Gå til innhold

Syntetisk VS delsyntetisk motorolje

Ranger emnet

Beinet1

Anbefalte innlegg

Hehe.

Her kommer nok et av de tusen klassiske oljespørsmålene. Hva er egentlig forskjellen i egenskapene til delsyntetisk motorolje kontra helsyntetisk uavhengig av merke og viskositet? Har den delsyntetiske oljen samme rense/flushe egenskaper som helsyntetisk?

Vurdere å gå fra helsyntetsik olje på min bil da jeg synes den begynne å bli såpass gammel/gått så mye at jeg ikke gidder å bruke så mye penger på olje lenger, men vil fortsatt bruke en olje som har gode nok renseegenskaper til å holde motoren ren.

Vurderer også å gå opp et hakk i viskositet da ventilene av og til tikker noen minutter etter oppstart. Hører også en annen svak tikke/bankelyd når motoren belastes rett etter oppstart og mistenker derfor at råde/rammelagre kan være noe slitt. Dette forsvinner og etter et halvt minutt etter oppstart.

Noen som støtter meg i denne forklaringen her?

Kjører nå 5W-50 helsyntetisk og vil prøve 10w-40 delsyntetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.

Her kommer nok et av de tusen klassiske oljespørsmålene. Hva er egentlig forskjellen i egenskapene til delsyntetisk motorolje kontra helsyntetisk uavhengig av merke og viskositet? Har den delsyntetiske oljen samme rense/flushe egenskaper som helsyntetisk?

Vurdere å gå fra helsyntetsik olje på min bil da jeg synes den begynne å bli såpass gammel/gått så mye at jeg ikke gidder å bruke så mye penger på olje lenger, men vil fortsatt bruke en olje som har gode nok renseegenskaper til å holde motoren ren.

Vurderer også å gå opp et hakk i viskositet da ventilene av og til tikker noen minutter etter oppstart. Hører også en annen svak tikke/bankelyd når motoren belastes rett etter oppstart og mistenker derfor at råde/rammelagre kan være noe slitt. Dette forsvinner og etter et halvt minutt etter oppstart.

Noen som støtter meg i denne forklaringen her?

Kjører nå 5W-50 helsyntetisk og vil prøve 10w-40 delsyntetisk.

1. Nei, delsyntetisk har ikke samme egenskaper som helsyntetisk, selv om den i mange tilfeller er bra nok.

2. Syntetiske oljer holder som oftest motoren renere.

3. Har du ventiltikking ved kald motor bør du heller gå ned på nummeret foran W'en slik at du bruker en olje som ikke tykkner så mye når det er kaldt (eller oljen er kaldere enn 100C). Ellers se det som ligger sticky..

Lenke til kommentar
Del på andre sider