Gå til innhold

Forskjell på 12V og 24V pærer?

Ranger emnet

Sharp

Anbefalte innlegg

Så på biltema her nå at de har jo et ganske godt utvalg i 12V- og 24V-pærer.

Så lurer jeg på hva forskjellen er på en 12V 5W pære og 24V 10W pære.

For hvis jeg kjører 12V pæra på 24V så vil den jo lyse 10W.

Mens 24V pæra vil lyse 5W på 12V.

Eneste forskjellen da er vel at 12V-pæra sannsynligvis ikke takler spenninga og vil ryke. Mens 24V-pæra kan vel nærmest kjøre evig på 12V?

Så hvorfor bytter jeg ikke ut alle pærene mine med 24V-pærer med dobbel watt-styrke slik at jeg aldri mer trenger å bytte pære?

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det bare vert så lett.

P=U*I, I=U/R => P=U^2/R Altså gir økning av spenning kvadratisk økning av effekt.

Bruker du 5W/12V pære på 24V gir den 20W og bruker du 10W/24V på 12V gir den 2,5W. Kun halvparten av hva den skal

Dersom du kommer over 20W/24V kan du bruke den som 5W/12V resten av livet, med mindre noen rævkjøre deg da... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi da smelter kontakten på pæra, eller sikringene ryker osv.

24V pæra er beregnet på høyere spenning ved samme effekt og har derfor større motstand. Da kreves det mer strøm for å oppnå effekten ved lavere spenning. Og da blir det varmt.

Kort versjon:

Det funker ikke.

For å få 20W ut av 12V i stedet for 24V trengs det dobbel strøm og derfor halve motstanden. Men for å få 5W ut av ei pære trengs det en strøm på et 12V anlegg uansett om pæren er beregnet for 5W/12V eller 20W/24V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inn i han gamle Erik da!

U=RI, P=UI

P=U^2/R => R=U^2/P

(1) 10W/24V => R=24V^2/10W=57,6Ω

Ved 12V blir I=U/R=12V/57,6Ω=0,21A P=UI=12V*0,21=2,5W

(2) 20W/24V => R=24V^2/20W=28,8Ω

Ved 12V blir I=U/R=12V/28,8Ω=0,42A P=UI=12V*0,42=5W

(3) 5W/12V => R=12V^2/5W=28,8Ω

Ved 12V blir I=U/R=12V/28,8Ω=0,42A

P(2)=P(3) og I(2)=I(3) dersom U=12V

Men det som derimot ikkje er sikkert er kor mykje av denne effekten som blir varme og kor mykje som blir lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting dere glemmer er fargen på lyset. En 24V pære vil ha et gulaktig og "tregt" lys når den får tilført 12V, mens en 12V pære vil ha et mye hvitere og mer "momentant" lys.

Som beskrevet over, så øker effekten med kvadratet av strømmen, ergo ikke en linær effektkurve: P = I^2 * R

Pærens wattstyrke er ved nominell spenning. Resistansen vil forandre seg etter temperaturuen til wolframtråden (tilført spenning)

Beregne pærens resistans er utrolig enkelt:

R = U^2/P

R 12Volt = 12^2/5 = 28,8 ohm ved nominell spenning

R 24Volt = 24^2/10 = 57,6 ohm ved nominell spenning

La oss si at 24 volt pæren har tilnærmet 57 ohm ved 12 volt tilført spenning, da vil dens wattstyrke bli:

P = U^2/R

P = 12^2/57 = 2,5 watt

2.5 watt er ikke mye å skryte av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider