Gå til innhold

Østsonebiler

Ranger emnet


TurboKnut

Anbefalte innlegg

Jeg har vært en snarttur i gamle Østtyskland og legger ut et par bilder av noen få biler jeg tok der.

Generelt er mange av deg gamle Øst-sone bilene borte fra gata og trafikken nå, men en og annen står igjen.

Skal nedover igjen om ca tre uker, så jeg får se om jeg handler med meg hjem den brune Barkas pickup'en. Det er nok umulig å få skilt på den men det er jo mulig man kan få bruk for den til ett eller annet allikevel.

Den var faktisk fra 1990....

 

Barkas Pickup'en:

 

252_5245-1.jpg

 

252_5248.jpg

 

252_5250.jpg

 

252_5249.jpg

 

252_5246.jpg

 

252_5260.jpg

 

252_5261.jpg

 

252_5240.jpg

 

252_5239.jpg

 

252_5238.jpg

 

252_5236.jpg

 

252_5237.jpg

 

252_5231.jpg

 

252_5233.jpg

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som den grønne trabien har vært i Norge en tur? Tyskere på tur i Norge pleier jo å klistre elger bakpå bilene. Men den var nok neppe her i DDR-tiden. Øst-tyskere flest fikk jo ikke foreta reiser til kapitalistiske land.. Den gang var det nok Tsjekkoslovakia, Ungarn og SSSR som gjaldt i feriene.

 

Men hvorfor skal det ikke gå an å få Barkasen på skilt i Norge? Den er jo høyst registrerbar i Tyskland, da skal det vel gå an å få til det samme i Norge? Det er vel EU-krav som gjelder både i Tyskland og Norge?

 

Hvor i Tyskland var du forresten? Var selv i Magdeburg (Sachsen-Anhalt) for to måneder siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel krav om katalysator på en 90- modell osv tror jeg. Vet ikke om dette også gjelder for varebiler for den vil jo få grønne skilt.

 

Jeg var i Berlinområdet og havnet i Dresden før jeg snudde og kjørte nordover igjen. På veien hjem kjørte jeg forbi Magdeburg, - og jeg har tidligere vært flere ganger i nærheten av flyplassen der og sett på østsonebiler som stod hos en forhandler like ved et stort kjøpesenter. Prisene var til å steile av..og hadde ikke noe med dagens nivå å gjøre.

Er enig med deg at den grønne Trabi'n nok har vært en tur i Skandinavia.

 

Jeg var hos hovedlaboratoriet til Dekra som ligger i en biiiiiitttteliten landsby som heter Klettwitz for å typegodkjenne en importbil (fra Japan) og det var egentlig meningen jeg skulle få tittet litt mer rundt i gamle DDR. Det skar seg denne gangen, men skal jo nedover igjen om tre uker så da skal jeg titte litt mer.

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet har ikke Barkas mye med Opel Blitz å gjøre. Opelen har vel firesylindret firetakter, Barkas har tresylindret totakter fra Wartburg. Jeg tror kanskje at Barkas har framhjulsdrift (?) i motsetning til Opels bakhjulsdrift. Og Opel Blitz er vel en ganske mye større bil enn Barkas. Men det er vel ikke usannsynlig at dem kan ha enkelte trekk utseendemessig, dem er jo "på sett og vis" produsert i samme land og de stammer fra omtrent samme tidsperiode.

 

Legger med link til en steintøff Barkas!

 

http://www.autobild.de/tuning/autotuning/artikel.php?artikel_id=10050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår