Gå til innhold

Hvordan bruke winisd?

Ranger emnet


mexxor

Anbefalte innlegg

bump.. Har lest hele guiden og fulgt den til punkt og prikke. enda mye jeg ikke skjønner,

 

Hva er det du lurer på da?

Litt enklere å hjelpe hvis du sier noe konkret...

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal legge opp noen grafer i helga, slik at dere ser hvordan det ser ut. Har jo ikke anelse om hvordan grafen skal være ! hehe

 

Må innrømme at jeg på en måte liker BassBox Pro bedre, men WinISD funker det også.

Man må bare vite hvordan det "tenker"...

Før det er noe særlig vits i å simulere bør du enten måle eller vite sånn noenlunde hvordan bilen din forsterker bassen.

Da kan du i WinISD i hvert fall tenke deg hvordan kurven vil bli til slutt, mens i BassBox kan du legge inn forsterkningskurven.

Jeg har ca. 12-20 dB gain fra 25-60 Hz, så det betyr ganske mye.

 

Hvordan grafen skal være er også opp til deg og hvordan du liker det.

Hvis målet er SQ, så bør jo sluttresultatet være så flatt som mulig så langt ned som mulig.

En bra graf for meg i WinISD uten noen form for filter vil ha en dip rundt 50 Hz og øke bra ned mot 30 og 25 Hz. Altså 25 Hz må være 10 dB høyere enn 50 Hz for at det skal bli likt i bilen.

Men så må det jo sies at jeg aldri har hørt noen som har klart å spille flatt ned til 25 Hz i bil...

 

Håper dette hjalp litt :)

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lowpass kan du bare drite i å legge inn egentlig.

En av grunnene til at det så ekstra rart ut kanskje...

Men her vil du jo få en enorm peak rundt 40-50 Hz, og ellers lite dypbass.

Kanskje det er slik du vil ha det, men dette er ingen SQ løsning.

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen winisd guruer her :)?

 

Mitt råd er at du forteller hva du er ute etter også får du noen (fortrinnsvis de du kjøpte elementene fra) til å beregne kasse for deg.

Slike programmer er ikke for alle og enhver.

Det er ikke bare å taste inn parametrene også kommer svaret.

 

Hvis du absolutt vil lære deg å bruke programmet generelt, vil jeg råde deg til å lese litt grunnteori om høyttalere.

Les deg trygg på hva parametrene står for og hvorfor de er som de er.

Lær deg grunnprinsippene rundt de mest vanlige kassene og hva som skjer når du endrer noen av parametrene.

 

Det ber ikke meningen å ta fra deg gleden ved et sånt verktøy, men det er verdiløst uten grunnkompetanse.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår