Gå til innhold

88 Colt prosjekt - pioneer, audison, focal, phoenix gold

Ranger emnet


The Mazta'

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg kunne legge ut litt av planene mine for å få litt go'lyd i bruksbilen, en fasjonabel 88mod Mitsubishi Colt som jeg fikk av min søster da hun kjøpte seg ny bil for litt siden. Har kjørt rundt i et par mnd nå med en biltema cd-spiller og originalhøyttalere i dashen, og det er streng tatt deprimerende det som kommer ut av lyd..

 

Jeg har litt av hvert stående som egentlig er ment til å brukes i et senere prosjekt i en nyere bil, men tror anlegget skal få seg et lite opphold i colten i første omgang.

 

Jeg mangler mellomtoner/mellombass elementer, men det jeg har er følgende:

 

Pioneer DEX-P9R/DEQ-P9

Audison VRX 6,420 EX

Audison VRX 1,500 EX limited

Cadence 5 farad kodensator

Focal Audiom TLR diskanter

Phoenix Gold Cyclone subwoofer

Earthquake Magma 12" subwoofer - 2stk

 

Hva og hvor mye av dette som skal inn i bilen er ikke helt bestemt, men satser på å bygge alt helt skjult iallfall, siden verdien på bare spilleren overstiger verdien på hele bilen :)

Haakon O.

 

90 Eunos Cosmo 20B Type-S

88 Mitsu Colt dB-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kommet litt igang med byggingen, jeg har begynt med å lage noen monteringsplater til diskantene. Egentlig ville jeg ha disse øverst på døren, men nå er planen å ha 4" eller 5" mellomtoner der istedenfor, da disse vil stå mindre enn 10cm fra diskantene om jeg har de på dashen.

 

Så jeg satte igang med litt 8mm MDF og en boks stålplast jeg hadde stående :) Finishen på de ble så som så, men legger ikke så mye vekt på akkurat det denne gangen, bilen skal verken på utstilling eller konkurranse, kanskje jeg lager nye eller sparkler/pusser videre på disse om jeg skulle ombestemme meg.

 

I allefall så lagde jeg først et par pappmaler som ugangspunkt for formen på MDF-platene (glemt å ta bilde av dette), og sagde deretter plater etter malen. Lagde så nye plater som skal festes oppå de andre, og skjære hull i disse tilsvarende diskanten, så de blir flush-monterte (topp-platen på diskantene er også 8mm).

 

Da så det slik ut:

 

IMG_9030.jpg

 

Teipet deretter med duct-tape på dashen der platene skal ligge, og fylte mellomrommet mellom MDF'en og dashen med stålplast. Etter dette var herdet løsnet jeg teipen fra dashen, og dro den deretter av platene. Slapp helt lett av :)

 

Monteringsplaten på plass så da slik ut:

 

IMG_9037.jpg

 

Et par bilder fra prosessen på høyre side:

 

IMG_9039.jpg

 

IMG_9040.jpg

 

Neste steg var mer sparkling og pussing til de så noenlunde halvveis ut iallfall :) som sagt ikke noe spesielt bra finish på de. Et par lag med matt sort lakk, og en liten dash sikaflex for å feste dem på dashen.

 

tlr123.jpg

 

tlr13.jpg

 

tlr23.jpg

Haakon O.

 

90 Eunos Cosmo 20B Type-S

88 Mitsu Colt dB-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

At du ikke har lagt mye tid i finishen synes i allefall :P Men altså... selve disskanten var jo stygg!? =/

 

MASSE deilig komponenter i allefall! :D

Hvs slags bil har du tenkt på senere?

Grom bilstereo uten bil, det er kult! ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva andre mener om finishen bryr meg strengt tatt lite, som sagt så er dette helt midlertidig i en sliten arbeidsbil. Synes bare det er for synd at all godisen skal stå ubrukt i leiligheten når det kan gi golyd i bilen istedenfor.

 

Diskanten er nok verken så pen eller plasseringsvennlig, men regner med at form følger funksjon, og at Focal har hatt en god grunn for å lage den sånn. De nye Utopia Be diskantene er gått tilbake til "tradisjonelt" utseende, og således mye lettere å plassere og integrere i dashbord/dørside/etc..

 

En liten oppdatering på hva som har skjedd siden sist; Har nå lagt opp kabler i bilen, Streetwires 50mm2 strømkabel, fiberoptisk- og kontrollbusledning mellom pioneer spiller og prosessor, og 3 stk høyttalerkabler på hver side, til aktivt 3-veis frontsystem. Mangler ennå mellomtone og mellombass element, og er litt i tvil om hva jeg skal gå for der..

 

På sikt skal dette inn i bilprosjektet mitt, denne bilen her:http://www.mazda-ogn.org/forum/viewtopic.php?t=2833&postdays=0&postorder=asc&start=0 , så jeg må gå for noe som passer i den når jeg flytter anlegget over.

 

Har tatt utav alt baki samt bakseter. Jeg regner med at jeg bygger det slik at all eletronikken kommer der som baksete sto, og så bygger jeg et flatt "lasterom" helt fra bakluken og fram til seteryggene. Bruker bilen som en arbeidsbil og har ikke bruk for sitteplasser til mer enn to stk.

 

Arbeidsprosessen går litt i takt med vær og vind nå, har ikke garasjeplass til å stå innendørs og jobbe, men gjør litt nå og da innimellom :)

Haakon O.

 

90 Eunos Cosmo 20B Type-S

88 Mitsu Colt dB-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da blir dette prosjektet avsluttet, etter innbrudd i bilen i lukket fellesgarasje i helgen. Heldigvis var alt utstyr ute av bilen akkurat for øyeblikket, men når dette er resultatet av å ha bilen stående i fellesgarasje med 40 andre biler der en må ha fjernkontrollåpner eller nøkkel for å komme seg inn, gir jeg opp å ha noe av verdi i denne bilen eller andre jeg har parkert her:

 

Bilde375.jpg

 

Var nede i garasjen fredag kveld rundt midnatt og da var alt i orden, lørdag morgen var dette skjedd.

 

Vurderer nå å legge ut alt utstyret for salg..... Faen at folk ikke kan la ting være i fred!!!

Haakon O.

 

90 Eunos Cosmo 20B Type-S

88 Mitsu Colt dB-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du selge ?

 

Husket jeg hørte på Phoenix Gold Cyclone på HiFi Klubben for maange år siden.. det var en syk sak den gang.. Holder den tritt med dagens subber eller husker jeg veldig feil? det var vel slik at den spilte bare de dypeste frekvensene også ? så noen vanlige subber sammen med denne ble helt rått..

 

Hva pris skal du ha for cyclonen om du skal selge den ?

Mvh

Tor-Erik Slettvold

_______________

VW Passat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår