Gå til innhold

Tårnstag til 940

Ranger emnet


Krishell

Anbefalte innlegg

Jeg driver å tenker på å lage meg kreningshemmere selv. Er det noe hokuspokus her?

Så lenge man får det stivt (og at det holder), samt at det passer i høla sine på hver sin side uten å ta i noe, så skulle vel det funke?

Fikse et 25-30mm stag framme og et par doble 25-30mm bak da vøtt så blir man kvitt både kreninga og understyringa i samme slengen? ;)

 

Så forøvrig bra ut det tårnstaget ditt. Har tenkt på å lage et selv jeg og og. :)

Da får man det jo slik man vil ha det, og ofte bedre en fra "fabrikk".

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenkte du å lage krengningshemmerne av?

Jeg har tenkt på å lage med justerbare knivkrengere isteden, koster ikke mange kroner det heller.

 

Er ikke så veldig inne på dette med krengningshemmere, men har nå sett på IPD stag og staga på min egen bil, og ser jo ut som ganske enkle saker.

Blir vel å bygge av rundstål eller firkantstål (men firkantstål tåler vel kanskje ikke belastningene som blir påført her?), med litt tjukt gods, kappe det til og sveise det sammen.

Det vanskelige blir jo å få det til å ikke slå seg, så blir vel kanskje å få bøyd noen av delene for å minimere antall sveiseskjøter, evnt. bøye til hele greia, men da blir den jo svakere igjen.

 

Hvis jeg skulle gjort det så må det selvfølgelig drives litt research først, men burde da ikke være heeelt umulig? :)

 

Å ha selvbygde stag i alle bauger og kanter (og en bil som ligger som et strykejern på veien?) hadde jo vært råtøft! :)

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du like gjerne bytte ut fjørene med rør e.l. Et krengningstag må tåle å bøyes å gå tilbake til opprinnelig form. Dermed må det brukes fjærstål, å det er ikke noe som hvem som helst har tilgang på og kunnskaper/utstyr til å bearbeide.

Lager du et krengningstag i rundtål eller firkantprofil vill det bøyes/knekkes eller du kommer til å bryte i stykker noe annet i hjulopphenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår