Gå til innhold

Mongoose eksos på Evo 6 TME


heo1977

Anbefalte innlegg

Husk også at når du lader 1.1 eller mer på orginal bensinpumpe så får du fuel cut..Bytt pumpa først til en walbro eller SARD 255L/min eller bedre.Den pumpa holder til ca 500hk.

 

At du får fuelcut har ingen ting med bensinpumpa og gjøre, ikke får du fuelcut på 1,1 heller. Men på 1,25 bar får du fuelcut og det er fordi det ligger en fulecut i styreboksen. Skal du lade over dette må du bytte hjerne til autronic, gems, mappe om med ecutek eller lignende. Når du kommer på dette stadiet i trimminga di bør du bytte råder og stempler. I hvertfall råder da disse er stygg dårlige i evo 4-6. Ikke spesielt bra i 7-9 heller, men noe bedre materiale. Og da bytter du selvfølgelig bensinpumpa også.

Jeg kjørte med åpent filter og 3" eksos på min og fikk fuelcut. Da var det wastegateacuatoren som hadde rusta fast. Dette er også et kjent problem på evo 6 da det er et hull i acuatoren så det kommer inn vann. Byttet til en nyere acuator da disse er bygget om litt.(hullet er på andre siden) Når jeg byttet den så kunne jeg kjøre med både åpent filter og eksos, det er desverre ikke alltid dette går da bilen vil lade for mye.

Men for all del, en ny pumpe er aldri feil og kjøpe men det er ikke den som skaper fuelcut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 113
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fikk fuel cut i dag iallefall, og det har aldri skjedd før.

 

Når jeg dro på på 2. gir. rart om noe plutselig skal ha rustet fast f.eks når jeg nettopp har byttet eksos? Når alt var i orden tidligere altså?

 

*kjøre forsiktig*

Hvis du kun har bytta eksos og ingen ting annet og får fuelcut, da er det acuatoren garantert. Kollevold har på lager. Jævli køddete og bytte uten og demontere hele bilen, men det går. Hvis du bytter acuatoren og fortsatt får fuelcut kan du prøve og montere katalysatoren for litt mer motstand.

Men hvis du titter ned på acuatoren så ser du hvor feilen ligger. Da ser du nemlig rett ned på et hull hvor vann kommer inn i acuatoren. Den ruster heller ikke helt fast, men den går treigt slik at den ikke klarer og regulere ladetrykket ditt skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun eksos ja. skal sjekke wastegateacuatoren en dag jeg er motivert jeg! hehehe.. dette er langt utenfor mitt interesseområde...... Hadde gammel S4 før som jeg trimmet til rundt 400 hk, fikk nok av havarier og skruing da så er dritt lei sånt. hehehe... ;)

 

 

Får skru av den platen og kikke ned en dag.

 

Skal ringe kollevold på mandagen. Snakket med en der (Roger) men han mente jeg skulle snakke med en annen en om akkurat dette her. Skulle sende meg mail men tok vel helg i stedet. ;)

 

 

Er vel HKS silent anlegget jeg skulle hatt så om noen her liker bråk så er det bare å rope.

'00 Mitsubishi Lancer Evolution 6 TME

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kun har bytta eksos og ingen ting annet og får fuelcut, da er det acuatoren garantert. Kollevold har på lager. Jævli køddete og bytte uten og demontere hele bilen, men det går. Hvis du bytter acuatoren og fortsatt får fuelcut kan du prøve og montere katalysatoren for litt mer motstand.

Men hvis du titter ned på acuatoren så ser du hvor feilen ligger. Da ser du nemlig rett ned på et hull hvor vann kommer inn i acuatoren. Den ruster heller ikke helt fast, men den går treigt slik at den ikke klarer og regulere ladetrykket ditt skikkelig.

 

Wastegate aktuatoren har da ingenting med fuelcut å gjøre!

Den forrige motoren jeg hadde i min bil,var aktuatoren,som du sier,rusta i stykker.Den sto pip åpen,men ladet ikke mer enn 1,4 bar,som den var satt til.

Forrige eier av bilen slet med fuel cut og byttet pumpe,problem borte.Det er riktig som du sier at orginal hjernen har en innebygget "ladetrykksregulator".Bytter du til åpent filter og ny eksos vil bilen lade litt mer pga bedre og hurtigere utslipp av eksos,men Lambda sonden vil da si fra til hjernen at nå går bilen "lean" eller magert som det heter på godt Norsk.Derfor gir hjernen signal til bensinpumpa om å jobbe mer,men det klarer den ikke,derfor får du fuelcut.Etter bytte av pumpe,byttet han hjerne til Autronic.Jeg har nå en E VI motor i min,og jeg sjekket aktuatoren fordi jeg trodde jeg hadde ett vakuum problem siden jeg mistet ladetrykk på 4500rpm+.Aktuatoren var hel og fant ut at jeg hadde en dump som hang seg opp.Det å bytte aktuatoren tar..tja 10 min om jeg ikke husker feil.Lett og komme til,løsne 2 (to) skruer og ta ut en splint.Kødden? nope.Bedriten innmat i Evo motoren?...Skeptisks der også.Skal du ha mer enn 400+ hester bør man bytte stempler og råder ja.Evo VII motorene har faktisk dårligere råder enn E VI.Jeg har ca 360Hk i min motor ved 1,55 bar ladetrykk.Null problem.Skal du lade mer enn 1,6 bar på orginal innmat bør du bytte rådeboltene til ARP.Det med å sette på en race katalysator med MER motstand øker baktrykket på eksos siden og du får tilbakeslag av varme inn i motor som minsker effekten og ødelegger stempler.Varmen vil du ha vekk fortest mulig..Ikke "ta vare på den".Varme er den største faktoren for ødelagte motorer.Flow preparer eksosmanifold og eksoshus til eksosanlegget ditt,og du vil ha lite problemer med dette.Jeg har ofte kjørt bilen max på bane og eksosmanifolden min har vært hvit av varme.Ikke noen problemer i det hele tatt. "bra forbrenning" fikk jeg kommentert av en som kan motorer.Jeg bruker bilen min hver eneste dag og kjører 25-30.000 Km i året.Så det å si at Evo motorer ikke er så bra vil jeg si er feil.Det kommer ann på personen som bruker bilen,på personen som har mappet bilen og på hvordan bilen holdes vedlike.

Nothing evolves without the Evolution.

2000 EVO VI T.M.E

x 2000BMW 330CI

X 1999 Forhøster STI

X 1998 EVO V RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wastegate aktuatoren har da ingenting med fuelcut å gjøre!

Den forrige motoren jeg hadde i min bil,var aktuatoren,som du sier,rusta i stykker.Den sto pip åpen,men ladet ikke mer enn 1,4 bar,som den var satt til.

Forrige eier av bilen slet med fuel cut og byttet pumpe,problem borte.Det er riktig som du sier at orginal hjernen har en innebygget "ladetrykksregulator".Bytter du til åpent filter og ny eksos vil bilen lade litt mer pga bedre og hurtigere utslipp av eksos,men Lambda sonden vil da si fra til hjernen at nå går bilen "lean" eller magert som det heter på godt Norsk.Derfor gir hjernen signal til bensinpumpa om å jobbe mer,men det klarer den ikke,derfor får du fuelcut.Etter bytte av pumpe,byttet han hjerne til Autronic.Jeg har nå en E VI motor i min,og jeg sjekket aktuatoren fordi jeg trodde jeg hadde ett vakuum problem siden jeg mistet ladetrykk på 4500rpm+.Aktuatoren var hel og fant ut at jeg hadde en dump som hang seg opp.Det å bytte aktuatoren tar..tja 10 min om jeg ikke husker feil.Lett og komme til,løsne 2 (to) skruer og ta ut en splint.Kødden? nope.Bedriten innmat i Evo motoren?...Skeptisks der også.Skal du ha mer enn 400+ hester bør man bytte stempler og råder ja.Evo VII motorene har faktisk dårligere råder enn E VI.Jeg har ca 360Hk i min motor ved 1,55 bar ladetrykk.Null problem.Skal du lade mer enn 1,6 bar på orginal innmat bør du bytte rådeboltene til ARP.Det med å sette på en race katalysator med MER motstand øker baktrykket på eksos siden og du får tilbakeslag av varme inn i motor som minsker effekten og ødelegger stempler.Varmen vil du ha vekk fortest mulig..Ikke "ta vare på den".Varme er den største faktoren for ødelagte motorer.Flow preparer eksosmanifold og eksoshus til eksosanlegget ditt,og du vil ha lite problemer med dette.Jeg har ofte kjørt bilen max på bane og eksosmanifolden min har vært hvit av varme.Ikke noen problemer i det hele tatt. "bra forbrenning" fikk jeg kommentert av en som kan motorer.Jeg bruker bilen min hver eneste dag og kjører 25-30.000 Km i året.Så det å si at Evo motorer ikke er så bra vil jeg si er feil.Det kommer ann på personen som bruker bilen,på personen som har mappet bilen og på hvordan bilen holdes vedlike.

 

Jeg hadde ikke problemer med fuel-cut pga. pumpa unge mann, det var pga at jeg satte inn justeringa på ladetrykket før jeg satte på autronicen som står på bilen nå. Men da var det bare å justere ladetrykket litt ned igjen. Man merker faktisk ganske grei forskjell på bilen fra originaltrykket på ca. 0.9 til 1,2, bilen virker mye friskere og vil være med lengre på turtallet.

 

Grunnen til at pumpa ble byttet var fordi den gamle ikke klarte å gi nok og dermed ble det stempelras som følge av dette.

 

Ellers er jeg enig med deg ang. innmaten, den SKAL tåle 350 hk (på evo V og VI) og det er ikke rådene som har vært problemet på de 2 evoene jeg har hatt, men stemplene som sitter i evo IV er meget svake, de tok kvelden med originalt ladetrykk når motoren var gått ca. 50 000 km. Vet om flere i England som har kjørt med over 400 hk i lengre tid uten at det har skjedd noen ting med den originale innmaten, men dette blir alikevel å anse som risikosport.

01`Porsche 911 Turbo

04`BMW 530 DAT, konebilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wastegate aktuatoren har da ingenting med fuelcut å gjøre!

Den forrige motoren jeg hadde i min bil,var aktuatoren,som du sier,rusta i stykker.Den sto pip åpen,men ladet ikke mer enn 1,4 bar,som den var satt til.

Forrige eier av bilen slet med fuel cut og byttet pumpe,problem borte.Det er riktig som du sier at orginal hjernen har en innebygget "ladetrykksregulator".Bytter du til åpent filter og ny eksos vil bilen lade litt mer pga bedre og hurtigere utslipp av eksos,men Lambda sonden vil da si fra til hjernen at nå går bilen "lean" eller magert som det heter på godt Norsk.Derfor gir hjernen signal til bensinpumpa om å jobbe mer,men det klarer den ikke,derfor får du fuelcut.Etter bytte av pumpe,byttet han hjerne til Autronic.Jeg har nå en E VI motor i min,og jeg sjekket aktuatoren fordi jeg trodde jeg hadde ett vakuum problem siden jeg mistet ladetrykk på 4500rpm+.Aktuatoren var hel og fant ut at jeg hadde en dump som hang seg opp.Det å bytte aktuatoren tar..tja 10 min om jeg ikke husker feil.Lett og komme til,løsne 2 (to) skruer og ta ut en splint.Kødden? nope.Bedriten innmat i Evo motoren?...Skeptisks der også.Skal du ha mer enn 400+ hester bør man bytte stempler og råder ja.Evo VII motorene har faktisk dårligere råder enn E VI.Jeg har ca 360Hk i min motor ved 1,55 bar ladetrykk.Null problem.Skal du lade mer enn 1,6 bar på orginal innmat bør du bytte rådeboltene til ARP.Det med å sette på en race katalysator med MER motstand øker baktrykket på eksos siden og du får tilbakeslag av varme inn i motor som minsker effekten og ødelegger stempler.Varmen vil du ha vekk fortest mulig..Ikke "ta vare på den".Varme er den største faktoren for ødelagte motorer.Flow preparer eksosmanifold og eksoshus til eksosanlegget ditt,og du vil ha lite problemer med dette.Jeg har ofte kjørt bilen max på bane og eksosmanifolden min har vært hvit av varme.Ikke noen problemer i det hele tatt. "bra forbrenning" fikk jeg kommentert av en som kan motorer.Jeg bruker bilen min hver eneste dag og kjører 25-30.000 Km i året.Så det å si at Evo motorer ikke er så bra vil jeg si er feil.Det kommer ann på personen som bruker bilen,på personen som har mappet bilen og på hvordan bilen holdes vedlike.

 

Har aldri sagt at acuatoren har noe med fuelcut og gjøre, men siden denne har satt seg eller går treigt så klarer den ikke og justere trykket raskt nok. Siden trykket økes ved og bytte eksos og filter vil bilen overlade nå som den har fått friere pusteveier. Bytt den så er alt i orden, garantert.

Men hvis du fortsatt tror at fuelcut blir borte ved å skifte pumpe, så gjør for all del det. Du klare aldri og lade over 1,25 bar samme hvordan bensinpumpe du kjører med. Skal du gjøre dette må du lure hjernen eller noe annet dump.

Skal du ha høyere ladertykk må du på med Autronic e.l.

Har heller ikke sagt at motoren er bedriten. Steg 1 biler som det blir kalt, helst med ny hjerne, rundt 350-360 hk går som regel greit. Skal du begynne og gå videre, er bytte av innmat nødvendig.

Men jeg ser jo at han som faktisk har satt opp bilen som du eier nå er enig med meg også. Alle har jo forskjellige meninger og teorier om ting og det må jo være lov. Men i dette tilfellet har du nok feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere koser dere ja ser jeg ;p

 

 

Kollevold mente i samråd med Mongoose etc. etc. at det er bare å montere en sak (plugge inn på en kontakt) som lurer hjernen eller hva det var han sa til at det var lavere trykk enn det var. (om jeg ikke misforstod, så ikke heng Kollevold om jeg snakker tull! Dette er som sagt langt over grensen for mitt interessefelt så jeg følger ikke helt med)

 

Det var et firma, HKS eller noe slikt som hadde èn på lager i tyskland eller england, denne bestilte jeg så får jeg se hvordan det går..

 

 

:)

'00 Mitsubishi Lancer Evolution 6 TME

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår