Beinet1 Skrevet Oktober 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2006 Hehe. Her kommer nok et av de tusen klassiske oljespørsmålene. Hva er egentlig forskjellen i egenskapene til delsyntetisk motorolje kontra helsyntetisk uavhengig av merke og viskositet? Har den delsyntetiske oljen samme rense/flushe egenskaper som helsyntetisk? Vurdere å gå fra helsyntetsik olje på min bil da jeg synes den begynne å bli såpass gammel/gått så mye at jeg ikke gidder å bruke så mye penger på olje lenger, men vil fortsatt bruke en olje som har gode nok renseegenskaper til å holde motoren ren. Vurderer også å gå opp et hakk i viskositet da ventilene av og til tikker noen minutter etter oppstart. Hører også en annen svak tikke/bankelyd når motoren belastes rett etter oppstart og mistenker derfor at råde/rammelagre kan være noe slitt. Dette forsvinner og etter et halvt minutt etter oppstart. Noen som støtter meg i denne forklaringen her? Kjører nå 5W-50 helsyntetisk og vil prøve 10w-40 delsyntetisk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Oktober 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2006 Tror det står noe i den store stickytråden. Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bar1 Skrevet Oktober 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2006 Hehe. Her kommer nok et av de tusen klassiske oljespørsmålene. Hva er egentlig forskjellen i egenskapene til delsyntetisk motorolje kontra helsyntetisk uavhengig av merke og viskositet? Har den delsyntetiske oljen samme rense/flushe egenskaper som helsyntetisk? Vurdere å gå fra helsyntetsik olje på min bil da jeg synes den begynne å bli såpass gammel/gått så mye at jeg ikke gidder å bruke så mye penger på olje lenger, men vil fortsatt bruke en olje som har gode nok renseegenskaper til å holde motoren ren. Vurderer også å gå opp et hakk i viskositet da ventilene av og til tikker noen minutter etter oppstart. Hører også en annen svak tikke/bankelyd når motoren belastes rett etter oppstart og mistenker derfor at råde/rammelagre kan være noe slitt. Dette forsvinner og etter et halvt minutt etter oppstart. Noen som støtter meg i denne forklaringen her? Kjører nå 5W-50 helsyntetisk og vil prøve 10w-40 delsyntetisk. 1. Nei, delsyntetisk har ikke samme egenskaper som helsyntetisk, selv om den i mange tilfeller er bra nok. 2. Syntetiske oljer holder som oftest motoren renere. 3. Har du ventiltikking ved kald motor bør du heller gå ned på nummeret foran W'en slik at du bruker en olje som ikke tykkner så mye når det er kaldt (eller oljen er kaldere enn 100C). Ellers se det som ligger sticky.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beinet1 Skrevet Oktober 24, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2006 Etter å ha lest rundtomkring om olje så føler jeg at det er magefølelsen som bestemmer hvilken olje en går for så lenge den er syntetisk. Ellers så er jeg av den oppfattning at det er viktigere at oljen byttes når den skal og at oljetrykk er tilstede hele tiden enn hvilken olje en bruker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet Oktober 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2006 Delsyntetisk er en mineralolje med en god del tilsetninger - kort fortalt. Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg