Gå til innhold

t04 klubben? hvor mange som kjører med t04 flens på turboene sine!

Ranger emnet


Poffs

Anbefalte innlegg

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...
Jeg har forbløffende lite greie på turbospesifikasjoner, men på en gul og frynsete lapp jeg har i lommeboka har jeg skrevet følgende om min Turbonetics:

 

T04S

P-trim

AR 96

360 graders lager

7-blads kompressor

Single inlet

Ikke vannkjøling

Påsveiset V-båndsflens

 

Skal holde til mitt effektmål på 550 hk, kjøpt hos KRB for 10602 kr for en stund siden.

 

Reodor F

TS04 henger med til 610 hk sånn ca... 0.96A/R på et P-trim hus uten kulelager..???! Hmm... STOR Volvo..?

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS04 henger med til 610 hk sånn ca... 0.96A/R på et P-trim hus uten kulelager..???! Hmm... STOR Volvo..?

 

Oj, dette må være første gangen i historien en leverandør oppgir lavere effektpotensial enn det faktiske :)

Turboen skal sitte i en "gigantisk" 850 med 2,5 liter 20V Audimotor, framhjulstrekk og full pakke... Vi mente det var best med litt "lag", "turbo-tøven" og "ketchup-effekt" av forskjellige drivverksrelaterte årsaker :)

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, dette må være første gangen i historien en leverandør oppgir lavere effektpotensial enn det faktiske :)
Kai sa nok bare at den holdt til 550 hk...og det gjør den jo,siden mølla flytter 60 lbs/min med luft (x 10 (eller 10.35..sett flere forskjellige avh. av leverandør,så jeg "snitter")) = HK... Hvis du tar ut 550 hk med trykk fra 1.5 bar og oppover så ligger den faktisk over 65% adiabatisk virkningsgrad hele veien fra 250 hk til 550...
Turboen skal sitte i en "gigantisk" 850 med 2,5 liter 20V Audimotor, framhjulstrekk og full pakke... Vi mente det var best med litt "lag", "turbo-tøven" og "ketchup-effekt" av forskjellige drivverksrelaterte årsaker :)
Hmm...aner jeg litt frykt for SAAB 900-med-std-kam-syndrom? Dødt drivverk pga mye moment lavt i registeret?

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kai sa nok bare at den holdt til 550 hk...og det gjør den jo,siden mølla flytter 60 lbs/min med luft (x 10 (eller 10.35..sett flere forskjellige avh. av leverandør,så jeg "snitter")) = HK... Hvis du tar ut 550 hk med trykk fra 1.5 bar og oppover så ligger den faktisk over 65% adiabatisk virkningsgrad hele veien fra 250 hk til 550...

Hmm...aner jeg litt frykt for SAAB 900-med-std-kam-syndrom? Dødt drivverk pga mye moment lavt i registeret?

 

Han antydet at den nærmet seg 100% ved 550 hk, men jeg bør vel kanskje være glad til. Eller bør jeg jeg det? Er det bedre med 65% adiabatisk virkningsgrad enn 100% adiabatisk virkningsgrad fra 250 til 550?

 

Du har forresten rett i dine antagelser om drivverksdödarfrykten :)

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han antydet at den nærmet seg 100% ved 550 hk, men jeg bør vel kanskje være glad til. Eller bør jeg jeg det? Er det bedre med 65% adiabatisk virkningsgrad enn 100% adiabatisk virkningsgrad fra 250 til 550?
100% ja... ikke verst av Kai,siden de beste turboene man får kjøpt for penger peaker ut på rundt 83%...og TS04 peaker på 77%. Sikker på at han ikke mente at den nærmet seg 100% av hva den kunne levere? Hadde man hatt ei snurre som leverte;si 95% AVG,så ville alle WRC-og rally-team i verden, + produsenter, stått i kø før å kjøpe den. Inbefattet Garrett,Turbonetics,ITS,alle. For den hadde knust alt.

 

Du har forresten rett i dine antagelser om drivverksdödarfrykten :)

 

 

Reodor F

Da vet jeg et bedre remedie enn gigantisk turbin...;)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100% ja... ikke verst av Kai,siden de beste turboene man får kjøpt for penger peaker ut på rundt 83%...og TS04 peaker på 77%. Sikker på at han ikke mente at den nærmet seg 100% av hva den kunne levere? Hadde man hatt ei snurre som leverte;si 95% AVG,så ville alle WRC-og rally-team i verden, + produsenter, stått i kø før å kjøpe den. Inbefattet Garrett,Turbonetics,ITS,alle. For den hadde knust alt.

 

Da vet jeg et bedre remedie enn gigantisk turbin...;)

 

Det jeg prøver å si er at han nevnte noe om at turboen satte begrensninger ved effektuttak over 550 hk. Hvor den ene eller andre turboen peaker ut osv har jeg ikke den fjerneste anelse om dessverre (eller skal jeg si heldigvis...), men jeg la altså maks effektuttak til grunn for mine kåserier om 100%, og ikke dine mer vitenskapelige betraktninger omkring temaet. Men har jeg en god turbo eller ikke?

 

Og fortell gjerne om remediene som er bedre enn gigantisk turbin :)

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg prøver å si er at han nevnte noe om at turboen satte begrensninger ved effektuttak over 550 hk. Hvor den ene eller andre turboen peaker ut osv har jeg ikke den fjerneste anelse om dessverre (eller skal jeg si heldigvis...), men jeg la altså maks effektuttak til grunn for mine kåserier om 100%, og ikke dine mer vitenskapelige betraktninger omkring temaet. Men har jeg en god turbo eller ikke?
Det har du... er litt i tvil ang. lag-innbyggingen...lag sinker jo responsen generelt.

 

Og fortell gjerne om remediene som er bedre enn gigantisk turbin :)

En bedre løsning er rett og slett å "tune" motoren for å bli mer effektiv på høyt turtall,med lengre( /om-timede) kammer og kort innsug... da får man ikke noe hestespark rett over tomgang,fordi motoren ikke "orker" å sparke der nede,turbotrykket kommer javnere og når topp litt senere... Bonusgevinsten da er jo at det bokstavelig fosser hester ut av den på høye turtall.

 

Andre kammer i en SAAB 900,så flytter man moment-toppen over 4000 rpm,og da raser ikke medbringeren lenger...og man kan ta ut over 250 hk før den dør.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ditt trenede øye så ser du vel kamspesifikasjonene mine av vedlagte bilde :well: :

Kamaksel_1.jpg

 

Disse kammene kjøpte jeg av Jonus og om de kan jeg lese følgende på hjemmesia mi:

Kamaksler frest fra nye emner

Durasjon på 272 grader ved 1/10 mm løft

Totalt løft på 10,2 mm

 

Om dette bidrar positivt eller negativt til respons og effekt-foss kan du kanskje utdype ytterligere?

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ditt trenede øye så ser du vel kamspesifikasjonene mine av vedlagte bilde :well: :

Vanskelig.. er jo nærsynt... ;)...derfor har jeg 480mm stor kam-skive til å måle sånt på.

 

Disse kammene kjøpte jeg av Jonus og om de kan jeg lese følgende på hjemmesia mi:

Kamaksler frest fra nye emner

Durasjon på 272 grader ved 1/10 mm løft

Totalt løft på 10,2 mm

 

Om dette bidrar positivt eller negativt til respons og effekt-foss kan du kanskje utdype ytterligere?

Grovt regnet 280 grader STS (seat-to-seat) de da. Ut ifra det jeg ser,så er ikke den loben den feiteste jeg har sett (vanskelig å se fra et bilde i den vinkelen),så den virker som en relativt snill kamprofil til 280 grader å være. (rart...men hvasse kammer er sløve...og sløve kammer er hvasse å se på :P ) Den vil nok,med sugemotorisert timing, henge med til rundt 7000 - 7500 rpm,muligens også 8000 litt avhengig av resten av mølla. Løftet er "normalt"...nå aner jeg ikke ventildia,så det er litt vanskelig å uttale seg om. De "ser" veldig Supra-2JZ/GTE-st2-HKS-ut utifra løft og durasjon,og der henger de jo med til rundt samme turtall. Dvs,de bedrer nok effekten i det høyere registeret. Men om det er nok til å flytte momentet høyt nok oppover... det tar jeg ikke på øyemål. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår