Gå til innhold

86' Sierra 2.0S | Oppdatering; feeeerdig :D

Ranger emnet


souji

Anbefalte innlegg

Hmm, hmm. I dag virker det som om den er verre, begynte plutselig å spøtte ut lunken luft istedenfor varm luft, og da ble motoren veldig varm veldig fort. Stoppet på nærmeste bensinstasjon og fylte på litt vann, og etter det ble varmen på luften som kom ut av anlegget varm igjen.

 

Edit: Når vi startet den opp igjen utenfor bensinstasjonen luktet det forresten ganske kraftig av noe som minnet mistenkelig om kjølevæske en liten stund, så tror ikke teorien om at det er en lekasje i varmeregisteret eller hva det enn heter er så dum.

 

Så jeg lukter egentlig verksted, har null komma niks av verken verktøy eller kunnskaper. Med mindre det er noen som vet om noen som "driver" litt privat i Trondheim ? Hvis ikke, kan noen anbefale et greit verksted i Trondheim ?

 

Edit: Bilder ja, finbilen.

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

1997 BMW 520i

2003 Ski-Doo Summit X 800HO

x 1984 Volvo 360

x 1986 Ford Sierra 2,0iS

"More is more"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja faen, måtte tenke litt over det men når dere sier det så glemte jeg å nevne at det er blitt byttet motor på bilen. Bilen er en 2.0iS men iS-motoren ble byttet til en annen Sierra motor. Vognkortet sier "Sierra 2.0L" så jeg antar det ble satt inn en vanlig 2-liter, jeg mener, om det ble satt inn en mindre motor ville de vel fått opplysningene i vognkortet endret siden det er mer gunstig forsikringsmessig ? Og den er definitivt ikke større enn 2 liter :p Så, Sierra motor som passer i 86-modellen med 1993cm^3 slagvolum og forgasser = OHC motor med ~100hk ?

 

Uansett! Varmeregister-lekasjen ser ut til å bli verre og verre. Har ikke kjørt siden i gå men i dag når jeg var inni bilen og tittet på vognkortet så jeg at det var vått på gummimattene i dørken på fremsetene. Lekker frostvæske rett inn i førerhuset. Så poenget med bilde-posten var jo egentlig å høre om det var noen som hadde noen gode tips til verksted i Trondheim eller eventuelt visste om noen som kunne fått sett på dette privat. Hvis ikke tar jeg den nok bare til verkstedet rett borti Osloveien her og håper at jeg ikke blir ranet så altfor alvorlig :p

 

Edit: Kanskje jeg må omdøpe bilen da, kan kalle den for "Sierra 2.0S". Ai ai, eksotisk.

 

Editv2: Ringte Byåsen Verksted og de sier de tror ikke de klarer å få det til under 3 000kr inkludert deler, da er det snakk om bytte av varmeregister-opplegget. Mente det var rundt 5-arbeidstimer fordi det visstnok var mye slit å komme til registeret eller noe sånt. 3000kr er jo, tja, dobbelt så mye som bilen kostet :p

 

Editv3: Osloveien Verksted sa også rundt 3000kr, 1300 for registeret og 1700 for arbeidet.

1997 BMW 520i

2003 Ski-Doo Summit X 800HO

x 1984 Volvo 360

x 1986 Ford Sierra 2,0iS

"More is more"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja faen, måtte tenke litt over det men når dere sier det så glemte jeg å nevne at det er blitt byttet motor på bilen. Bilen er en 2.0iS men iS-motoren ble byttet til en annen Sierra motor. Vognkortet sier "Sierra 2.0L" så jeg antar det ble satt inn en vanlig 2-liter, jeg mener, om det ble satt inn en mindre motor ville de vel fått opplysningene i vognkortet endret siden det er mer gunstig forsikringsmessig ? Og den er definitivt ikke større enn 2 liter :p Så, Sierra motor som passer i 86-modellen med 1993cm^3 slagvolum og forgasser = OHC motor med ~100hk ?

 

Uansett! Varmeregister-lekasjen ser ut til å bli verre og verre. Har ikke kjørt siden i gå men i dag når jeg var inni bilen og tittet på vognkortet så jeg at det var vått på gummimattene i dørken på fremsetene. Lekker frostvæske rett inn i førerhuset. Så poenget med bilde-posten var jo egentlig å høre om det var noen som hadde noen gode tips til verksted i Trondheim eller eventuelt visste om noen som kunne fått sett på dette privat. Hvis ikke tar jeg den nok bare til verkstedet rett borti Osloveien her og håper at jeg ikke blir ranet så altfor alvorlig :p

 

Edit: Kanskje jeg må omdøpe bilen da, kan kalle den for "Sierra 2.0S". Ai ai, eksotisk.

 

Editv2: Ringte Byåsen Verksted og de sier de tror ikke de klarer å få det til under 3 000kr inkludert deler, da er det snakk om bytte av varmeregister-opplegget. Mente det var rundt 5-arbeidstimer fordi det visstnok var mye slit å komme til registeret eller noe sånt. 3000kr er jo, tja, dobbelt så mye som bilen kostet :p

 

Editv3: Osloveien Verksted sa også rundt 3000kr, 1300 for registeret og 1700 for arbeidet.

 

Hvis du er i trondheim, så kunne eg kanskje tatt ein titt på bilen. Men varme anlegget er blandt de tinga som eg ikkje har vore borti på Sierra ennå. Ellers så har og bytta det meste på bilen min i allefall ein gong. Men Haynes boka er fin for Sierra. Koster 200kr og viser stort sett alt som en hobby mekaniker kan trenge. Og høggeria har alt av deler for en BILLIG penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er i trondheim, så kunne eg kanskje tatt ein titt på bilen. Men varme anlegget er blandt de tinga som eg ikkje har vore borti på Sierra ennå. Ellers så har og bytta det meste på bilen min i allefall ein gong. Men Haynes boka er fin for Sierra. Koster 200kr og viser stort sett alt som en hobby mekaniker kan trenge. Og høggeria har alt av deler for en BILLIG penge.
Sendt PM :)

 

Haynes boken ja, den har jeg i alle fall hørt om, hehe. Joda, det er jo noe man burde vurdere, tingen er at jeg ikke har et eneste verktøy her. Ikke en overdrivelse, jeg er ny-innflyttet og har ikke et skrujern engang, hehe.

 

Jepp, skulle tatt meg en tur på høggeriet og hørt.

1997 BMW 520i

2003 Ski-Doo Summit X 800HO

x 1984 Volvo 360

x 1986 Ford Sierra 2,0iS

"More is more"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nødløsning kan du finne de to slangene som går fra motorrommet og igjennom torpedoveggen til varmeapparatet, kappe dem av ved torpedoveggen og koble dem samme slik at du bypasser hele varmeapparatet. Du kan da fint bruke bilen men varme får du ikke ut fra varmeapparatet. Varmedress er å anbefale da :)

Haha interessant løsning, men tror heller jeg venter til jeg kan få det ordnet ordentlig. Er ikke så avhengig av bilen men dumt å ha den her også funker den ikke :<

1997 BMW 520i

2003 Ski-Doo Summit X 800HO

x 1984 Volvo 360

x 1986 Ford Sierra 2,0iS

"More is more"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha interessant løsning, men tror heller jeg venter til jeg kan få det ordnet ordentlig. Er ikke så avhengig av bilen men dumt å ha den her også funker den ikke :<

 

Vet om flere som har brukt denne løsningen, fungerer utmerket bortsett fra at varmen mangler. Helt ok midlertidig løsning hvis en er avhengig av bilen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har byttet det varmeregisteret på Sierra et par ganger.

 

Du må demontere den nedre delen av dashbordet (enkelt).

 

Så må du ta av de to kjøleveske slangene i motorrommet som går innpå torpedoveggen og inn i registeret (enkelt).

 

Skru av det beslaget som sitter rundt de 2 rørstussene som stikker ut av torpedoveggen (enkelt).

 

Gå inni bilen og løsne vaierene som sitter på "varmeapperat-boksen".

 

Skru løs hele "varmeapperat-boksen" og trekk den inn i kupe'n slik at de 2 rørene som stikker igjennom torpedoveggen går fri.

 

Nå kan du trekke ut varmeapperat registeret (ser ut som en liten radiator) og bytte den. Kjøp ny eller stikk på huggeren (enkelt).

 

 

Mulig jeg har glemt noe av fremgangsmåten, men dette er sånn ca. Er noen år siden sist ;) Er litt knot, men langt ifra umulig. 3000,- for denne jobben er latterlig :hide 5 arbeidstimer ja....hehe. Mange kaffe/røykpauser på de gutta. Dette klarer du sikkert fint på 2 timer uten peilling.

 

sierra1.jpg

 

Her er de slangene du må løsne i motorrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har byttet det varmeregisteret på Sierra et par ganger.

 

Du må demontere den nedre delen av dashbordet (enkelt).

 

Så må du ta av de to kjøleveske slangene i motorrommet som går innpå torpedoveggen og inn i registeret (enkelt).

 

Skru av det beslaget som sitter rundt de 2 rørstussene som stikker ut av torpedoveggen (enkelt).

 

Gå inni bilen og løsne vaierene som sitter på "varmeapperat-boksen".

 

Skru løs hele "varmeapperat-boksen" og trekk den inn i kupe'n slik at de 2 rørene som stikker igjennom torpedoveggen går fri.

 

Nå kan du trekke ut varmeapperat registeret (ser ut som en liten radiator) og bytte den. Kjøp ny eller stikk på huggeren (enkelt).

 

 

Mulig jeg har glemt noe av fremgangsmåten, men dette er sånn ca. Er noen år siden sist ;) Er litt knot, men langt ifra umulig. 3000,- for denne jobben er latterlig :hide 5 arbeidstimer ja....hehe. Mange kaffe/røykpauser på de gutta. Dette klarer du sikkert fint på 2 timer uten peilling.

 

<bilde>

 

Her er de slangene du må løsne i motorrommet.

Hmmmmmm :O Interessant, kanskje det ikke er så galt. Får se hva jeg finner ut, skal prate litt med medeieren av bilen (kompisen jeg bor sammen med). Tusen takk for veileidningen!

1997 BMW 520i

2003 Ski-Doo Summit X 800HO

x 1984 Volvo 360

x 1986 Ford Sierra 2,0iS

"More is more"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår