Gå til innhold

Oljeskift A100 C4

Ranger emnet


Gjest Peder Ferjebilettør

Anbefalte innlegg

castrol TXT 505 01 5w40 eller SLX Longlife III

Meget bra olje som jeg er storfornøyd med. man kan teste oljene etter 10-15 000km så kan man se forskjeller.

 

 

Oki, jeg har liten tiltro til castrol, de fant opp hydrocracking, en teknologi, som lager syntetisk olje av mineralolje, og begynte å kalle disse oljene helsyntetiske, mens mobil1 fortsatt holdt på med sin overlegne PAO ester teknologi, Mobil1 gikk til sak mot castrol fordi de mente castrol solgte mineralolje som helsyntetisk og tapte, så nå har begrepet helsyntetisk olje mistet sin verdi, og folk kan tro at castrol sin olje er av samme høye kvalitet som mobil1. Er ikke så mange år siden TXT oljene ble markedsført som delsyntetiske, men det er naturligvis mer å tjene på et produkt som kan kalles for helsyntetisk:)

 

Spec på txt 505.01

 

Massefylde @ 15°C ASTM D4052 0.857

Udseende Visuel Gylden

Viskositet @100°C ASTM D445 mm²/s 14.4

Viskositet @ 40°C ASTM D445 mm²/s 95

Viskositets Index ASTM D2270 156

Viskositet, CCS -25C

(10W) ASTM D5293,DIN 51377,Supplier cP 6000

Flammepunkt ASTM D93 °C 226

Zink ASTM D4951 % wt 0.102

Sulfateret aske ASTM D874 % wt 1.2

TBN ASTM D2896 mg KOH/g 10.2

Flydepunkt ASTM D97 °C -51

 

 

Praktisk talt en delsyntetisk olje.(Vi er 10 bedre enn biltema sin delsyntetiske, og 31 dårligere enn mobil1 sin helsyntetiske, eller hele 20%).Vi på mobil1 0w40 187, og bare 155 på TXT , mot 173 på biltema sin 5w40 som er vesentlig mer syntetisk) 1 så mobil1 og biltema 5w40 vil være overlegent mye tykkere ved 130 grader enn castrol (de er rett og slett dyrere oljer å lage enn castrol, uansett utsalgspris)... det er alikevel verdt å merke seg at 505.01 olja til castrol har en varmviskositet på 14.4 ved 100 grader, derfor skulle mobil1 0w40, og biltema sin 5w40 (med varm viskositet på 14,3 passe perfekt til biler med den spec). Det er viskositets indeksen som gjør at mobil1 0w40 bil være vesentlig tykkere ved høyere temperatur (og tynnere ved lavere temperaturer), selv om de er like tykke ved 100 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe som er best og ikke best egentlig. Spørr 10 personer og få 10 svar!

 

Så en test hvor de kjørte to metallruller mot hverandre i høy hastighet og de prøvde med masse forskjellige oljer, uansett hvem de prøvde så skar det seg.

Eneste som funka var teflonbehandling.

 

Skal du ha noe som funker kjøp en, kall det bra olje, og ha på teflonbehandlig fra QMI feks. Da eru i boks.

 

Jeg kjøpte akkurat Mobil1 Rally Formula 5W50..Så får se hvordan det går seg til, og QMI teflonbehandling....

 

Betalte dog 69kr/liter'n for olja :D

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe som er best og ikke best egentlig. Spørr 10 personer og få 10 svar!

 

Så en test hvor de kjørte to metallruller mot hverandre i høy hastighet og de prøvde med masse forskjellige oljer, uansett hvem de prøvde så skar det seg.

Eneste som funka var teflonbehandling.

 

Skal du ha noe som funker kjøp en, kall det bra olje, og ha på teflonbehandlig fra QMI feks. Da eru i boks.

 

Jeg kjøpte akkurat Mobil1 Rally Formula 5W50..Så får se hvordan det går seg til, og QMI teflonbehandling....

 

Betalte dog 69kr/liter'n for olja :D

 

 

Jeg tror de hadde solgt motorolje med teflon, hvis det var bra for motoren. Og bilfabrikker, som bruker millioner på utvikling av nye motorer, hadde ihvertfall gjort en teflon behandling, før de sendte dem ut på markedet, hvis det virkelig var bra.

 

Styr unna, er mitt råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de hadde solgt motorolje med teflon, hvis det var bra for motoren. Og bilfabrikker, som bruker millioner på utvikling av nye motorer, hadde ihvertfall gjort en teflon behandling, før de sendte dem ut på markedet, hvis det virkelig var bra.

 

Styr unna, er mitt råd!

 

Styr unna teflon??

 

Pappa har hatt det på girkassa si, den gira MYE penere. Farfar hadde det på sin. Den ble MYE bedre. De har kjøt på motorene sine i noen år og det er merkbar forskjell...Mye mindre friksjon...

 

Du som har så peil på olje, så burde du ha fått med deg detta....

 

Ta å les litt om QMI sine prdukter, det er nok bare dritt siden mange innenfor dragrace og lignende bruker det :watchout

 

Folk fra et bilverksted som jeg kjenner har brukt det på biler, storfornøyde...

Tror du må lese litt mer jeg før du snakker ut..

 

vell, castrol er en god olje enten du liker det eller ikke:) Alle har sine egenskaper. Når det gjelder olje til store diesel motorer så gjelder det at kvalitet koster

 

Selvfølgelig var ikke det jeg mente :)

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna teflon??

 

Pappa har hatt det på girkassa si, den gira MYE penere. Farfar hadde det på sin. Den ble MYE bedre. De har kjøt på motorene sine i noen år og det er merkbar forskjell...Mye mindre friksjon...

 

Du som har så peil på olje, så burde du ha fått med deg detta....

 

Ta å les litt om QMI sine prdukter, det er nok bare dritt siden mange innenfor dragrace og lignende bruker det :watchout

 

Folk fra et bilverksted som jeg kjenner har brukt det på biler, storfornøyde...

Tror du må lese litt mer jeg før du snakker ut..

 

 

 

Selvfølgelig var ikke det jeg mente :)

 

 

Da er det vel rart at dette har vært på markedet i over 15 år, og de eneste som selger disse behandlingene er "lurium" produsenter, mens seriøse bilfabrikker, og oljeprodusenter med de beste ingeniørene ikke bruker det. Nei takk til slik teflon behandling, og vannbasert innvendig motorvask fra samme firma, hadde ikke hatt det på motoren om noen hadde betalt meg fem tusen. Jeg har tro på at teflonbehandling kan gi placebo effekt, (du betaler penger, du har tro på produktet, du merker forbedring, uten at det er noen). har selv opplevd placebo effekt med injektor rens). Jeg har sett en test, der de behandlet en motor med teflon, og det ga ingen målbare forskjeller, og det er ikke overaskende, hadde det vært noe å hente, hadde vi hørt om hvordan petter solberg teflonbehandlet motoren sin, differensialene, osv...Har 150 gram ren PTFE (i pulverform) liggende, og jeg tør ikke tenke på hva det har å gjøre i en motor. Bruker det til å glide ski med. Ikke engang produsenten Dupont, anbefaler å ha det i bilmotorer. Kunne ikke funnet på tanken om å ha det nedpå motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

All nyttig og delvis partisk informasjon om olje i denne tråden tatt i betraktning, må man vel strengt tatt se litt på sin egen bruk også. Er det mye småkjøring, eller kun langkjøring, eller banekjøring, eller veldig lite kjøring osv... Motorene varer vel ikke så radikalt mye lengre ved bruk av én spesiell type olje uansett? Ikke at jeg har så mye peiling men^^

'91 Audi 100 2,8E Quattro Sedan (C4)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår