Gå til innhold

Polering av et år gammel bil - hvordan og med hva??

Ranger emnet


luxman

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt en ett år gammel bil som jeg skal polere. Etter det jeg vet har forrige eier ikke polert eller behandlet bilen på noen måte, kun vasket bilen ukentlig (vaskeprogram med "polish"). Vannet perler seg fint på lakken og etter det jeg kan bedømme er det ikke behov for lakkrens.

 

Jeg lurer på hvordan jeg bør behandle bilen for å få en bra og beskyttende finish? Ønsker forslag til fremgangsmåte og evt produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, hvor skal man starte..

 

Hvor mye vil du bruke på dette da? Hvilken lakk er det på bilen? Mye swirls ( runde "riper" )

 

Jeg vil anbefale deg Meguiar eller Autoglym, bruker begge produsentene.

 

Autoglym har jo f.eks lakkrens, polering og lakkforsegling. Da holder det seg leeenge.

 

Meguiar har diverse vokser, jeg bruker nå NTX voksen, og den fungerer utmerket, veldig grei og enkel å jobbe med for hånd

Lancer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, hvor skal man starte..

 

Hvor mye vil du bruke på dette da? Hvilken lakk er det på bilen? Mye swirls ( runde "riper" )

 

Jeg vil anbefale deg Meguiar eller Autoglym, bruker begge produsentene.

 

Autoglym har jo f.eks lakkrens, polering og lakkforsegling. Da holder det seg leeenge.

 

Meguiar har diverse vokser, jeg bruker nå NTX voksen, og den fungerer utmerket, veldig grei og enkel å jobbe med for hånd

 

Er blå/grå metallic.

 

Swirls trodde jeg i all enkelhet kom av tidligere og uriktig polering, men det er kanskje ikke tilfelle? Hvordan fjernes de?

 

Er det ikke slipemiddel i lakkrens? og vil det ikke på en så ny bil holde med skikkelig vask + evt avfetting før polering?

 

Ønsker å første omgang å bruke produketer jeg kan benytte for hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk NXT generation tech wax fra Meguiars, den er lett å legge på og lett å ta av, og gir en s-i-n-s-y-k dybde og glans. Pass bare på at ikke bilen er "mettet" med voks/polish fra vaskehall. Da kan du få skjolder ved polering (uansett merke du bruker) Bruk microfiber klut til å ta av tech wax(microfiber klut TIL bil) NXT gen fjerner også en del av swirl marks som du har, swirls får du ved at bilen ikke er helt ren før svamping event gammel/skitten svamp. Bytt svamp hver gang du vasker (om ikke, skyll svampen GODT etter vask av bilen), og ikke bruk samme svamp på felgene som på resten av bilen.

 

Er du grei i Engelsk, kan du sjekke på http://www.autogeek.net der er det masse tips and tricks mht bilpleie http://www.meguiars.com er også en habil side med tips om bilhold

 

Bruker selv NXT gen tech wax fra Meguiars på min bil, og jeg kommer ikke til å bytte tilbake til autoglym (selv om det er en bra polish, blir den aldri den samme som NXT gen)

 

Jeg har kjøpt Meguiars og Microfiber kluter på Bilextra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk NXT generation tech wax fra Meguiars, den er lett å legge på og lett å ta av, og gir en s-i-n-s-y-k dybde og glans. Pass bare på at ikke bilen er "mettet" med voks/polish fra vaskehall. Da kan du få skjolder ved polering (uansett merke du bruker) Bruk microfiber klut til å ta av tech wax(microfiber klut TIL bil) NXT gen fjerner også en del av swirl marks som du har, swirls får du ved at bilen ikke er helt ren før svamping event gammel/skitten svamp. Bytt svamp hver gang du vasker (om ikke, skyll svampen GODT etter vask av bilen), og ikke bruk samme svamp på felgene som på resten av bilen.

 

Er du grei i Engelsk, kan du sjekke på http://www.autogeek.net der er det masse tips and tricks mht bilpleie http://www.meguiars.com er også en habil side med tips om bilhold

 

Bruker selv NXT gen tech wax fra Meguiars på min bil, og jeg kommer ikke til å bytte tilbake til autoglym (selv om det er en bra polish, blir den aldri den samme som NXT gen)

 

Jeg har kjøpt Meguiars og Microfiber kluter på Bilextra.

 

Takk for svar, men lurer på en ting om det du har skrevet:

 

Hvordan sjekke om bilen er mettet med polish fra vaskeall?, og hva brukes for å fjerne dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å fjerne den voksen som kommer på ved evt vask i vaskehall, kan fjernes ved vanlig avfetting.

 

Vil bare føye til en ting, NXT tech wax er KUN en voks, og denne fjerner ikke swirls og evt kjørebaner fra en evt feil maskinpolering.

Ja, den "fyller opp" ripene ved voks, så de ser borte ut, men denne fjerner ikke swirls fysisk, slik som et rens eller rens/polish produkt. Den bare gjemmer dem.

Så ettersom du sliter på vokslaget, vil swirlsene som var der da du voksa, komme tilbake.

 

Så skal du få en blankg og glansfull lakk og en swirlfree finish, så ville jeg tatt jobben med å rense lakken godt med f.eks meguiars ScratchX. føre du går overigjen med en såkalt pure polish. f.eks Meguars Deep Crystal polish.

Legger du litt skikkelig "passhion by the pad" i denne jobben føre du legger to lag med NXT tech wax, så vil du bli stående å bare kikke på lakken din i lang tid. får da får du en vanvittig finish, uten swirls og andre ting du ikke vil ha i lakkflaten din.

 

Disse produktene jeg har nevnt her er alle ment får håndbruk, og ligger i meguiars sitt program for kosumentsalg.

Ivrig på å betale litt mere for produktene, og har kjenskap til maskinbruk, så er heller ikke Mirror Glaze serien å forrakte...

Bruker denne stort sett hele tiden selv, men bruker også en del "vanlige" Meguiars produkter, da disse også er meger bra...

Men nå er dette jobben min, så har litt flere produkter i skapet, enn vanlige mann i gata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å fjerne den voksen som kommer på ved evt vask i vaskehall, kan fjernes ved vanlig avfetting.

 

Hva er vanlig avfetting? Kaldavfetting som man spayer hele bilen med og skylder med kaldt vann - som fås kjøpt på butikk for bilrrekvisita/bensinstasjon?

 

Trodde dette var ganske kraftige saker som "spiser" gummi, matter ruter og kan lage "rennemerker"/skjolder som man ikke får bort...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å fjerne den voksen som kommer på ved evt vask i vaskehall, kan fjernes ved vanlig avfetting.

 

Vil bare føye til en ting, NXT tech wax er KUN en voks, og denne fjerner ikke swirls og evt kjørebaner fra en evt feil maskinpolering.

Ja, den "fyller opp" ripene ved voks, så de ser borte ut, men denne fjerner ikke swirls fysisk, slik som et rens eller rens/polish produkt. Den bare gjemmer dem.

Så ettersom du sliter på vokslaget, vil swirlsene som var der da du voksa, komme tilbake.

 

Så skal du få en blankg og glansfull lakk og en swirlfree finish, så ville jeg tatt jobben med å rense lakken godt med f.eks meguiars ScratchX. føre du går overigjen med en såkalt pure polish. f.eks Meguars Deep Crystal polish.

Legger du litt skikkelig "passhion by the pad" i denne jobben føre du legger to lag med NXT tech wax, så vil du bli stående å bare kikke på lakken din i lang tid. får da får du en vanvittig finish, uten swirls og andre ting du ikke vil ha i lakkflaten din.

 

Disse produktene jeg har nevnt her er alle ment får håndbruk, og ligger i meguiars sitt program for kosumentsalg.

Ivrig på å betale litt mere for produktene, og har kjenskap til maskinbruk, så er heller ikke Mirror Glaze serien å forrakte...

Bruker denne stort sett hele tiden selv, men bruker også en del "vanlige" Meguiars produkter, da disse også er meger bra...

Men nå er dette jobben min, så har litt flere produkter i skapet, enn vanlige mann i gata.

 

Enig med deg mht NXT gen wax, skal swirls helt bort må det brukes lakkrens, men da helst med slipemidler i, dvs Mirror Glace serien fra Meguiars + polerings maskin. Scratch X har jeg i garasjen, men den har jeg ikke prøvd på store flater, bare på små "subbe" merker fra andre biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vanlig avfetting? Kaldavfetting som man spayer hele bilen med og skylder med kaldt vann - som fås kjøpt på butikk for bilrrekvisita/bensinstasjon?

 

Trodde dette var ganske kraftige saker som "spiser" gummi, matter ruter og kan lage "rennemerker"/skjolder som man ikke får bort...?

 

Avfetting kan du kjøpe på bilrekvesita butikker, det er mange forskjellige typer å velge mellom, alt fra sitrus baserte økologiske produkter til mer olje oppløslige midler. Hør der du skal kjøpe det hva de selger til normalt bruk.

 

Ikke bruk Avfetting på bilen generelt når du vasker bilen, bruk det før eventuel polish, men ikke etter poleringen. Da kan du fjerne det du har brukt timer på å legge på bilen, etter en vask. Kjøp deg et godt vaskemiddel til å bruke på bilen, en type som ikke er så sterk at den fjerner polish.

 

Bruker selv NXT generation serien på vaskemidler, den er veldig bra, og bilen blir faktisk blankere av den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg mht NXT gen wax, skal swirls helt bort må det brukes lakkrens, men da helst med slipemidler i, dvs Mirror Glace serien fra Meguiars + polerings maskin. Scratch X har jeg i garasjen, men den har jeg ikke prøvd på store flater, bare på små "subbe" merker fra andre biler.

 

Må rette meg selv lit, da jeg ble litt usikker på den tech waxen...

Det er litt rensende effekt i tech waxen også, da dette er et såkalt kombiprodukt, altså litt rens, polish og voks i samme flaska...

 

det er rett at skal man virkelig fjærne riper og swirls, så er maskin tingen...

Men ved litt jobbing, så fjerner du meget mye bare med den ScratchXen

Da denne inneholder en del likheter som du finner i blandt annet 85, 83 og 80 osv. altså de produktene som er i MG serien som inneholder slipemiddel.

BAre at i ScratchX klarer du å bryte ned disse ved bruk av håndmakt..

Kjempe bra produkt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv tech wax til å "toppe" poleringen, bruker som regel lakkrens og polish først, deretter tech wax for å få det skikkelig blankt.

 

Det er litt mer jobb med den "røde" serien til Meguiars en å bare bruke tech wax, men det er verdt det når du er ferdig

 

-deep crystal paint cleaner

-deep crystal polish

-Nxt gen tech wax

 

på med pads, av med microfiberklut mht alle produktene (om du ikke har en eksenter maskin, koster 299,- på biltema for den med 2 hoder, kjøp nye pads fra syclo, microfiber klutene bruker du uansett til å ta av), og du snakker b-l-a-n-k bil.

Dette gjør du første gangen, deretter trenger du bare å legge på tech wax etter 3-6 mndr for å holde bilen blank og fin.

 

Alle produktene jeg har brukt er fra Meguiars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår