ha med oss) til å kjøre transport med kjøre og hviletid, og "alt annet", altså samme rettighetene som andre med med lastebillappen, pga den kompetansen man får på disse kursene. Eneste som er viktig er at vi må ha med beviset på at vi har gått på kurset. Fikk småstreng beskjed av sensor om at jeg ikke fikk lov å kjøre nyttetransport før jeg hadde fått tak i beviset (som tar ca en uke å få).. :)

 

Btw klarte også oppkjøringa på fredag, gikk som kukk i fitte :) (Vi går i samma klasse)

 

 

 

 

 

 

Eastbound and Down!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FETT! :D da får jeg kjørt bussen :D hvem må man søke dispensasjon til? er det bare å kontakte en kjøreskole så ordner de det? hvor mye koster det for c lappen ca?

1976 Scania 80 Super Partybuss * 1976 244 GL * 1978 242 L * 1989 240 Gl * 1991 245 GL * 1994 Nissan Skyline R33 GTS-T * 1997 Volvo 940 LT * 1998 Ford E-350 Econoline Powerstroke *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går bussen på C da? Og ikke D mener jeg........

 

Vet desverre ikke, men kjøreskolen kan nok nevne det videre for deg..

 

Du bør sjekke med steder utenfor oslo ihvertfall... Tips, Tangen i Mysen, utrolig greie folk. Og billigere enn i oslo (bedre steder å ha oppkjøring og)

 

 

edit:

 

Tok lappen selv når jeg var 19, men skaffet meg først jobb som sjafør når jeg var 20.. (måtte gjøre meg ferdig med militæret og hadde en annen jobb først)... Så derfor vet jeg ikke mer ang dispensasjon.. Men en på jobben hadde det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går bussen på C da? Og ikke D mener jeg........

 

Vet desverre ikke, men kjøreskolen kan nok nevne det videre for deg..

 

Du bør sjekke med steder utenfor oslo ihvertfall... Tips, Tangen i Mysen, utrolig greie folk. Og billigere enn i oslo (bedre steder å ha oppkjøring og)

 

 

edit:

 

Tok lappen selv når jeg var 19, men skaffet meg først jobb som sjafør når jeg var 20.. (måtte gjøre meg ferdig med militæret og hadde en annen jobb først)... Så derfor vet jeg ikke mer ang dispensasjon.. Men en på jobben hadde det...

 

oki.. bussen går på c siden det er partybuss med bare 5 seter :D så den går etter vekta..hva heter den kjøreskolen i tangen da? bare tangen kjøreskole el?

1976 Scania 80 Super Partybuss * 1976 244 GL * 1978 242 L * 1989 240 Gl * 1991 245 GL * 1994 Nissan Skyline R33 GTS-T * 1997 Volvo 940 LT * 1998 Ford E-350 Econoline Powerstroke *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki.. bussen går på c siden det er partybuss med bare 5 seter :D så den går etter vekta..hva heter den kjøreskolen i tangen da? bare tangen kjøreskole el?

 

er du sikker på dette?

 

du må jo ha på buss uansett etter slik eg har hørt,

 

men det er jo så att og fram, alt etter ken du spørjer det,

 

ville no ha hørt på en trafikk stasjon

 

oxo til det med aldersgrenser om du går vk2 transport får du kjøre når du er 18-19 år men det gjør du ikkje når du tar den privat, da må en vere fylt 21 ved oppkjøring på BT

 

er slik eg har hørt det,

1981 240TIC Prosjekt

1998 Mitsubishi Galant GLX STV Bruksbil (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende den er registrert som campingbuss... Og noen av de går faktisk under C.

 

 

Aremme: BULLSHITT! Dvs, du kan kjøre når du er 18 ved hjelp av yrkesskolen (transport). Du kan også kjøre i transport når du er 18 HVIS du får dispensasjon..

 

 

Og du, tror du ikke at jeg vet hvor gammel jeg var når jeg tok C lappen?

 

jeg er født 09 12 84.. Tok lappen 22 04 04.. Så det så.. Kan ta lappen fra man er 18 år, men du må ha tatt B sertifikatet først..

 

 

Aremme, ring å sjekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende den er registrert som campingbuss... Og noen av de går faktisk under C.

 

 

Aremme: BULLSHITT! Dvs, du kan kjøre når du er 18 ved hjelp av yrkesskolen (transport). Du kan også kjøre i transport når du er 18 HVIS du får dispensasjon..

 

 

Og du, tror du ikke at jeg vet hvor gammel jeg var når jeg tok C lappen?

 

jeg er født 09 12 84.. Tok lappen 22 04 04.. Så det så.. Kan ta lappen fra man er 18 år, men du må ha tatt B sertifikatet først..

 

 

Aremme, ring å sjekk

 

Slack`n litt a. Han sier jo bare at det er slikt han har hørt det, ikke at det er SÅNN og SÅNN med pekefinger. Du "skriker" jo til han som om du var 14 og hørte på Eminem.

 

Jeg går for øyeblikket VK2 Yrkessjåfør, og har lært at dispensasjon til å kjøre lastebil før fylte 21 år hvis ikke gjennomført transportutdanning kun utgis ved spesielle omstendigheter. Kan tenke meg f.eks hvis man har en traktor på en gård registrert som lastebil/vogntog og må bruke denne for å holde drift (bare datt ut av meg). Anyway, dette har også med EU å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager :p Er bare lei av å si det samme om og om igjen :p.. Sorry mate ;)

 

Hmm.. Veldig rart det der Magnalf, jeg startet med transport i alder av 20.... Null dispensasjon, og ingen som har reagert i kontroller etc... Men men..

 

Siden du går utdannelsen nå, så får jeg vel stole på deg..

 

Jeg er ikke noe geni på dette jeg heller, men vet at tidligere har det gått ann at sålenge man har hatt spesielle kurs (som sikkert du fikk når du tok lappen) så kunne man begynne å kjøre slik som du gjorde. Det er de samme kursene som yrkessjåfører som har vært lenge i bransjen, tok for å få fagbrev som Yrkessjåfør da dette ble et eget fag/kurs.

 

Sånn jeg har forstått i timen er ikke dette mulig lenger, men jeg kan jo ha misforstått. En ting jeg er sikker på ihvertfall er at om det ikke allerede har blitt slik, så blir det sånn veldig snart, da EU kommer til å stille krav til fagbrev (mulig de allerede har gjort det?)

 

Hehe, er for trøtt for å tenke klart nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår